Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpenge og opstart (videreudvikling) af firma

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet her er egentlig først relevant om 2 år, når jeg er færdig med mit studie, men det er nu godt at være i god tid.

Jeg har lige nu gang i nogle projekter som selvstændig, som jeg langt fra kan leve af økonomisk. Lige nu gør det dog ikke noget, da jeg studerer på fuldtid. Efter studiet vil jeg gerne arbejde videre med projekterne, og jeg regner med, at hvis jeg kan få lov at bruge 1 år fuldtid på at videreudvikle projekterne, så vil det være noget, jeg kan leve af (evt. med et sideløbende bijob på deltid eller mindre).

Problemet er, at i det år jeg skal bruge på at videreudvikle projekterne vil jeg kun tjene et meget lille beløb. Langt fra nok til at dække de daglige udgifter. Vil jeg i det år kunne få (supplerende) dagpenge, vel vidende at jeg ikke er interesseret i et lønmodtager arbejde, men blot er interesseret i at arbejde på mine projekter? Jeg vil godt kunne arbejde på egne projekter uden for normal arbejdstid, dvs. som bibeskæftigelse, men det er jeg reelt set ikke interesseret i.

Hvordan forholder det sig med min arbejdstid og dagpenge beløbet; lad os antage at jeg bruger 20 timer om ugen på egne projekter, men kun tjener 2.000 om måneden. Kan jeg så få supplerende dagpenge for 17 timer, eller kan jeg få dagpenge således at jeg når op på gældende dagpengesats (egen indtjening medregnet)?

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 19:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Reglerne er sådan at man modregner time for time, så hvis du arbejder 20 timer vil du få modregnet 20 timer.

Hvis din arbejdstid ikke er kontrollerbar bruger man en faktor 205 f.eks 5.000 tjente kroner vil blive modregnet som 5000/205 = 24,39 timer.

Jeg vil dog IKKE anbefale at finde på sjove konstruktioner... Så dumme er SKAT og a-kasserne ikke...

2000 kroner i måneden på 80 timer lyder som et skidt projekt (25 kroner i timen) måske tomme flasker eller aviser er vejen frem i stedet Stick out tongue

Tag fat i A-kassen og få alle detaljer når du er klar, reglerne ændrer sig jo hele tiden. Du skal som regel kunne udføre arbejdet i tidsrummet 17.00 til 08.00 så du kan tage normalt arbejde for at godkendt det som bibeskæftigelse...

Der er en del tråde herinde om emnet i øvrigt... > Brug søgefunktionen Big Smile

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:35

Det vil du nok få vanskeligheder med. Du kan teoretisk ha bijob som udføres kun efter kl 17 som du er inde på - men dagpenge kræver du er til rådighed i alle fald.

En anden sag er vel, at for at være dagpengeberettiget, skal du har arbejdet hvad der svarer til normal fuld tid i 2 år, og det lyder ikke som om du er der?

Det kan være dit studie giver ret til dagpenge efter en karantæne (visse gør) - men jeg tror du vil ha svært ved at få dagpenge selv da, sådan som du beskriver det. Hvis du siger du bruger 20 timer på det private, vil de givet sige nej tror jeg. Det er dog i alle fald en vurdering fra tilfælde til tilfælde og ikke alle a-kasser ser helt ens på det, selvom reglerne er klare, kan der være uklarhed i begrebet "til rådighed"

Det vil også kunne spille ind, om du er registeret som CVR eller bare arbejder privat med dine projekter - ligesom du vil kunne ha vanskeligeheder hvis du annoncerer eller andet i en dagpenge periode. 

Den grove version er, at dagpenge ikke er iværksætterstætterstøtte.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Skrevet kl. 19:42

En anden sag er vel, at for at være dagpengeberettiget, skal du har arbejdet hvad der svarer til normal fuld tid i 2 år, og det lyder ikke som om du er der?

Hej Cookie

Jeg ved ikke helt om det er muligt mere, men studerende kan/kunne før komme på dimittendsats, hvis de melder sig i en A-Kasse 1 år cirka før de er færdige..... det gik jeg ud fra ved mit svar, men ved ikke om det er muligt mere, har du nyere info om det?

/

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 21:43

Tak for svarene! Jeg tager en snak med min a-kasse, når tiden nærmer sig.

Jeg læser på universitetet, og alle som læser en lang videregående uddannelse kan få dagpenge efter endt studie - så længe man blot husker at melde sig ind i a-kassen inden man er er færdig med uddannelsen. Så ingen karantæneperiode. 

Faktor 205'eren lyder meget fair, og det er jo klart den, jeg falder ind under.

De 2000 om måneden var bare et tilfældigt tal. Beløbet bliver noget højere - men se projektet som en forfatter der skriver en bog. Det år forfatteren bruger på at skrive bogen er indtjeningen 0 (måske endda minus hvis man også regner udgifter til udgivelse med). Når bogen først er udgivet, så kan forfatteren til gengæld læne sig tilbage og se millionerne rulle ind på kontoen. Nu har jeg ikke i sinde at skrive nogen bog, men princippet er det samme. Så nej tak til tomme flasker og aviser ;-)

Det ser ikke ud til, at jeg kommer ikke uden om at modtage dagpenge eller finde et lønmodtager job (alternativt begge dele). Så må jeg blot vælge at bruge mindre tid på projekterne, hvis det er det, der skal til. Lidt ærgeligt men vel egentligt også meget fair.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23

ExportInnovation:

Hej Cookie

Jeg ved ikke helt om det er muligt mere, men studerende kan/kunne før komme på dimittendsats, hvis de melder sig i en A-Kasse 1 år cirka før de er færdige..... det gik jeg ud fra ved mit svar, men ved ikke om det er muligt mere, har du nyere info om det

Nej - jeg skrev også at visse kan gå direkte på dagpenge (efter karantæne og på minimumsdagpenge) men det er vist afhængigt af hvad det er man kalder studiet. Jeg tror stadigt det er som du skriver, at f.eks universitetsstuderende kan - Pædagoger og lærere kan, så mon ikke ganske mange kan, hvis de tilmelder sig som du beskriver (ved ikke om det er 1 år, men det kan det sagtens være)

Tror stadigt også det har en betydning om pengene tjenes via CVR eller ikke - men først og fremmest, at det ikke er er let at sige, at man bruger 20 timer om ugen på at bygge virksomhed op men vil have dagpenge.

Kunne lægge til, at supplerende dagpenge vel også forudsætter at man har frigørelsesattest fra det arbejde man er i, så der er en del hurdler i projektet, og a-kasserne er generelt skeptiske overfor at folk har for meget selvstændigt ved siden af. Dit svar kan sagtens være helt korrekt med satser - men som nævnt er det a- kassen der afgør (med ankeret - men held og lykke med en sådan :))

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Skrevet kl. 23:28

Cookie:
men først og fremmest, at det ikke er er let at sige, at man bruger 20 timer om ugen på at bygge virksomhed op men vil have dagpenge.

Lige mine ord.... man kan under visse omstændigheder, men ordningen er ikke tænkt til opstart som sådan..

/

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)