Hej alle kloge aminoer Jeg har et lille enmandsfirma. Indtil videre har jeg haft fin gavn af Kurts Kassekladde (excelark fra bl.a. startvækst: http://www.amino.dk/forums/t/49271.aspx) til min bogføring - men nu synes jeg, at jeg mangler kontonumre i min kontoplan... Helt konkret er jeg i tvivl om, hvor: - sundhedsordning - mødefaciliteter (f.eks. leje af mødelokale samt forplejning ved møder holdt 'ude i byen', på café el lign (ikke repræsentation!) hører hjemme. Altså hvilke poster, de hører under. Jeg er med på, at sundhedsordning (her: fysiologisk træning) kræver at man lever op til nogle forskellige krav - men jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal bogføre det under... Kan I hjælpe? På forhånd tak Annie |
Jeg ville lægge begge under ØVRIGE OMKOSTNINGER
Jeg mener ikke du bare kan sige - Forplejning ved møder på cafe e.l.
Det mener jeg hører under 25% momsfradrag kun.Ny-i-branchen:mødefaciliteter (f.eks. leje af mødelokale samt forplejning ved møder holdt 'ude i byen', på café el lign (ikke repræsentation!)
EU regler har gjort at fortæring ved møder med personale har fuldt momsfradrag, men i princip hedder det i EGNE lokaler.
Her er der stadigt som jeg fatter det en grå zone. Hvis man f.eks lejer en kantine hos en kollega og bruger til alle møder, så tror jeg stadigt det kan være uafklaret om der så ikke er tale om egne lokaler - det handler jo ikke ok at eje, leje må være lige så godt i mine øjne og der må der være fuldt moms fradrag - og ligeså hvis mødet holdes "on location" for et asfalt team - med en nødvendig fortæring serveret på gaden eller i skurvogn.
Leje af mødelokale må være eget punkt (også Øvrige omk) og ha normalt momsfradrag - det er bespisningen jeg taler om. Hvis man lejer en cafe uden mad - vil det måske virke lidt søgt og give spørgsmål om det så mon ikke er inkl. mad.
Anderledes klart er det vist, at hvis vi taler ren fortæring og det foregår på en cafe eller i en restaurant, så er der kun fradrag for 25% af momsen
Sundhedsordning aner jeg intet om krav til, men det gør andre her givet.
vh