Hej Amino-forum, "Jeg er HELT grøn indenfor iværksætteriet" jeg har et, for mig, lettere kompleks spørgsmål - vedrørende CVR-registrering: Jeg arbejder til dagligt med alm lønmodtager job, men har sideløbende en anselig omsætning i forbindelse med "sælgerjob" (fra mit tidligere erhverv som KAM), hvor jeg stadig modtager provision og "vedligeholder" kunderne. Der tages foreksempel flere fridage for at kunne servicere kunderne fra mit "tidl." job. Indtjeningen overstiger på årsbasis længe de 50.000,- som er et af kravene hos SKAT. Der er dog KUN tale om ren provisionsarbejde - ingen varer! Samtidig driver jeg (og 2 andre), et efterhånden, velbesøgt lydstudie, hvor jeg personligt har indkøbt udstyr for et anseligt af egen lomme. Omsætning varierende. SPØRGSMÅL: 1. Kan jeg oprette ét CVR-nr. (med én hovedbranchen (fx Lydstudie) og én bibranche (Konsulent/sælger)) eller skal jeg oprette 2 forskellige? 2. Vil jeg blive anset for hobby-virksomheds-ejer, når jeg samtidig har et alm lønmodtager job? 3. Er det muligt (efter 8 måneder) at trække momsen ud fra de ting jeg indkøbte til lydstudiet? 4. Jeg har udarbejdet budget for begge "virksomheder" og opgiver allerede indkomsten fra studiet på selvangivelsen. Men hvordan kommer jeg igang med at få et CVR-nr.:? Og er jeg berettiget til et sådanne CVR-nr.? Jeg skal jo helst have mine penge som jeg har tilgode hentet hjem på et tidspunkt. Spørg endelig hvis I skal have noget uddybet! På forhånd en kæmpe tak for din tid og hjælp! René
|
Hej
Først af alt, så ville det nemmeste være at du for det andet firma, bliver betalt som deltidsansat. Det vil også sikre dig personligt bedre. Da du derved ikke står til regnskab for deres fejl, det kommer du til, hvis du sælger gennem et SE nr. Så bliver du ligepludselig erstatnings pligtig.
Men ellers er der intet til fare for at du opretter et CVR, med et SE nr. for de forskellige aktiviteter.
Og ja, du kan trække momsen fra, på indkøb. og du kan lave de normale afskrivninger, der er forbundet med det. Da det jo er en forudsætning for dit lydstudie.
Huske jeg ret, så skal man som nystartet lave moms regnskab pr kvatal.
/Kenneth