Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Færdig med HHX - universitetet, elev eller noget helt andet?

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 8. Aug 11
Indlæg ialt: 126
Fra  Greenticket ApS Nummer 62 Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder godt Martin. Hvad læser du? Og er timeantallet det samme på alle semestre, eller er nogen semestre mere krævende end andre?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas. 

Nu skal der tages forbehold for, at jeg kender dig privat, samt har sparret med dig uendelig mange gange. Kender dig som person, og véd, at du har et utal af forskellige kompetencer du kan tilbyde omverdenen. Jeg foreslår, at du finder en kanon god ven at flytte sammen med, samt finde din ultimative base i din fremtidige uddannelses-by, Aarhus. Derefter kan man måske finde et fritidsjob der kan sikre en nogenlunde stabil indkomst i dit "sabbat-år". Sørg for, at dette fritidsjob ikke bliver den typiske "assistentstilling i Dansk Supermarked", men noget der udfordrer dig en hel del mere. Herefter kan du starte op på din iværksætterdrøm, uden at skulle tænke så meget over de risicis der følger med. 

Sommeren 2013 vil du kunne starte på din drømmeuddannelse. Vil du godt have noget der kan motivere din iværksætter-/skabertrang, kunne (som nævnt tidligere) en HA.-bachelor være oplagt. Ved siden af dette, har du alle muligheder for at indgå i forskellige netværk's, hvorved du skaber rammerne om din "fritids-virksomhed". Desuden kunne du, som jeg, skyde efter at ende ud med "cand.merc." på CV'et.

Dbh.,

Tobias Elkjaer 

Hvem er jeg? Danmarks yngste fuldtidsansatte i Europas største diskoteksnetværk, NOX Network. 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Bøgh:
Lyder godt Martin. Hvad læser du? Og er timeantallet det samme på alle semestre, eller er nogen semestre mere krævende end andre?


Det er forskelligt alt efter hvad man gennemgår på de forskellige semestre. Dog vil det typisk ligge i det interval der hedder 10-20 undervisningstimer, idet der også skal være tid til at følge sit hold parallelt herved.

Dbh.,

Tobias Elkjær 

Hvem er jeg? Danmarks yngste fuldtidsansatte i Europas største diskoteksnetværk, NOX Network. 

Tilmeldt 25. Jul 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Arendtsen:
Erhvervserfaring kan du nemt få ved at få et studiejob ved siden af.

Hej. 

Et fuldtidsstudie (HA, oecon etc.) vil altid være en god investering, men det skal selvfølgelig ikke afgøre hvad man vælger. 

Mht. at opnå erhvervserfaring sideløbende med et fuldtidsstudie, kan dette altså godt være ret kompliceret, hvert fald hvis det skal være en relevant erhvervserfaring. Der er meget hård konkurrence om disse studiejob, hvorfor du ikke skal regne med at kunne være sikker på sådan et under din bachelor uddannelse. Det er oftest som kandidat, du har mulighed for at få de spændende studiejob. 

Jeg er selv igang med min bachelor, og ønsker nogle gange jeg havde taget en elevplads kombineret med et HD-studie. Primært for at få udnyttet noget af al den teori jeg lærer til daglig i praksis. Dette er også stadig min idé efter endt bachelor uddannelse. 

Mvh. Peter K. H. Petersen

Fra Aarhus
Tilmeldt 8. Aug 11
Indlæg ialt: 126
Fra  Greenticket ApS Nummer 62 Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, Peter.. Det lyder også som en meget relevant mulighed! Dog kan jeg se at det koster penge at tage en HD? 93.000 i alt, hvis man vil have både 1. og 2. del. Det er da alligevel også en ting man skal tænke over?

Tilmeldt 25. Jul 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er klart. Men generelt vil der være gode muligheder for at den virksomhed du får elevplads i, vil betale uddannelsen for dig. Specielt hvis det er en af de større danske virksomheder, som jeg har indtryk af du helst ville søge hos. 

Men der er da hvert fald lidt stof til eftertanke, også mht. hvilken linie du eventuelt ville læse. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 11. Sep 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu behøves A nødvendigvis ikke udelukke B :-) Du kan sagtens tage et par år som elev, men jeg har den erfaring fra venner og bekendte, at de hurtigt kan komme over på den lade side, og 2 er år er langt tid væk fra skolebænken, og det kan være farligt. Mange kan have det svært med at komme tilbage efter at være vant til en god indkomst og ingen lektier, men det tror jeg nu ikke bliver et problem for dig. 

Men umiddelbart kan man jo sagtens kombinere det med en uddannelse efter elevpladsen hvis ønsket, men jeg synes til gengæld også, at det skal være den helt rigtige elevplads, hvis det er hvad du vil kaste dig ud i, ellers kan det hurtigt være spildte år. 

Vh

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Bøgh:

Tak for svaret, Peter.. Det lyder også som en meget relevant mulighed! Dog kan jeg se at det koster penge at tage en HD? 93.000 i alt, hvis man vil have både 1. og 2. del. Det er da alligevel også en ting man skal tænke over?


Ja, og udover de 93.000 kr. for 4 år, får du heller ikke SU på den uddannelse.

Undertegnede startede sidste år på en HD direkte efter HHX, men valgte herefter at gå iværksætter-vejen i 12 måneder, før jeg så startede på en alm. 3-årig bachelor på uni. På HD var det intet studieliv, gennemsnitsalderen var 30 år og alle havde store forpligtelser, børn, kone og jeg skal komme efter dig.
Det at studere i 3-5 år handler til dels om det faglige, men så sandeligt også om det sociale - Noget der ikke var meget af på HD-uddannelsen.

Mit råd til dig er at søge ind på Uni på en 3-årig bachelor. Imens kan du så prøve at starte noget op ved siden af, samtidig med, at du altid kan droppe ud og tage resten af året som sabbatår.

Du har intet at tabe ved at søge ind på UNI.

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Fra Aarhus
Tilmeldt 8. Aug 11
Indlæg ialt: 126
Fra  Greenticket ApS Nummer 62 Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

El-manden:
Ja, og udover de 93.000 kr. for 4 år, får du heller ikke SU på den uddannelse.

Undertegnede startede sidste år på en HD direkte efter HHX, men valgte herefter at gå iværksætter-vejen i 12 måneder, før jeg så startede på en alm. 3-årig bachelor på uni. På HD var det intet studieliv, gennemsnitsalderen var 30 år og alle havde store forpligtelser, børn, kone og jeg skal komme efter dig.
Det at studere i 3-5 år handler til dels om det faglige, men så sandeligt også om det sociale - Noget der ikke var meget af på HD-uddannelsen.

Mit råd til dig er at søge ind på Uni på en 3-årig bachelor. Imens kan du så prøve at starte noget op ved siden af, samtidig med, at du altid kan droppe ud og tage resten af året som sabbatår.

Du har intet at tabe ved at søge ind på UNI.

Det var virkelig en øjenåbner. Jeg er ikke interesseret i en HD-uddannelse, da det slet ikke passer på den person jeg er - og som du selv siger, så bliver det nok 4 hårde år med de eksempler du giver. Jeg hælder mere og mere til den 3-årige bachelor, men om det skal være med det samme eller efter 1 eller 2 år, det er dælme svært at forholde sig til, synes jeg. Tak for svaret btw!

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden mulighed kunne være at tage en uddannelse som markedsføringsøkonom.

Det er en to årig uddannelse, som giver et ganske bredt indblik i det at drive en forretning. Du kommer omkring alt fra erhvervsjura og økonomi til ledelse og markedsføring. Et ganske udemærket fundament hvis du gerne vil være iværksætter. Ud over det er det ikke en vanvittig svær uddannelse, så der er masse af fritid til at prøve den nye lærdom af i egen biks.

Hvis du efterfølgende skulle få lyst til at læse videre eller bare lave noget andet, så giver markedsføringsøkonomen adgang til

1. sin egen overbygning PBA i international salg og markedsføring

2. 2 årig overbygning til HA almen (og derfor på sigt en cand. merc.)

3. HD. 2. del

Hvis det samtidig handler om at gøre dig lækker for arbejdsmarkedet (altså ikke at blive selvstændig) så ser jeg umiddelbart to åbenlyse muligheder.

Tag en cand. merc. eller cand. oecon og få noget relevant erhvervserfaring, så skal man gøre sig slemt umage for at komme til at gå arbejdsløs.

Eller løsningen som jeg selv ville vælge hvis jeg skulle starte forfra, få en elevstilling (evt. som speditør) i en større dansk virksomhed og så kør en HD 1. del af på sidelinjen (og efterfølgende en HD. 2 i ledelse og organisation eller finansiering).

Men ud fra hvad du har listet af ønsker så syntes jeg det peger i retning af markedsføringsøkonomen, den eneste ulempe jeg se er at hvis du vælger at gå HA efterfølgende så tager det 3.5 år i stedet for de 3 som den tager hvis du starter direkte på handleren.

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)