Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

RIA og Flash - hvilken vej blæser vindene?

Side 8 ud af 11 (110 indlæg)
Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian
Men det kan da også godt være, at der gemmer sig nogle flere Flash entusiaster herinde på Amino. Nogen som også er påvirket af alt det hurlumhej og slåskamp, der foregår for tiden? Jeg kunne godt drømme om at få kontakt til dem - måske kan man oprette en gruppe, hvor udviklingen kan diskuteres? Jeg har nemlig ikke så stærkt et fagligt netværk som dig. Tror du der kunne være idé i det?
Flot side du har i øvrigt - jeg var vild med øjet :)

P.s. Det var heller ikke min mening, men synes det kneb med at få budskabet igennem - jeg hører som sagt gerne mere fra folk med relevante vinkler til trådens emne.

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 12:37

I forlængelse af min tidligere post;

Vindene blæser mod HTML5, se f.eks denne nyhed 

SlideShare ditches Flash, rebuilds entire site in HTML5  http://gigaom.com/2011/09/27/slideshare-html5/

Apropos nogle af indlæggene i denne tråd nævner Slideshare fordelen ved at website kan bruges på flere medier, søgbarhed og bedre svartider ved omlægningen til HTML5 

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 12:39

Hej Shanne,

Det er på ingen måde for at tale ned til Aminoer, men for at være helt ærlig og lige ud af posen, så tror jeg desværre, at mange (ikke alle) áf de Flash-udviklere/designere, som er her på Amino mangler en god værktøjskasse og kompetencer. De løsninger der laves er med andre ord ikke voldsomt godt og kører ikke optimalt. De priser, som arbejdes til her er helt himmelråbende lave og som dygtig udvikler/designer bør man altså bare have mere respekt for sig selv og ikke arbejde til småpenge. Du kan bruge dette link som eksempel: Link. 3 bannere for 1.000,- Det er helt rigtigt, at man sagtens kan lave 3 bannere på en time, men man ender tilgengæld med et resultat, som aldrig burde have set dagens lys. Jeg ved det lyder arrugant, men hvis man tilbyder bannere til de priser ved man altså bare ikke, hvad man snakker om. For det første, så bør et Flash-banner ikke være timeline baseret, men programmeret. Det gør, at banneret kører hurtigere og mere flydende - bare for at tage et eksempel.

Så kort sagt, så er min mening, at det generelle niveau her på Amino er for lavt at diskutere Flash´s fremtid med, for det der vægter højest i dette forum er "BILLIGT" og godt Flash arbejde (lige som alt andet arbejde) koster altså penge, hvis det skal laves ordentligt. Hvis jeg var dig ville jeg fortsætte debatten på Adobe´s forum.

Hvis jeg var dig ville jeg fortsætte debatten på Adobe´s forum - Link.

Tak for de rosende ord om vores egen side. Det er kun en "nødløsning". Vi ligger fuldstændig vandret og har ikke tid til at lave en top lækker side, men det kommer - og når det sker bliver det med en masse lækre funktioner, kompleks backend styring, fede effekter osv. Det bliver stort. :)

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Skrevet kl. 14:28

Aha... nu håber jeg ikke der starter et nyt stormvejr efter dit indlæg ;)
Men jeg forstår godt hvad du siger. Jeg har kun været her nogle få måneder, og har ikke været særlig aktiv siden jeg i juli bød ind på et Flash-job (et stavespil), og udbyderen sendte uddybende information. Samme dag lavede jeg et oplæg og sendte til hende, men jeg hørte aldrig en lyd - kun fra Amino, som fortalte mig at jobbet var blevet fjernet, og at ingen i øvrigt havde fået det.
Min konklusion var, at hvis jeg på nogen måde skulle ernære mig eller konkurrere med priserne herinde - og det gælder alt arbejde lige fra rentegning til større opgaver - så skulle der være mindst 72 timer i døgnet, og det er ikke fordi jeg er specielt sløv, for jeg kan også godt lave 3 bannere på 1 time, men det ville virkelig også være stangvarer så. Ved de fleste jobs, er der også altid liiige en eller anden, der gerne gør det gratis "bare for at få erfaringen". Fred med det - på den måde er der jo plads til alle.

Men at jeg oprettede RIA-tråden herinde, var netop for at få nogle forskellige vinkler, for hvis jeg spørger i et Flash-forum er svaret vist til at regne ud, selvom... jeg ku' da godt prøve og se om jeg tager fejl.
Der er ikke længere gang i nogle af de danske Flash-fora, synes jeg, måske var det også derfor jeg fik tanken at rotterne var ved at forlade den synkende skude. Sådan er det heldigvis ikke :)

Selvtak - det var nu heller ikke kompleksiteten i jeres website der overvældede mig, men jeg kunne da sagtens se, at der lå nogle seje kræfter bag :) Held og lykke med projektet!

2Advanced.com var ..waauw...!

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Skrevet kl. 14:41

Hej Kim

Jeg har lige skimmet dit link, og det skal nok være fint til f.eks. en banner eller anden simpel animation.
Tænker det svarer til Wallaby, som er Adobes egen konverter (Flash > HTML5).

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 14:59

Det er ikke for at starte et nyt stormvejr, men for at sige det lige ud, hvad ved en almindelig webbruger så om, hvilke teknologier der vil fortsætte og hvilke der dør ud? 

Jeg mener, at man skal være inde i branchen (mere end husbehov) for at vide, hvilke tendenser der hersker i branchen.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:04

Amino er et sjovt sted, der er folk her der hører til blandt de dyre drenge som primært har store kunder, og den modsatte segment er også repræsenteret.

Men jeg tror ikke folks holdning til spørgsmålet om Flashs fremtid, har noget at gøre med hvad de kan tage for deres ting.

I stedet virker det som om at der er to lejre, der er Flash-fans og dem der er Html-fans. Vi bor selv sammen med et hus med tre virksomheder, der er gamle Flash-bikse, og det er bemærkelsesværdigt så enige de er om at Flash har en lovende fremtid. Flash-fansene kunne aldrig forestille sig, at skifte til Html også selvom Html5 ser lovende ud, så betragtes det som fjenden, konkurrenten til hjertebarnet.

I Html lejren er de på ingen måde mindre stædige, de kunne aldrig drømme om at bruge Flash. Jeg mingler en del med det højere ende af udviklere og konsulenter, så efter at havde lært Flash-Builder ville jeg dele mine positive oplevelser, men fandt hurtigt ud af at lige meget hvad, så ville det være en kamp bare at få nogle af dem til at downloade programmet.

Faktisk er den eneste Flash-programmør som jeg kender som tror på Flash's endeligt, er ironisk nok også den bedste. Microsoft headhuntede ham iøvrigt til at lave nogle fede showcases til Silverlight. Jeg tror det er fordi han, ved at hvad end der sker, så har han med sine evner en central plads.

Men når begge lejre ellers er så stadig, hvad mon så kommer til at ske? Grundlæggende kan man sige at der er mange gange flere Html-fans end der er Flash-fans. Det er også vigtigt at bemærke at Html5 i høj grad, tager markedsandele fra Flash, ved at indholde funktionalitet som man ikke tidligere kunne lave uden Flash.
Samtidigt virker som det som om de forskellige platform leverandører bare venter på en undskyldning for at fjerne flash-understøttelsen. Jeg har selv både iPad og iPhone, og må indrømme at jeg faktisk ikke lægger mærke til at Flash ikke understøttes, på andre måder end at browseren aldrig crasher. Det samme kan man ikke sige om min stationær.

Ud fra ovenstående er det oplagt at konkluderer at Flash ender lidt som Betamax, det var engang et udfordre til at blive den dominerede standard, men endte som et properitært niche produkt, der anvendes af en mindre skare. Med til historien hører selvfølgeligt også at Betamax var den teknisk overlegende standard.

Men igen selvom hvor end logisk ovenstående argumentation kan lyde, så er det tvivlsom at den for nogle til at skifte mening. Det vil ikke få Flash folk til at kigge nærmere på Html5 pga. det er fremtidens dominerende standard, og det vil ikke få Html folk til at kigge nærmere på Flash fordi det tilbyder nogle unikke muligheder her og nu.

Det er så svært at ændre folks religion!

Vinderen er i mine øjne pragmatikeren, der som jeg selv har et ben i begge lejre, og derfor er fri til at vælge det bedste værktøj til en given opgave, og dermed servicerer sine kunder bedst muligt.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 15:17

Lundsby:
Vinderen er i mine øjne pragmatikeren, der som jeg selv har et ben i begge lejre, og derfor er fri til at vælge det bedste værktøj til en given opgave, og dermed servicerer sine kunder bedst muligt.
Enig ;)

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Odder
Tilmeldt 28. Jun 11
Skrevet kl. 15:20

@Lundsby: Det du siger forudsætter jo at Flash stagnere på sit nuværende niveau, og det tror jeg ikke vil ske.

@Lundsby & KTJ: Dejligt at se al den enighed trods alt ;)

Shanne Simonsen
www.makemedia.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:36

Shanne Simonsen:
@Lundsby: Det du siger forudsætter jo at Flash stagnere på sit nuværende niveau, og det tror jeg ikke vil ske.

Ikke helt, jeg tror at Flash-lejren vil blive ved at lave Flash et godt stykke tid endnu, det er der egentligt ikke tvivl om. Som sagt er der meget lidt udveksling imellem lejrene.

Men det man kan se, er at med den traction som Html5 har og det øgede featureset, så vil andelen af Flash blive mindre og mindre, i forhold til Html. I takt med det sker så vil det blive mere og mere lovligt for platform leverandørerne at holde op med at understøtte Flash, og ja så er dødsspiralen igang.

Side 8 ud af 11 (110 indlæg)