Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af firmabil til mig selv privat.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 8. Oct 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg købte i 2010 efterår en firmabil til mit firma. Bilen blev også brugt privat og jeg blev naturligvis beskattet af værdien af fri bil de måneder jeg havde fri bil.

Grundet ændringer i firmaets indtægter valgte jeg pr. 1.1.2011 at sælge bilen ud af firmaet og købe den privat (så jeg ikke længere blev beskattet af værdien af fri bil).

Som baggrund for salgsprisen til mig selv brugte jeg dels en vurdering fra www.bilpriser.dk samt et tilbud på bilen fra den forhandler jeg nogle måneder forinden jeg havde købt selvsomme bil hos. Begge dele har jeg på skrift.

www.bilpriser.dk kom frem til en pris på 226.000

bilforhandleren bød 230.000. Jeg tolker så handelsprisen som værende 230.000 

Jeg købte den ud af firmaet til 230.001 kr. Bilens nedskrevne værdi var 233.500 - hvilket gav et tab i firmaet på 3499 kr.

1. Er det ikke korrekt at handelsprisen er 230.001

2. Selve tabet på bilen skal det fratrækkes i årsregnskabet for 2011 eller 2010?

Siden det tidspunkt er brugtbilpriserne steget en anelse  - men det var ikke til at vide 1.1.2011. Jeg har stadig bilen privat.

3. Nu overvejer jeg at sælge bilen. En eventuel gevinst/tab er den skattepligtig/fradragsberettiget?

4. Hvordan kan jeg i givet fald sikre mig, at skat ikke efterfølgende kan sige at prisen var forkert pr. 1.1.2011? Jeg har jo to uafhængige vurderinger.

Håber der er nogen som kan hjælpe med et brugbart svar.

På forhånd tak for svar.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 00:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
1) ja

2) 2011

3) nej

4) du har de 2 vurderinger som dokumentation
Tilmeldt 8. Oct 11
Skrevet kl. 08:05
Tak for svaret!

Tak for svar!

Kan jeg være 100% sikker på den pris rent skattemæssigt holder i punkt 1?

Bilen kan nu små 11 mdr. efter sælges over vurderingen (i en privat handel - har fået et rigtig god tilbud på bilen, og mit kørselsbehov har ændret sig til stort set ingenting). Hvis man bruger bilpriser.dk er den nye vurdering pr. d.d. en anslået pris i ren handel kun marginalt lavere end ved årsskiftet, hvilket formodentlig skyldes at brugtbilpriserne i løbet af året er steget markant.

Selvom bilen er ikke omregistreret figurerer den hverken i regnskabet for 2011 (andet end tabet er bogført og forsikring og vægtafgift for 2011 er krediteret) eller i forskudsopgørelsen.

Skal man bede om en bindende forhåndsbesked?

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 11:41
Du kan ikke få en bindende forhåndsbesked på noget der er gennemført. Dit regnskab/selvangivelse er jo afsluttet og indsendt.

Det at ejerskab, forsikring mv ikke er overført til dig privat, gør at sagen ikke uomtvisteligt kan siges at falde til den ene eller anden side.

Hvornår har du reelt gennemført handelen (dato), og hvordan er det sket?

Har du fra egen konto indbetalt de kr. 230.001 til selskabets konto, eller har du overtaget et lån?
Tilmeldt 8. Oct 11
Skrevet kl. 13:10

Jo, det kan man godt få. Det står der når man søger om bindende forhåndsbesked, om transaktion påtænkes gennemført eller om den er gennemført.

Regnskabet for 2010 er afsluttet og indsendt. Men det fremgår ikke af regnskabet at bilen i 2011 er blevet solgt ud af firmaet.

Handlen er gennemført pr. 1.1.11 (det eneste er omregistreringen som ikke er gennemført, da en regnskabskyndig fortalte mig, at det var lige meget). Bilen er gældfri. Dvs. da jeg købte den betalte jeg kontant med egne private midler - så den har aldrig figureret i andet end regnskabet.

Måden det er sket på, er at jeg har indhentet priser fra forhandler og via bilpriser.dk og på det foreliggende grundlag ikke valgt at regnskabsføre benzinudgifter osv. i regnskabet samt tilbageført midler for for meget betalt forsikring og vægtafgift til firmaet (periodiseret udgifterne).

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 21:17
Det er korrekt, men nu er der gået snart 10 mdr siden handelen. I denne periode er der ikke registreret noget ejerskifte, og yderligere er værdien af bilen så også øjensynligt steget.

Er der tale om en væsentlig værdistigning, og et væsentligt skattebeløb?

Vil du skulle afholde omkostninger ifm med ansøgningen om bindende forhåndsbesked, og vil disse i såtilfælde være på niveau der nærmer sig den risiko du i forvejen har mht skatten?

Hvad var iøvrigt argumentet for at du ikke skulle registrere ejerskiftet!
Tilmeldt 8. Oct 11
Skrevet kl. 22:55
Den revisor jeg spurgte af sagde at det ikke var nødvendigt. Men jeg kan da godt se, at der virker dumt nu. Selvom regnskabet hele tiden har været lavet på den måde, at det ikke indgik. Selve vurderingen på bilpriser.dk er næsten uændret. Dvs. brugtbilpriserne er steget gevaldigt.
Tilmeldt 8. Oct 11
Skrevet kl. 23:17
Jeg har det endda på skrift hvor revisoren skriver, at den ikke behøver at blive omregistreret.
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:49

Jeg tror du vil få meget svært ved at argumentere for, at du har købt bilen af firmaet pr. 1.1.2011, hvis du ikke har omregistreret den til dig, og heller ikke har lavet et bilag/faktura på handlen i dit firma, og yderligere heller ikke har bogført købet.

Derudover lyder det utroligt, at bilens værdi ligefrem skulle stige. Hvilke forhold har gjort, at bilens værdi skulle stige?

Umiddelbart vil jeg mene, at du derfor også skal beskattes af fri bil i 2011.

Det råd du har fået af din revisor, om ikke at omregistrere bilen, virker meget mærkeligt. Jeg ville umiddelbart mene det stik modsatte - at det var vigtigt at få bilen omregistreret SENEST 3 uger efter handlen, som loven foreskriver det.

Tilmeldt 8. Oct 11
Skrevet kl. 09:08

Ja, det er også det der undrer mig. Men har det på skrift, hvor jeg spørger om den ikke skal omregistreres indenfor 3 uger efter handlen. Hvor han skriver nej, det er ikke nødvendigt - det kan vi altid gøre senere.

Selve bilaget er lavet på transaktionen (altså en faktura hvor jeg skriver bilen ud af firmaet).

Brugtbilpriserne er steget. Når man kigger på vurderingen for bilen på bilpriser.dk - så har den faktisk ikke ændret sig synderligt meget nedad ift. den vurdering jeg har fra 4.1.2011. Det er jo ikke noget jeg har indflydelse på.

Ellers har revisoren muligvis pådraget sig et rådgiveransvar.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)