Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsretloven

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

dokumentation fra kulturministeriets egen hjemmeside. Tjek paragraf 4.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129901

Den siger at hvis man omarbejder værket er man selv ejer af billedet og der står ikke noget om at man skal få tilladelse. Derfor tænkte jeg om man ikke kunne hente et billedet, men derved ændre det så det slet ikke ligner den originale eller lignende.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:41

Jeg kender selvfølgelig ikke den konkrete situation, du tænker på, men du kan ikke blot tage én paragraf ud af hele loven og henholde dig til den. Har du husket også at læse de begrænsninger, der opstår i §5 og 6?

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 22:45

jeg er selv ikke sikker på det derfor, har jeg som selv forstået udfra loven, tænkt at det er lovligt at tage et billede fra en anden blot hvis man omarbejder billedet? Her tænker jeg ikke på at bare skære noget ud eller noget, men derimod at ændre billedet fuldstændigt, så man ikke kan se ligheder.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 22:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som Hans skriver er svaret klart nej.

Du skal finde de steder i loven der begrænser dig i det du ønsker at gøre fremfor at finde en i denne sammenhæng ligegyldig paragraf.

Den paragraf du henholder dig til drejer sig om  hvordan du beskytter dig selv som ophavsmand til et samlet værk.

Underforstået her; men beskrevet udførligt i andre paragraffer: SÅFREMT du NATURLIGVIS har fået lov til at anvende det oprindelige værk af den oprindelige ophavsmand.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:10

Mykremin:

jeg er selv ikke sikker på det derfor, har jeg som selv forstået udfra loven, tænkt at det er lovligt at tage et billede fra en anden blot hvis man omarbejder billedet? Her tænker jeg ikke på at bare skære noget ud eller noget, men derimod at ændre billedet fuldstændigt, så man ikke kan se ligheder.

Undskyld mig, men hvis man ikke kan se ligheder - hvorfor så ikke blot lave dit eget billede fra bunden?

Well - du må selv om, om du vil lytte - nu har både Christian og jeg fortalt dig, hvordan det hænger sammen, så hvis du nakker et billede, ødelægger det og offentliggør resultatet, er du i hvert fald ikke i god tro.

Hvis du gør det med ét af mine billeder, vil du opleve retssystemet i funktion. Big Smile

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:09

Vil du da pudse retssystemet på en lige med det samme? Det da ikke særlig menneskeligt? Det kan være der er sket en misforståelse? Som f.eks. at have forstået loven forkert som vores ven Mykremin her. Jeg vil da personlig bede personen om at fjerne billedet/billederne først, før jeg vil blande alle mulige andre ind i det?

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:18

Mads:

Vil du da pudse retssystemet på en lige med det samme? Det da ikke særlig menneskeligt? Det kan være der er sket en misforståelse? Som f.eks. at have forstået loven forkert som vores ven Mykremin her. Jeg vil da personlig bede personen om at fjerne billedet/billederne først, før jeg vil blande alle mulige andre ind i det?

Jeg ville formentlig kræve en erstatning og kræve billederne fjernet. Hvis det ikke skete ville jeg gå rettens vej.
Man skal ikke stjæle hinandens ting - og heller ikke hinandens billeder.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:39

Jeg tolker også denne lov som værende rigtig, efter Mykremin. Og det føler jeg ikke folk skal lide for. Personligt ville jeg bede personen om at fjerne billederne, HVIS det i værste tilfælde krænkede mig. Hvis man f.eks. har taget produkt billede, og gjort noget ved det, ændret farve, el.lign. så det vel ok? Altså jeg kan sagtens forstå hvis det er et billede du har på en betalingsside og personen bare har taget den og ændret en smule. Men som eksemplet før, hvis du skal have 1000 produkt billeder, så synes du man skal ud og tage billederne selv eller betale for hver og en? Det da absurd.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 00:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mykremin:

Betyder denne paragraf, at man godt må tage et billede fra nettet, redigere og så publicerer det, er det derved ens egen?

§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur- eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Jeg har bold'et den del som du åbenbart skøjter let henover. Og som er den afgørende faktor for om du må benytte andres billeder eller andet materiale.
Der står jo at der skal være tilladelse til at benytte materialet. 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 00:59

J. Deleuran:
§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur- eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Jeg tror pointen er at hvis du ændrer i en tekst, billede, lydfil etc. - så er du den eneste der må burge den version du har lavet. Men du skal stadig have lov til at benytte den oprindelige verison af værket i første omgang.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)