Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En vil købe mit domæne - hjælp..

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal nok regne med at betale skat hvis du sælger domænet, så det skal du også have med i din overvejelse :)

Fra Måløv
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 832
Skrevet kl. 00:12

Ja self. :)

Tilmeldt 23. Aug 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 00:39

Hvorfor skal man betale skat af det??? Og hvor meget ca.? Og hvordan skal man oplyse skat om det?

Bare lige et par små spørgsmål, hehe.

Mvh Mikkel

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 21:29

Maelstrom:
Overvejer at oprette en WP blog og at det derfor er indhold + domæne de byder på? 

Som Brian skriver, så er der afgjort nogle sager omkring salg af domænenavne. Derfor bør du sælge sitet og ikke domænet. Du må ikke på noget tidpunkt give udtryk for at du vil sælge domænet alene.

Jeg kan ikke huske hvilken sag det var, men der var en sag hvor et firma havde tilbudt en gut et beløb for et domæne. Det havde gutten sagt nej til og havde forlangt et højere beløb for domænet.

Det vurderede ankenævnet som handel med domænenavn med fortjeneste for øje, og gutten tabte sagen og måtte overdrage domænenavnet. (det var sagen i store træk som jeg husker den - du kan sikkert finde den inde på ankenævnets side - måske var det Orango-sagen, jeg husker det ikke)

Så du skal sælge sitet til een samlet pris. Hvad køber vil gøre med indholdet kan han jo selv bestemme.

mvh

Jan

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 00:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke for at gentage mig selv hele tiden, men det er vigtigt at rette misforstaelser, saa her kommer den lige igen... (og undskyld de store bogstaver, men det ser ud til at folk stadig ikke fatter det man skriver.)

DET ER IKKE FORBUDT ELLER I MOD REGLERNE AT SAELGE ET DOMAENENAVN, HELLER IKKE HVIS DET ER MED STOR FORTJENESTE!!!

Det der ikke er tilladt er HVIS MAN REGISTRERER ET DOMAENENAVN MED HENBLIK PAA VIDERESALG ELLER UDLEJNING. ELLER MAN ANVENDER DOMAENET SAA DET STRIDER IMOD GOD MARKDESFOERINGSSKIK.

KILDE: DOMAENELOVEN

(Vaer venlig og laes kilden, det er selve lovgivningen om internetdomaener)

Endnu engang undskyld de store bogstaver, men det er lidt ved at vaere traels, at folk kommer med forkerte raad vedroerende domaenenavne.

Det er ikke personligt mod dig Techno, du proever bare at hjaelpe en medamino og det er kun godt. :)

Det er mere generelt at folk ser noget skrevet og gentager det videre til andre, med den tro at det er rigtigt. Saa jeg foeler at det er vigtigt at rette fejloplysninger, saa andre ikke faar forkert viden.

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Skrevet kl. 00:45

Orango-sagen omhandlede virksomheden Orango, der i forvejen havde .nu domaenet og bevidst for at faa fat i .dk domaenet ansoegte om varemaerke registrering for begrebet "Orango". I ansoegningsprocessen skrev de at det hastede med varemaerke registreringen fordi de oenskede at faa fat i .dk-domaenet.

Klagenaevnet for Domaenenavne, lavede i foelge mig og mange andre, fejl og gav Orango medhold.

Da .dk ejeren af ikke accepterede afgoerelsen og gik videre med sagen til retten, frafaldt Orango deres krav til .dk-domaenet. Det havde ellers vaeret rart at faa en domskendelse for sagen, da det ville have sat praecidens for andre fremtidige sager om domaenenavne.

Hvis I besoeger hjemmesiden orango.dk vil I se at det stadig er den samme ejer. :)

Kommer snart...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 06:58

tænkstort:
Det er ikke for at gentage mig selv hele tiden, men det er vigtigt at rette misforstaelser, saa her kommer den lige igen... (og undskyld de store bogstaver, men det ser ud til at folk stadig ikke fatter det man skriver.)

Når du råber sådan op er det en god ide at citerer hvem du råber ad, så vidt jeg kan se er der ikke nogen i tråden der er uenig med dig i formuleringen af domæneloven.

Du har ganske ret i formuleringen, som jeg selv skriver i mit første og andet indlæg. Men er du uenig i at det er en god ide at sælge domænet som et site istedet for at prøve at sælge navnet alene?

Konsekvensen af at det ikke e tilladt at "registrere et domænenavn med henblik på videresalg" er jo netop at du skal kunne bevise dine hensigter på købstidspunktet - hvem kan det?

Så jeg står ved mit råd til trådstarter, og alle andre der spørger, hvis du skal sælge dit domænenavn med fortjeneste, så sælg det som et site med indhold - alt andet er at bede om problemer, det er muligt du får medhold til sidst, men hvorfor lægge op til kamp når det ikke er nødvendigt?

tænkstort:
Endnu engang undskyld de store bogstaver, men det er lidt ved at vaere traels, at folk kommer med forkerte raad vedroerende domaenenavne.

Jeg er uenig med dig i at det er et forkert råd, hvad synes du det rigtige råd ville være til trådstarter? 

/Brian

Fra Måløv
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 832
Skrevet kl. 09:35

Jeg er som mange andre her i tråden enig i ordlyden i loven.

I det konkrete eksempel har jeg jo et site kørende og det er klart, at hensigten aldrig var at det blev købt med videresalg for øje. Det har aldrig været annonceret og jeg havde også afslået salg tidligere.

Da køber jo KUN var interreseret i domænet, mener jeg dog, at det kan blive problematisk at acceptere et bud kun for selve domænet. Som jeg ser det, er der ingen rød tråd i Domæneklagenævnets kendelser. Derfor har jeg ikke tænkt mig at acceptere et bud på selve domænet men for selve sitet. Hvis køber så ikke er interesseret i indholdet, så kan man nok finde ud af noget. Ja, jeg tør sku ikke bare sælge domænet.. 500 kr. og du kan risikere at miste det fordi de i Domæneklagenævnet har en dårlig dag - sat på spidsen.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Skrevet kl. 10:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

-> Brian

Det var skrevet til alle dem der bliver ved med at nævne at man skal sælge "sitet" og ikke kun domænet. Jeg er fuldstændig uenig i at man skal lave sådan nogle tricks og numre for at sælge et domæne. I værste fald vil Klagenævnet for Domænenavne se negativt på det, hvis man ligepludselig fremtryller en tom wp-blog EFTER at man er i gang med at sælge domænet.

Man skal være ærlig og ikke prøve nogle salgstricks, bare fordi man har den opfattelse og har fået at vide at man kan risikere at miste domænet, hvis man kun vil sælge domænet alene (det er dette fejloplysninger jeg gerne vil rette op på). Nej, hvis man vitterligt ikke har registreret domænet med henblik på videresalg eller udlejning, så kan man være meget rolig.

Der er mange måder du kan bevise at du anvender, har anvendt domænet.

F.eks. e-mail-korrespondancer (der var for et stykke siden en sag, der blev afgjort til domæne-ejerens fordel, da han kunne fremvise e-mail korrespondancer på domænet).

Hvis man vitterligt har anvendt, eller har haft et ønske om at anvende domænet, så har man sikkert haft udviklet indhold til siden, det behøver ikke at være en der er færdigarbejdet. Man har nok som minimum en logo. Hvis man har haft indhold på domænet så kan man tage screen-shots evt. fra archive.org.

Hvis man har fået udarbejdet noget som helst til domænet, har man sikkert en kvittering eller faktura, man kan vise frem.

Så hvis man oprigtigt IKKE har registreret et domæne med henblik på videresalg eller udlejning, så skal man ikke være nervøs for kun at sælge domænet. Klagenævnet for Domænenavne er ikke idioter, de ser igennem, hvis man lader som om man sælger en et-sidet hjemmeside for at skjule at man sælger domænet. Det ser bare mere mistænksom ud.

Hellere gøre det ærligt og åbent. Der er ikke noget galt i at sælge et domæne man ikke har brug for mere, hvis man får et tilbud og beslutter at sælge. IGEN med det forbehold at du ikke måtte have registreret domænet med henblik på videresalg og udlejning.

Tænk bare på df.dk , den blev anvendt som Landsforeningen Danske Folkedansere domæne. De besluttede så for flere år siden at anvende domænet folkedans.dk istedet, så i flere år har de haft domænet til salg, bland andet har Dansk Folkeparti og Dansk Flygningehjælp været interesseret. Indtil videre har man ikke kunnet være enige om en pris, jeg tror de ønsker omkring de 6-cifret beløb, hvis jeg ikke husker forkert, så de har den stadig.

Det har været i medierne af flere omgange at domænet er til salg. Tror du ikke Dansk Folkeparti har undersøgt om de kunne få domænet igennem Klagenævnet for Domænenavne, og få det gratis, hvis det overhovedet havde været muligt for dem? Hvorfor har de så ikke gjort dette, når nu åbenlyst kun er selve domænet der er til salg? Jo, fordi domænet helt legalt har været anvendt af Landsforeningen Danske Folkedansere og nu ønsker de at sælge det helt legalt, som de har ret til.

Jeg har fornyligt købt et .dk-domæne (kun domænet) til 6.000 kr. som jeg skal anvende til et portal om et geografisk knudepunkt i Danmark. Så du behøver ikke at være nervøs, slet ikke hvis du, som du selv nævner, har anvendt domænet aktivt.

Men held og lykke med det ihvertfald.

Kommer snart...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:20

Hej Tænkstort (hedder du virkelig det :-))

tænkstort:
I værste fald vil Klagenævnet for Domænenavne se negativt på det, hvis man ligepludselig fremtryller en tom wp-blog EFTER at man er i gang med at sælge domænet.

Det var jo ikke det der var tilfældet i trådstarters sag, så jeg forstår ikke din pointe.

Din indgang til sagen er lidt tysk "warum einfach wenn es kompliziert geht", jeg vil ihvertfald ikke råde nogen til at handle med .dk domæner uden indhold.

Jeg deler heller ikke din tiltro til domæneklagenævnets evner udi at se om domænet har være i brug, der er flere eksempler på at de har konkluderet at domænet ikke har været i brug, blot fordi der ikke har været lagt en http-side op på www.domæne.dk - se bare klonk.dk sagen.

Nok om det, jeg slutter min del af debatten her, jeg har rådet trådstarter ud fra hvad jeg mener er bedst, så kan han vælge hvad han vil gøre ud fra det. Tiltroen til domæneklagenævnets evner er vi to så ikke enige om, men det behøver vi heller ikke at være :-)

/Brian

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)