Hej allesammen Jeg kan ikke lige se hvordan jeg laver et blog indlæg, så i stedet skriver jeg bare et indlæg. Håber jeg kan inspirerer lidt, eller i det mindste give en god historie. I dag sidder jeg i en ret god position hvor jeg hverken skal arbejde for penge eller trives med slud og sne ;) Det er vel snart 2 år siden at jeg skrev denne post http://www.amino.dk/forums/t/79006.aspx. Dengang var jeg lige ankommet til et land jeg havde ingen forventninger til. Når man ser mexico city fra flyet kan man ikke blive andet end helt imponeret over den kæmpe storby der aldrig ender. Efter at havde boet mine 23 unge år i Nordsjælland var det noget af en omvæltning at bo i et land og i en storby som de fleste vesterlændinge frygter på grund af vold og som er en af, hvis ikke, den største by i verdenen. Jeg begyndte helt fra bunden af. Det var en beslutning jeg havde taget da jeg var omkring de 10 at jeg ville bo i udlandet og have en virksomhed der, så mentalt var jeg sådan set klar på det. Dog rent praktisk var jeg overhovedet ikke klar på det, så det var en meget rå tur. Men til tider skal man vel igennem helvedet før man rammer himlen ;) Det var nødvendigt at lære spansk som jeg aldrig havde talt. Det var nødvendig at køre hele visum processen igennem. Der skulle startes en mexicansk virksomhed. Jeg skulle lære mexicansk virksomhedslov. Hele mit netværk skulle opbygges da jeg ikke havde plejet det specielt godt i Danmark. Og ikke mindst skulle jeg lære en helt ny kultur og væremåde. Det tog mig 1 års slid før jeg fik gennembrud og faktisk kunne få et plus på flowet. Et år hvor jeg var nede og mærke en tom pengetank og tænke hvad det egentlig var jeg lavede i Mexico. Men presser man nok på skal der nok komme hul på bylden. Ud af det blå kom der nogle gode kontakter og kontrakter så jeg kunne overleve og endda få et økonomisk overskud til at investere og leve som jeg nu ville. De ting jeg lærte i det år, og som andre måske kan gøre godt af var:
Der er mange flere ting jeg kunne skrive om, men det her burde være nok til at give et billede af hvordan det var for mig at bo og leve i Mexico. Det jeg vil sige til dem der har lyst til at springe ud af andedammen: Gør det. Gør det så snart muligheden opstår. Vær klar. Jeg havde ingen idé om at jeg skulle til mexico før jeg stod med billetten i hånden. Jeg var bare mentalt helt klar. Økonomisk havde jeg en sikkerhedskapital så jeg kunne klarer skærende. Det var bare muligheden der opstod og jeg var klar til at tage den. Nu sidder jeg mest med startups og ser et spirende mexicansk silicon valley. Det er sjovt at se og opleve hvordan disse græsrødder, der ingen kapital får, kæmper for at blive anerkendt som seriøse startup'ers. Det føles lidt som at jeg bor i Silicon Valley dengang Apple rodede i en garage. Mexico og hele latinamerika er helt klart et emerging market man skal have respekt for. Hvert år er der bygget et betragtligt antal nye skyskrappere, og levestandarden væsentlig forøget. Den rigeste mand i verden er mexicaner. Mexico er langsomt ved at ændre sig til informationssamfundet, og jeg sidder spændt på at se hvad fremtiden bringer for det mexicanske folk. De er ikke helt klar endnu, men kan mærke at det kommer. Det bliver fedt at se hvordan Danmark, Mexico og resten af verdenen udvikler sig de næste mange år. Håber dette lille udpluk af mit mexicanske eventyr kan inspirere andre! Har I spørgsmål eller lignende vil jeg med glæde besvare dem og hjælpe jer der har lyst til at springe ud. Hertil vil jeg slutte med et lille billede fra den mexicanske natur. Saludos! |
Lige en fantastisk nyhed til dem af os der måske gerne vil blive borgere i andre lande: http://jp.dk/indland/indland_politik/article2566171.ece