Hvis jeg vil begære en debitorkonkurs og derfor sender en konkursbegæring til skifteretten, hvor lang tid går der så før debitor indkaldes til skifteretsmødet og konkursdekretet (hvis muligt) udstedes.
Da jeg var i skifteretten for, at erklære en tidligere arbejdsgiver konkurs var der cirka 5 ugers ventetid.
da personen ikke dukkede op måtte jeg vente en måned yderligere :) og herefter en måned mere da politiet heller ikke kunne finde ham og vi måtte efterlyse ham via statstidende :)
Hvis jeg vil begære en debitor konkurs og derfor sender en konkursbegæring til skifteretten, hvor lang tid går der så før debitor indkaldes til skifteretsmødet og konkursdekretet (hvis muligt) udstedes.
Der er stor forskel på travlheden hos de enkelte skifteretter - men fra 1 måned til 3 er det typiske. Husk at have med i betragtning, at hvis du er den som begærer konkurs også er den som skal stille sikkeheden for beløbet til konkursboets behandling, hvilket typisk er på 30.000 kr.
Der er stor forskel på travlheden hos de enkelte skifteretter - men fra 1 måned til 3 er det typiske. Husk at have med i betragtning, at hvis du er den som begærer konkurs også er den som skal stille sikkeheden for beløbet til konkursboets behandling, hvilket typisk er på 30.000 kr
Jeg er med på det med at skulle stille sikkerhed, men jeg roder lidt rund i begreberne når jeg søger lidt rundt.
Jeg ved ikke om jeg forstår det ret, men der er en såkaldt fristdag, som jeg forstår er dagen hvor skifteretten modtager begæringen og så er der dagen hvor dekretet afsiges, som så er dagen hvor mødet rent faktisk finder sted.
Min erfaring er, at der kan gå op til 2 måneder, hvis skifteretterne har særligt travlt i perioden, men de fleste skifteretter tilstræber at overholde lovens frister.
Fristdagen er den dag, hvor skifteretten modtager din konkursbegæring (fristdagen kan dog ligge tidligere, hvis skifteretten eksempelvis allerede har modtaget en anden konkursbegæring fra en anden kreditor). Fristdagen er tidspunktet, fra hvilket blandt andet fristerne for omstødelse regnes fra.
Dekretdagen er den dag, hvor konkursdekretet afsiges, og skyldneren mister rådigheden over sine aktiver.