Både og. pebersprayen blev indført som et forsøg, efter et par sager hvor politiet havde skud nogle psykisk syge, og klagede over at de ikke havde noget brugbart alternativ. Den kan selvfølgelig ikke erstatte tjenestepistolen generelt. Politiforbundet gik netop med til indførelsen af pebersprayen, for at sikre mindst mulig magtanmeldelse, især i forbindelse med anholdelser. Så kan man jo undre sig over, at hver fjerde der bliver ramt, ikke bliver anholdt.
Jeg fornemmer ironien. Og jeg er selvfølgelig ikke USKYLDIGT havnet på et fodboldstadion, jeg har frivilligt valgt at tage derud. Og det er jo sådan, at udeholdts fans bliver samlet samme sted, og det er jo også en af grundende til at man tager med. Men hvis det pr. automatik gør mig til en kriminel ballademager, der har fortjent at få knippelslag, peberspray og hundebid, så er der i min verden noget galt. Men sådan er det jo, ligesom det er helt i orden at anholde mig PRÆVENTIVT. Altså ikke fordi jeg har gjort noget galt, men det er muligt at jeg gør det på et senere tidspunkt. Det er jo et interessant koncept.. Og når man er afsted til udekampe, er det interessant at se den konfrontationssøgende linje man vælger fra politiets side, hvor det er helt tydeligt at de har fået at vide, at de skal vise de Københavnere hvem der bestemmer. Med sådan en attitude, er man da også helt sikker på at der kommer ballade. Og det undrer mig, at man ikke kigger på lande hvor de har haft store hooligan problemer, for at se hvordan de gør der. Det står i hvert fald i skarp kontrast til den danske måde. Da der tidligere på året var besøg af engelske fans, havde man fra politiets side valg en "speciel" dialog- og trygheds strategi. Det har man selvfølgelig gjort, fordi man har samarbejdet med det engelske politi, der har mange års erfaring med fodboldfans. Hvorfor dog ikke bruge den samme strategi mod danske fans? Vi er ikke så forskellige fra englænderne.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange gange du har været med FCK på udeture, men mit indtryk er at det er lige omvendt: Balladen er der hvor politiet er. Men jeg taler selvfølgelig også kun af egen erfaring, så det er ikke helt lige så brugbart, som hvis man har set Politistationen og hvad de forskellige andre programmer hedder. |
igang:Både og. pebersprayen blev indført som et forsøg, efter et par sager hvor politiet havde skud nogle psykisk syge, og klagede over at de ikke havde noget brugbart alternativ. Den kan selvfølgelig ikke erstatte tjenestepistolen generelt. Politiforbundet gik netop med til indførelsen af pebersprayen, for at sikre mindst mulig magtanmeldelse, især i forbindelse med anholdelser. Så kan man jo undre sig over, at hver fjerde der bliver ramt, ikke bliver anholdt.
Hvis du går ind og ser magtbarometeret hos politiet, så er det således at tale kommer først - hvis det ikke virker, så er peber faktisk næste skridt.... Og jeg synes det er helt i orden - for hvorfor hører folk ikke efter?? Det kan da godt være du står et forkert sted, men det ændrer jo ikke på at du SKAL følge politiets ordre....?? Enig?
Jeg kan så forstå du er FCK-fan.. det er jo også fint nok... Og jeg siger heller ikke at du laver ballade.. men det er jo et FAKTUM, at FCK og BIF-fans er dem der laver mest ballade, så derfor også der politiet er... Og præventiv anholdelser... tja... sidste gang BIF var i Odense blev der kastet kanonslag, smadret ruder og malet på biler...SKAL de personer ikke anholdes? Det er jo ikke alle 200-500 der blir anholdt....
Og tro mig - jeg ved lidt mere end politiprogrammerne... Du behøver jo ikke nedgøre...
Og hvis du er så tit på stadions med FCK, så BURDE du vide, at Politiet i DK er begyndt på dialog-modellen... du har måske ikke lagt mærke til politiet i de gule veste (dialogpolitiet) og de er der så længe det IKKE er nødvendigt med yderligere magt.. Men når der er tosser som skal smide med sten, kanonslag, ødelægge vinduer, biler og udøver vold - Jamen, så kommer politiet jo helt acceptabelt ind og skal stoppe det.. Det kan du da heller ikke være imod?
Bliv gratis medlem