Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når en hjerne "får fem høns"

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-forum,

"Jeg er HELT grøn indenfor iværksætteriet"

jeg har et, for mig, lettere kompleks spørgsmål - vedrørende CVR-registrering:

Jeg arbejder til dagligt med alm lønmodtager job, men har sideløbende en anselig omsætning i forbindelse med "sælgerjob" (fra mit tidligere erhverv som KAM), hvor jeg stadig modtager provision og "vedligeholder" kunderne. Der tages foreksempel flere fridage for at kunne servicere kunderne fra mit "tidl." job. Indtjeningen overstiger på årsbasis længe de 50.000,- som er et af kravene hos SKAT. Der er dog KUN tale om ren provisionsarbejde - ingen varer!
Dog har jeg penge tilgode, men jeg mangler et CVR for at få dem udbetalt. Så skal lige gøre det er rigtigt, så jeg ikke ender med en KÆMPE regning fra SKAT eller momsen.

Samtidig driver jeg (og 2 andre), et efterhånden, velbesøgt lydstudie, hvor jeg personligt har indkøbt udstyr for et anseligt af egen lomme. Omsætning varierende.

SPØRGSMÅL:

1. Kan jeg oprette ét CVR-nr. (med én hovedbranchen (fx Lydstudie) og én bibranche (Konsulent/sælger)) eller skal jeg oprette 2 forskellige?

2. Vil jeg blive anset for hobby-virksomheds-ejer, når jeg samtidig har et alm lønmodtager job?

3. Er det muligt (efter 8 måneder) at trække momsen ud fra de ting jeg indkøbte til lydstudiet?

4. Jeg har udarbejdet budget for begge "virksomheder" og opgiver allerede indkomsten fra studiet på selvangivelsen. Men hvordan kommer jeg igang med at få et CVR-nr.:? Og er jeg berettiget til et sådanne CVR-nr.? Jeg skal jo helst have mine penge som jeg har tilgode hentet hjem på et tidspunkt.

Spørg endelig hvis I skal have noget uddybet!

På forhånd en kæmpe tak for din tid og hjælp!

René

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:03

Hej

Først af alt, så ville det nemmeste være at du for det andet firma, bliver betalt som deltidsansat. Det vil også sikre dig personligt bedre. Da du derved ikke står til regnskab for deres fejl, det kommer du til, hvis du sælger gennem et SE nr. Så bliver du ligepludselig erstatnings pligtig.

Men ellers er der intet til fare for at du opretter et CVR, med et SE nr. for de forskellige aktiviteter.

Og ja, du kan trække momsen fra, på indkøb. og du kan lave de normale afskrivninger, der er forbundet med det. Da det jo er en forudsætning for dit lydstudie.

Huske jeg ret, så skal man som nystartet lave moms regnskab pr kvatal.

/Kenneth

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 10
Skrevet kl. 22:15

Hej Kenneth,

tak for dit hurtige svar!

I kontrakten mellem den udlandske "arbejdsgiver", står der i kontrakten af jeg ikke er erstatningspligtig, da jeg kun er formidlingsled. Altså at al handel og fakturering, sker mellem min "arbejdsgiver" og kunden. Jeg videregiver blot oplysninger om ordrestørrelse og får herefter 5% i honorar for mit arbejde.

Så jeg er vel ikke erstatningspligtig over for kunden, da handlen egentlig kun sker mellem kunden og min "arbejdsgiver"?

Men endnu engang kæmpe tak for din tid og dine råd!

René

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25

IPG:
Så jeg er vel ikke erstatningspligtig over for kunden, da handlen egentlig kun sker mellem kunden og min "arbejdsgiver"?

Så nemt er det heller ikke.

Det kommer lidt an på, om du har firma da formidler kontakten. Det er lidt den med, at kan jeg ikke få erstatning hos producenten, så kan jeg ved forhandleren.

Har du CVR/SE så er du forhandler, og ikke arbejds modtager. Og han er ikke arbejdsgiver. Og det er en fin måd for, hovedforhandleren at undgå sagsanlæg.

/Kenneth

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 10
Skrevet kl. 22:37

Okay, tak! Hmmm... stof til eftertanke!

Gad vide hvordan man kan udgå dette eller skal forholde sig til dette "issue"?

Du har en rigtig god pointe!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:03

IPG:

Okay, tak! Hmmm... stof til eftertanke!

Gad vide hvordan man kan udgå dette eller skal forholde sig til dette "issue"?

Du har en rigtig god pointe!

Hej

Det er faktisk efterhånden en meget normal forkomst. At man skal arbejde som selvstændig for et andet firma. Da det er så nemt i DK at få eget CVR nr.

Og at hovedfirmaet hurtigere og nemmere kan komme udenom alt retsligt, da de små CVR fortagende, typisk ikke har resourcerne til at kunne tage det retslige spild, da der ikke er nogen hjælp at hente nogen steder.

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:45

IPG:
3. Er det muligt (efter 8 måneder) at trække momsen ud fra de ting jeg indkøbte til lydstudiet?

Det afhænger af om du har faktureret med eller uden moms. Hvis du ikke har faktureret med moms har du signaliseret at du ikke mener at være momspligtig - og dermed er der heller ikke momsfradrag for indkøb.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)