Det havde gjort det lettere hvis det var, men når det kommer til morarenter, så er det desværre en rente der reguleres hver 6. måned, og renten skal så indstilles derefter. Så hvis du misligholdet en faktura og der skal pålægges renterpr. d. 1/1 2008 på 8% og det ændres d. 1/7 2008 til 9% og så du betaler pr. d. 1/11 2008, så skal der først forrentes med 8% fra 1/1 2008 indtil 1/7 2008 og derefter med 9% fra 1/7 til betaling.
ok - det er mere forståeligt.
men hvor tit bliver der lavet en rentetilskrivning? der skal jo også betales rentes renter - skal der ikke? rentetilskrivning plejer at være på månedsbasis ved misligholdte fordringer.
Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk - https://icode.dk
Jeg tror at I misforstår hvad jeg siger. Jeg spørger efter den matematiske formel der bruges til at udregne renterne. Jeg er interesseret i at kende til matematikken bag mit computersystem hvis i forstår. Når fakturaen løber over fx 5 * 180 rentedage med forskellig rente, og den er udskrevet midt i den 6. periode, så skal der pålægges renter for de 5 hele perioder, og fx får 60/180 af den 6. periode. Men det må kunne opstilles matematisk, og det er DET jeg er nysgerrig efter.
men hvor tit bliver der lavet en rentetilskrivning? der skal jo også betales rentes renter - skal der ikke? rentetilskrivning plejer at være på månedsbasis ved misligholdte fordringer.
Du bliver nød til at komme med de oplysninger, før du kan få et konkret svar.
du starter med at omtale en faktura, hvor du skal anvende nationalbankens referencerente, det kan kun være efter renteloven og der ER INGEN VARIABEL i 180 dage...
Det er jo ikke godt at vide, hvad der ligger bag programmet, så hvis du ikke kan få det oplyst eller se det i din vejledning, så vil jeg mene at det er som følger:
På en faktura er der ikke aftalt, hvordan der skal tilskrives renter, så der sker ingen løbende opskrivning af gælden med renter. Gælden forbliver uændret og renteopkrævningen står særskilt. Du kan aftale andet. Eksempelvis når du tager et lån i banken så tilskrives der renter til restgælden hvert kvartal.
Hvis rentesatsen for beregning af renter ændrer sig, er der egentlig ingen enkeltstående formel for det. Du skal beregne renterne i flere step og med udgangspunkt i samme gældsbeløb. Alternativt kan du selvfølgelig beregne et vægtet rentegennemsnit og foretage én renteberegning - det giver samme resultat. Det er samme formel, du bruger til renteberegningen. I sidste tilfælde kan du bruge én beregning i formlen - ellers skal du løbe beregningen igennem med de forskellige rentesatser og perioder.
Modtager du delvis betaling til dækning af gælden, modregnes beløbet først i skyldige renter og derefter i gælden.