1) Overhold aftaler med kunder. Det gælder både priser - kvaliteten - tidspunkter m.m.
2) Overhold aftaler med leverandører. Det betyder betal til tiden - kræv ikke uberettigede nedslag i prisen - kontrollere alle dine leveringer og fakturaer.
3) Arbejd hårdt og sik ikke ja til mere end du kan klare.
4) Hold styr på papirarbejdet. Magter du det ikke selv, så lej en bogholder. Det betaler sig i den sidste ende.
5) Vær opmærksom. Det vil sige, at du skal holde øjne og ører åbne. Alt hvad du hører kan du bruge possitivt.
6) Pas på ikke at blive bondefanget. Du er nystartet og derfor et eftertragtet mål blandt alle sælgere. Det gælder både annoncer - materialer til din virksomhed - abonnementer på aviser og blade - biler osv osv.
Så i bund og grund drejer det sig vel om, at du hele tiden har din sunde fornuft med dig.
Det kan næsten ikke skrives smukkere.
Dog vil jeg tilknytte en ret generel erfaring med rengøringsfirmaer (og vi har efterhånden samarbejdet med nogle stykker) - det starter som regel godt, og så bliver det jævnt ringere. Sådan går det hver gang, vi påtaler og holder møder, men det hjælper ikke alverden.
Jeg ved ikke, om det er en slags kronisk mentalitet hos rengøringsfirmaer, men det er i hvert fald sådan vi oplever det som kunde. Vi synes det et møg-besværligt at skifte samarbejdspartnere og det er jo også en ulempe for rengøringsfirmaerne, at de ikke kan holde på kunden.
Kan nogen i praksis ændre dette mønster, f.eks. ved stabile medarbejdere, god kommunikation og kvalitetskontrol, så tror jeg meget er vundet. Det er ikke vigtigst at være billigst, men at holde kunden i godt humør. Dem der ikke vil betale en fair pris for varen, er heller ikke værd at samle på alligevel.
Held og lykke :-)
Venlige hilsener,
Jens