Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af ApS og indskudt beløb

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det fine ved de svar der er kommet, fra Claus, Peter og alle andre er, at det jo netop stiller nogle muligheder op for spørgeren + giver lidt viden til alle os andre, som ikke idag har problemet, men måske møder det næste måned.

Jeg har da selv mange gange fået råd herinde, ikke kun fordi jeg så sparede ekstern rådgivning, men fordi jeg var meget bedre klædt på til møde med en ekstern rådgivning. Nogen gange behøves det andre gange ikke. Her lyder overskurs godt, og spørger kan jo i alle fald tage det med som spørgsmål til de som evt hjælper med stiftelse. 

I hvilket omfang spørgsmål herinde skal føre til reklame for egen virksomhed skal jeg ikke blande mig i (jeg går ud fra at alle der rådgiver og har firmanavn på deres profil - som antyder revisorselskab, jurist o.l. er nogen man kan henvende sig til, oftest til en gratis startsamtale.)

Jeg har da en lille liste over folk herindefra jeg selv vil bruge ved givne lejligheder, og anbefale venner at tage en snak med i div. spørgsmål. Det er givet de, som uden vinding her på Amino kommer med gode råd som der er tale om.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:32

Claus Fraussing Nielsen:

Ved overkurs frem for lån vil der ikke skulle ske egentlig forrentning, og derved ikke beskatning som kapitalindkomst hos dig personligt.

Mht. et evt. tab, så vil et tab på aktier (anparter) være fradragsberettiget, mens et tab på et lån fra hovedaktionær til dennes selskab ikke vil være fradragsberettiget.

Er det indskudte beløb også fradragsberettiget ved overkurs?. Dvs. skyder jeg 200.000 kr. ind og lortet går konkurs, så kan jeg trække alt fra i skat (kapitalindkomst?).

Hvordan udbetaler man den kapital man har skudt ind ved overkurs?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 23:14

Overkursen er en del af den samlede anskaffelsessum for anparterne, og dermed vil der også være fradrag for tabet, hvis det skulle komme så vidt.

Overkurs ved stiftelsen går ind som en del af det overførte resultat. En "tidlig" udbetaling vil derfor kunne ske som udlodning af udbytte, hvilket medfører beskatning.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19

Ja...dog ikke som kapitalindkomst, men som aktieindkomst.

MvH

Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:45

Claus Fraussing Nielsen:

Overkursen er en del af den samlede anskaffelsessum for anparterne, og dermed vil der også være fradrag for tabet, hvis det skulle komme så vidt.

Overkurs ved stiftelsen går ind som en del af det overførte resultat. En "tidlig" udbetaling vil derfor kunne ske som udlodning af udbytte, hvilket medfører beskatning.

Det betyder også, at pengene er bundet i virksomheden, indtil anparterne/virksomheden sælges. Modsat et lån, hvor pengene kan trækkes skattefrit ud igen, når selskabet har tjent pengene.

Så hvilken løsning der er bedst, er afhængig af hvilken virksomhed der ønskes stiftet, samt hvilken risiko man ønsker at tage ved stiftelsen af selskabet.

Der er fordele og ulemper ved de forskellige metoder, og man kan ikke konkludere, at den ene eller anden løsning er bedst - det afhænger af situationen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:48

Martin E. Jensen:

Claus Fraussing Nielsen:

Det betyder også, at pengene er bundet i virksomheden, indtil anparterne/virksomheden sælges. Modsat et lån, hvor pengene kan trækkes skattefrit ud igen, når selskabet har tjent pengene.

Så hvilken løsning der er bedst, er afhængig af hvilken virksomhed der ønskes stiftet, samt hvilken risiko man ønsker at tage ved stiftelsen af selskabet.

Der er fordele og ulemper ved de forskellige metoder, og man kan ikke konkludere, at den ene eller anden løsning er bedst - det afhænger af situationen.

Ja, det er noget jeg lige skal have afklaret med mine medinvestorer. Kan godt være at jeg har meget tillid til produktet, men det er ikke sikkert de deler samme risikovillighed :-)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:35

Jeppe Tue Ishøy:

De 125.000 kr. der bliver indskudt - må de bruges til etableringsomkostninger?

For lige at give svar på dit oprindelige spørgsmål, og udover at afklare, at det selvfølgelig kun er mindst 80.000 kr., som skal indskydes i kapital, så skal du være opmærksom på, at etebleringsomkostninger som hovedregel IKKE er fradragsberettiget.

Læs mere i ligningsloven:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102522&chk=204295#102522

Udgifter til en hjemmeside vil dog være at betegne som en driftsomkostning, så det kan du godt købe med fradrag.

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)