Jeg ville også klart vælge uni/handleren og så blive iværksætter på side linien. Du har masser af tid til det. Faktisk er det den nemmeste periode at starte op i, da du altid kan rykke en eksamen, vælge antal fag på overbygningen, og egentlig i en lang udstrækning selv tilrettelægge dine studier.
Jeg ville først og fremmest vælge noget du brænder for. Men en cand.merc er ikke dårlig, og der er efterhånden mange gode kombinationer; psykologi, sprog, filosofi etc etc.
Det har du nemlig ret i, Alexander. Jeg tænker bare - efter 5 år, vil virksomhederne så helst have en person med en cand.merc og ingen erhvervserfaring, eller en person som har været på arbejdsmarkedet i 5 år og har fået en masse erfaring? Ved godt der er forskel fra branche til branche osv., men det er dét spørgsmål jeg stiller mig selv..
Jeg ville klart ansætte en cand.merc, da jeg ved hvad han har været igennem, og jeg ved med sikkerhed at han har løst problemstillinger og kan overholde deadlines. Det vil jeg være mere usikker på ved en der har erhverserfaring. Og hvad erhvervserfaring kan man få uden en længerevarende uddannelse? Det er jo primært ufaglært arbejde, med mindre du er meget heldig. Derfor har den erhverserfaring ikke specielt meget værdi. Det ville ihvertfald være min vurdering.
Men en person der både har en cand.merc samt et relevant studiejob, står meget bedre end en der kun har erhvervserfaring. Jo længere du vil op i samfundet, desto vigtigere bliver en længerevarende uddannelse.
Jeg vil klart anbefale at tage den, om ikke andet så bare som et sikkerhedsnet. Så kan man lege iværksætter så tosset man vil før, under og efter uddannelse. Der er masser af spændende uddannelser, og det er altså ikke særlig svært at score en master grad, hvis man bare holder ved.
Jeg tog også HHX og afsluttede i 2009. Derefter ville jeg prøve udgående men mistede hurtigt interessen og indså at jeg måtte prøve andet og derefter har jeg haft succes med at være selvstændig og det har været en stor sejr :) Har aldrig været ret god til at læse bøger :)
Helt sikkert et godt forslag, men så har jeg nærmest ikke tid til at lege med iværksætteri... Men det er jo selvfølgelig et spørgsmål om prioritering..
Helt sikkert et godt forslag, men så har jeg nærmest ikke tid til at lege med iværksætteri... Men det er jo selvfølgelig et spørgsmål om prioritering..
Jeg kan kun anbefale dig at inden du kaster dig ud i iværksætteri, at få en god og grundig praksis og teori læring på plads.
Jeg ser selv alt for mange tynde forretningsplaner, med bl.a. ikke afdækkede idegrundlag, koceptudfyldning m.m.
Få det "basale" iorden før du kaster dig for alvor ud i det. Du hører nor,alt kun om succeser, men der er mange flere fiaskoer, de rager ikke højt op.
Ib Abildgaard
Råd & Mal
P.S. Jeg vil ovenikøbet sige at de vigtigste disipliner til at starte med er "stærk" i økonom og jura- 2 vigtige disipliner og meget forebyggende for senere kastrofale fejl til følge.
Jeg kan kun anbefale Handelshøjskolen, jeg er på 5'semester nu og har i gens. 10-15 timer om ugen ca. man har studieliv, fast indkomst (SU) og ved siden af muligheden for at prøve forskellige ting.
Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng?