Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

RIA og Flash - hvilken vej blæser vindene?

Side 9 ud af 11 (110 indlæg)
Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja - jeg håber selvklart ikke du har ret.

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:18

Shanne Simonsen:

Tja - jeg håber selvklart ikke du har ret.

Fremtiden, kan godt se usikker ud, når man kender den, men jeg tror egentligt ikke det vil gå så slemt.

Adobe har jo vist sig ikke, at undervurdere Html5, og det er vigtigt for det gør det. For så er deres chance for at blive siddende tungt på authoring markedet stor. Og de værktøjer de laver til Html5 vil formendtligt ligne deres værktøjer til Flash, så med tiden vil det være nemt for dig at migrerer. Rent teknologisk skal man jo huske at Flash bare er lidt markup og script (afledt af JavaScript), og det samme gælder Html.

Der hvor det vil påvirke der idag er mest i form af en mulighed for at skille dig ud og leverer mere værdi til dine kunder.

For der kan ikke gå langtid før, at kunderne også vil havde bannere der kan vises på iPhone og iPad, det er der den gode leverandør kommer ind, dels ved at fortælle kunderne om muligheden og dels ved at kunne tilbyde den.

Så der er ikke noget at være bange for, og der er ekstra point til den flittige elev, der ikke har noget imod at lærer noget nyt.

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 17:08

Det er også noget i den stil jeg regner med, altså at Flash grænsefladen egentlig ikke vil ændre sig nævneværdigt, men at man kan kompilere til både swf, Air og HTML5 og det vil komme lige så hurtigt som HTML sprogets udvikling tillader.

Wallaby kan oversætte swf bannere. Hvis du ikke har set det før, så tjek denne halvgamle video: ">

Og så er der Edge (se en præsentation her) som også er bygget op med timeline og genkendelige features fra Flash, men jeg har ikke afprøvet det endnu, for det med bannere og animation ligger lidt langt fra det jeg normalt laver.

Kim H. nævner vist et 3. alternativ ovenfor, men det har jeg ikke selv prøvet.

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 22:02

Lundsby:

Amino er et sjovt sted, der er folk her der hører til blandt de dyre drenge som primært har store kunder, og den modsatte segment er også repræsenteret.

Men jeg tror ikke folks holdning til spørgsmålet om Flashs fremtid, har noget at gøre med hvad de kan tage for deres ting.

Selvfølgelig har det noget at sige. Mange af de billige drenge forstår ikke, hvad de laver og ender ofte op med nogle ret dårlige løsninger. Når du netop selv skriver, at din browser crasher har det noget med programmeringen at gøre. Og det sker fordi dem der laver siderne ikke ved, hvad de snakker om. Og det, er klart, at det har noget at sige i forhold til valget af teknologi i de cases, hvor det er op til de pågældende udviklere og derfor kan det have indflydelse på deres holdning. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 08:21

Kristian:
Selvfølgelig har det noget at sige. Mange af de billige drenge forstår ikke, hvad de laver og ender ofte op med nogle ret dårlige løsninger. Når du netop selv skriver, at din browser crasher har det noget med programmeringen at gøre.

Jeg er enige i at der er mange nybegyndere på Amino, men det gælder jo både for Flasher og Html'er. Så det er svært, at se at det skulle tippe holdningen den ene eller anden vej. Jeg synes heller ikke tråden bære specielt meget præg af Flash-nybegyndere der deltager.

Tilgengæld så tror jeg at andelen af Flasher vs. andelen af Html'er her på Amino, passer meget godt med landsgennemsnittet.

Iøvrigt er holdningen, med at fordi folk er nybegyndere, så er det okay at tingene crasher, direkte i konflikt med hvad Adobe og alle andre platforms udbydere har arbejdet efter de sidste mange mange år.

Så når Flash har et ry for crashe, hvilket det også gør for de erfarne (F.eks. Grooveshark) så er det fordi Adobe ikke har gjort desværre arbejde deres arbejde godt nok. Selvfølgeligt vil det altid være muligt, at skyde sig selv i foden, men antallet af gange det sker siger en del om platformens kvalitet.

Historisk kan man også se at målet for Flash, har været at det kunne bruges af så mange som muligt. Ellers var sproget ikke ActionScript, men C og trust me der havde været stortset umuligt for dig at skrive noget der ikke crasher, tilgengæld havde det kørt hurtigt :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Skrevet kl. 22:42

Om procentfordelingen på Amino matcher landsgennemsnittet skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved bare, at når jeg besøger kunder og folk i mit netværk, så er det en helt anden holdning der træder frem.

Selvfølgelig har det noget at sige om du bygger dit Flash-site op i en fi, som indeholder tekst, billeder, videoer, lyd osv. i forhold til, athvis du byger det op "rigtigt". HVis du oplever, at et Flash-site kører langsomt kan det naturligvis skyldes en dårlig forbindelse til serveren, men i mange tilfælde vil det være en uvidende Flash-udvikler, som har lavet det.

Flash er efterhånden blevet så stort og omfattende, at det dækker over mange flere medier og elementer end HTML5 på nogen måde kan hamle op med. Der går rigtig mange år før HTML5 er lige så stærkt som Flash. Den tid de skal bruge på at viderudvikle HTML5 bruger Adobe naturligvis også på at forbedre Flash.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:36

Kristian:

Om procentfordelingen på Amino matcher landsgennemsnittet skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved bare, at når jeg besøger kunder og folk i mit netværk, så er det en helt anden holdning der træder frem.

Nu har jeg bevæget mig i begge lejre, og jeg tror det passer meget godt mit indtryk er at antallet af Html'er er et sted imellem 10 og hundrede gange større end Flash'er.

Kristian:

Selvfølgelig har det noget at sige om du bygger dit Flash-site op i en fi, som indeholder tekst, billeder, videoer, lyd osv. i forhold til, athvis du byger det op "rigtigt". HVis du oplever, at et Flash-site kører langsomt kan det naturligvis skyldes en dårlig forbindelse til serveren, men i mange tilfælde vil det være en uvidende Flash-udvikler, som har lavet det.

Den argumentation, er jo irrelevant i forhold til Flash's fremtid. Der vil jo altid være gode og dårlige udviklere inden for noget, men hvis en teknologi i høj grad crasher en browser så bliver den afinstalleret, og platform udbyderne holder enten helt op med at understøtte den, som det er tilfældet med iPhone og iPad, eller lader vær med at installerer den som standard som bliver med Windows 8.

Kristian:

Flash er efterhånden blevet så stort og omfattende, at det dækker over mange flere medier og elementer end HTML5 på nogen måde kan hamle op med. Der går rigtig mange år før HTML5 er lige så stærkt som Flash. Den tid de skal bruge på at viderudvikle HTML5 bruger Adobe naturligvis også på at forbedre Flash.

Men de to lejre er desværre så fasttømret, at det ikke kommer til at betyde noget. Det demonstrere du jo også selv tydeligt. Iøvrigt tror jeg ikke som sådan at Adobe har noget som helst imod at Flash dør på sigt, de tjener deres penge på forfatter-værktøjer, og det kan sagtens være at de kan tjene flere end de gør idag på Html5.

Den største fare for Adobe er at de ikke for investeret nok i Html5, så de bliver overhalet og mister deres dominans indenfor markedet. Så jeg tror ikke der går længere før Adpbe lægger flere kræfter i Html5, end i Flash.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Skrevet kl. 12:34

Jeg er heldigvis så priviligeret, at jeg sidder på eliteniveau inden for Flash og levere løsninger, hvor mange andre havde bagget ud allerede før de har hørt specifikationerne. Jeg er også flydende i HTML5, så jeg har som sådan ikke noget i klemme.

Jeg gider ikke spilde mere tid på det. Min holdning er at, HTML5 er for amatører indtil det er færdig udviklet. Der et så fyldt med fejl, at det er for usikkert at lave større komplekse løsninger. Jeg tror du glemmer det faktum, at Adobe også viderudvikler teknologierne og vil altid vore foran HTML5.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:57

Kristian:

Jeg er heldigvis så priviligeret, at jeg sidder på eliteniveau inden for Flash og levere løsninger, hvor mange andre havde bagget ud allerede før de har hørt specifikationerne. Jeg er også flydende i HTML5, så jeg har som sådan ikke noget i klemme.

Det er godt du har høje tanker om dig selv. Personligt synes jeg ellers at bare man kigger sig lidt omkring her på Schillers så ser man virksomheder på væsentligt højere niveau indenfor Flash: http://ahead.com/ http://semor.dk og http://madeyoulook.dk

Hvis man skulle tale om eliten i Danmark, så ville jeg tro at de her er gode kandidater: http://in2media.dk

Kristian:

Jeg gider ikke spilde mere tid på det. Min holdning er at, HTML5 er for amatører indtil det er færdig udviklet. Der et så fyldt med fejl, at det er for usikkert at lave større komplekse løsninger. Jeg tror du glemmer det faktum, at Adobe også viderudvikler teknologierne og vil altid vore foran HTML5.

Jeg kan godt se at du er løbet tør for argumenter, du har ellers prøvet en del, endda et sige at niveauet på Amino ikke var højt nok, hvilket jeg selv synes er imponerende for en ny på et forum. Det viser en udpræget mangel på situationsfornemmelse.

Det gode ved denne slags tråde er at de står så læser selv kan danne sig sin mening, flg. argumenter etc.

Tilmeldt 14. Jun 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:25

Kære Shanne,

Hold fast i de kompetencer du har i flash, indtil dine kunder begynder at efterspørge en anden teknologi i tilstrækkelig grad, og brug dine ressourcer til at forstå kundernes behov i stedet så du kan skifte sammen med dem hvis det bliver nødvendigt. Find en iPhone/iPad leverandør at teame sammen med indtil videre for at matche meget specifikke behov, hvis de er der.

Jeg er i San Francisco og arbejder udelukkende med flash og html5, og indtil videre er HTML5 på et meget eksperimenterende stadie, og der er meget snak og hype omkring det. Der er millioner af højt kvalificerede flashudviklere og teknologien er modnet over mange år så det vil tage tid for andre standarder at vinde indpas, selv med pression fra apple og microsoft. Dit spørgsmål er meget relevant, men endnu for tidligt at besvare da der ikke er nogen standarder for rich media, andet end flash på nuværende tidspunkt.

Hvis du overvejer at gå ind i mobile, tablet og social media, forholder det sig lidt anderledes, men ud fra dine besvarelser ser det ud som om du laver mest til desktop, og der er ikke nogen "silver bullet" teknologi der kan dække alle platforme uden seriøse tradeoffs på det kreative, endnu.

Mvh

Morten

Side 9 ud af 11 (110 indlæg)