Hvis du går ind og ser magtbarometeret hos politiet, så er det således at tale kommer først - hvis det ikke virker, så er peber faktisk næste skridt.... Og jeg synes det er helt i orden - for hvorfor hører folk ikke efter?? Det kan da godt være du står et forkert sted, men det ændrer jo ikke på at du SKAL følge politiets ordre....?? Enig? Jeg kan så forstå du er FCK-fan.. det er jo også fint nok... Og jeg siger heller ikke at du laver ballade.. men det er jo et FAKTUM, at FCK og BIF-fans er dem der laver mest ballade, så derfor også der politiet er... Og præventiv anholdelser... tja... sidste gang BIF var i Odense blev der kastet kanonslag, smadret ruder og malet på biler...SKAL de personer ikke anholdes? Det er jo ikke alle 200-500 der blir anholdt.... Og tro mig - jeg ved lidt mere end politiprogrammerne... Du behøver jo ikke nedgøre... Og hvis du er så tit på stadions med FCK, så BURDE du vide, at Politiet i DK er begyndt på dialog-modellen... du har måske ikke lagt mærke til politiet i de gule veste (dialogpolitiet) og de er der så længe det IKKE er nødvendigt med yderligere magt.. Men når der er tosser som skal smide med sten, kanonslag, ødelægge vinduer, biler og udøver vold - Jamen, så kommer politiet jo helt acceptabelt ind og skal stoppe det.. Det kan du da heller ikke være imod?
|
Hej Igang
Problemet med fodbold vold, er at man typisk vil retfærdiggøre det, med at vi har fest og ikke laver ballade. Men der problemerne typsik opstår, er at man ikke vil rette sig efter politiets henvisninger.
Der er tit en grund til de tåblige henvisninger, fx er man ikke interresseret i at fx den onde del af FCK tilhænger fx møder White Pride. Da det jo med stor sandsynlighed ikke bringer andet med sig end et travlt traumecenter.
Jeg ved udemærket godt, at når man som gruppe, med alkohol i blodet og fest på hjernen, så kan mange ting virke provokerende og irriterende. Men du skal også tænke på, at du står overfor nogle mænd med adrenalin i blodet, og derfor er deres lunte typsik kortere, end hvis de er ude ved frk Jensen, der har haft indbrud.
Vores samfund har ændret sig meget de senere år, volden er blevet mere brutal, der er folk der føler sig tilsidesat af samfundet. Og der er folk der er opdraget til at være en særlig person.
Når man begynder at vil argumentere med en betjent, så lukker han af, da han ikke gider at spilde tid på at skulle diskutere, igen og igen, når der udskrives en bøde, eller laver en advarsel. O møder han så en konfronterende adfærd, så stopper legen, og man får den bøde, som man ellers kunne have undgået.
Ligeså så er der også stor forskel på politiet de forskellige steder i landet. Fx er de meget mere kolde og umenneskelige her i Århus, end fx Middelfart. Hvor man i middelfart kunne undskylde og sige at man trækker cyklen resten af vejen hjem, så får man straks en bøde her i Århus. Og begynder jeg at diskutere, så bliver jeg lagt i håndjern, da de simpelthen ikke har tid til det. Der er mange flere ting der sker i Århus, end i middelfart fx. Og derfor er betjentene mere presset.
Og når de så skal bruge endnu en fridag på at skulle holde øje med fodbold fans, så kan de tit være mere irriteret, hvor de fx havde planlagt skovtur med unger og kone. Og så har et surt barn, en kone der lukker af, og kollegaer der igen er negative.
JEg ved godt at mange fanklubber, laver et stort stykke arbejde, for at holde styr på fansne, og kører nultolerancer. Og at der er oppasser på unge der er med på udebane ture. Og generalt er det jo heller ikke dem der er problemet, det er de små grupperinger der mænger sig. Og her er det vigtigt for fansklubberne at få dem spottet og ført væk fra gruppen, da de hurtigt kan lave en forkert stemning. Og så skal kloge hans, fra jurastudiet, ikke begynde at belære betjent hansen, om hvad loven siger....for når han har sagt at man skal gå den vej, så skal man, der kan være sket en ulykke der spærre for at man kan komme forbi, eller at ambulancen skal have arbejdsro...Eller at en konfronterende gruppering er samlet på ruten.
Jeg kommer selv tit på Århus stadion, og her er det stadig en familie fest, nok også fordi at AGF ligger hvor de ligger pt. Men også fordi at man kommer i god orden, selvom der er larm. Og politiet mandsopdækker fanklubberne. Og når de så gør som politiet siger, så sker der ikke mere. Og det synes jeg faktisk at mange fanklubber rundt i landet er gode til.
Men jeg vil så også sige, at det som jeg typsik ser som det største problem er de kontrollører der er vannabe politmand, og skal konfrontere en konstant. Og konstant skal ind og markere at de bestemmer. Som er direkte pinligt. Og det gør kun at man opildner til konfrontation. Og så er det igen politiet som skal rede trådene ud.....Og når det så er kørt op på det niveau så er der kun knibbel og peber deo der virker, og det bliver så det sejetræk.
Men problemet ligger ligeså meget i at vi mennesker lever i et mere og mere stresset samfund, hvor der kommer flere og flere krav, med politikere der ikke fatter en brik, sammen med at vores virksomheder ledes af inkompetente mennesker der ser op til de amerikanske leder tendenser. Hvor vi så kun får arbejdsløshed, og opdrager drenge til at være piger i børnehaven/skolen. Sammen med at forældre konstant brokker sig over at læren og pædagoen ikke bruger nok tid på deres yngel. For så er de jo gode forældre for deres lille specielle Prins/Prinsesse......Og det gør kun at man som borger vil føle at man er mere end andre, og tage den holdning med videre. For man er special og skal have særbehandling, og politiet kan jo godt se det, hvorfor at man sagtens kan argumentere med politiet midt i en konfrontation. Istedet for bare at skride.
/Kenneth