Ja, hvis man yder resten som et lån, så kan man trække det ud af selskabet uden at skulle betale skat osv.?
Nemlig. Vær dog opmærksom på, at der skal ske en forrentning af lånet som var det indgået mellem uafhængige parter. Oftest anvendes diskontorenten med tillæg af 4%.
Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud. Talium ApS - Regnskab og rådgivning
Ok, så de 80.000 jeg skyder ind kan jeg sagtens bruge til f.eks. udvikling af hjemmeside?
Og 80.000 kr., det er vel bare minimum? Jeg kan sagtens skyde f.eks. 250.000 kr. ind?
Her undrer det mig lidt at ingen - siden du skrev dette, har stillet spørgsmål ved det, når de har svaret, så jeg kan være på vildspor, men jeg ville mene at hvis du bruger de 80.000 der er minimumsindskud i ApS'et, så skal du - hvis ikke du tjener penge det første år - i princippet kunne vise, at hjemmesiden er 80.000 værd i status, ellers har du brugt din ApSkapital (som jeg da ved du kan ha øget ved resultatet, men bare for at sige, at hjemmeside nok ikke er så let at hævde har status værdi 80.000 kr og dermed udgør hele selskabskapitalen - men blot mit gæt)?
Ja du kan skyde det ekstra ind du vil. 80.000 er den kapital der - hvis ikke du skal forklare at selskabskapitalen nok skal blive retableret, som minimum skal stå ved regnskabsafslutningerne.
Hvis du skyder 250.000 ind og gør det som selskabskapital er det tal så 250.000 så der kan det være klogt at holde de 80.000 som selskabskapital og skyde resten ind som lån til selskabet
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ved overkurs frem for lån vil der ikke skulle ske egentlig forrentning, og derved ikke beskatning som kapitalindkomst hos dig personligt.
Mht. et evt. tab, så vil et tab på aktier (anparter) være fradragsberettiget, mens et tab på et lån fra hovedaktionær til dennes selskab ikke vil være fradragsberettiget.
Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud. Talium ApS - Regnskab og rådgivning
For søren da Peter, du må da være ude fra landet. Læs lige tråden igen og se hvad der flyver gennem luften. Hvordan skal iværksætteren kunne gennemskue hvilket af de 5-6 forskellige råd han skal tage. Han kan finde gratis opstartsmøder overalt hos professionelle, så det bør han tage imod. Alternativet er at det koster ham penge at få valgt forkert. Claus ser ud til absolut at have kompetente svar, men det kræver ofte mere end 5 linier på et chatboard at afdække om folk har det rigtige setup. Det kan de så få på et gratis møde.
Han er jo velkommen til at tage mødet og så sige farvel derefter. Ellers så kom ud af skoene og tilbyd ham det samme, så er han sikkert frisk.