Amino er et sjovt sted, der er folk her der hører til blandt de dyre drenge som primært har store kunder, og den modsatte segment er også repræsenteret.
Men jeg tror ikke folks holdning til spørgsmålet om Flashs fremtid, har noget at gøre med hvad de kan tage for deres ting.
I stedet virker det som om at der er to lejre, der er Flash-fans og dem der er Html-fans. Vi bor selv sammen med et hus med tre virksomheder, der er gamle Flash-bikse, og det er bemærkelsesværdigt så enige de er om at Flash har en lovende fremtid. Flash-fansene kunne aldrig forestille sig, at skifte til Html også selvom Html5 ser lovende ud, så betragtes det som fjenden, konkurrenten til hjertebarnet.
I Html lejren er de på ingen måde mindre stædige, de kunne aldrig drømme om at bruge Flash. Jeg mingler en del med det højere ende af udviklere og konsulenter, så efter at havde lært Flash-Builder ville jeg dele mine positive oplevelser, men fandt hurtigt ud af at lige meget hvad, så ville det være en kamp bare at få nogle af dem til at downloade programmet.
Faktisk er den eneste Flash-programmør som jeg kender som tror på Flash's endeligt, er ironisk nok også den bedste. Microsoft headhuntede ham iøvrigt til at lave nogle fede showcases til Silverlight. Jeg tror det er fordi han, ved at hvad end der sker, så har han med sine evner en central plads.
Men når begge lejre ellers er så stadig, hvad mon så kommer til at ske? Grundlæggende kan man sige at der er mange gange flere Html-fans end der er Flash-fans. Det er også vigtigt at bemærke at Html5 i høj grad, tager markedsandele fra Flash, ved at indholde funktionalitet som man ikke tidligere kunne lave uden Flash.
Samtidigt virker som det som om de forskellige platform leverandører bare venter på en undskyldning for at fjerne flash-understøttelsen. Jeg har selv både iPad og iPhone, og må indrømme at jeg faktisk ikke lægger mærke til at Flash ikke understøttes, på andre måder end at browseren aldrig crasher. Det samme kan man ikke sige om min stationær.
Ud fra ovenstående er det oplagt at konkluderer at Flash ender lidt som Betamax, det var engang et udfordre til at blive den dominerede standard, men endte som et properitært niche produkt, der anvendes af en mindre skare. Med til historien hører selvfølgeligt også at Betamax var den teknisk overlegende standard.
Men igen selvom hvor end logisk ovenstående argumentation kan lyde, så er det tvivlsom at den for nogle til at skifte mening. Det vil ikke få Flash folk til at kigge nærmere på Html5 pga. det er fremtidens dominerende standard, og det vil ikke få Html folk til at kigge nærmere på Flash fordi det tilbyder nogle unikke muligheder her og nu.
Det er så svært at ændre folks religion!
Vinderen er i mine øjne pragmatikeren, der som jeg selv har et ben i begge lejre, og derfor er fri til at vælge det bedste værktøj til en given opgave, og dermed servicerer sine kunder bedst muligt.