Jeg synes det fine ved de svar der er kommet, fra Claus, Peter og alle andre er, at det jo netop stiller nogle muligheder op for spørgeren + giver lidt viden til alle os andre, som ikke idag har problemet, men måske møder det næste måned. Jeg har da selv mange gange fået råd herinde, ikke kun fordi jeg så sparede ekstern rådgivning, men fordi jeg var meget bedre klædt på til møde med en ekstern rådgivning. Nogen gange behøves det andre gange ikke. Her lyder overskurs godt, og spørger kan jo i alle fald tage det med som spørgsmål til de som evt hjælper med stiftelse. I hvilket omfang spørgsmål herinde skal føre til reklame for egen virksomhed skal jeg ikke blande mig i (jeg går ud fra at alle der rådgiver og har firmanavn på deres profil - som antyder revisorselskab, jurist o.l. er nogen man kan henvende sig til, oftest til en gratis startsamtale.) Jeg har da en lille liste over folk herindefra jeg selv vil bruge ved givne lejligheder, og anbefale venner at tage en snak med i div. spørgsmål. Det er givet de, som uden vinding her på Amino kommer med gode råd som der er tale om. vh |
Claus Fraussing Nielsen:Ved overkurs frem for lån vil der ikke skulle ske egentlig forrentning, og derved ikke beskatning som kapitalindkomst hos dig personligt.
Mht. et evt. tab, så vil et tab på aktier (anparter) være fradragsberettiget, mens et tab på et lån fra hovedaktionær til dennes selskab ikke vil være fradragsberettiget.
Er det indskudte beløb også fradragsberettiget ved overkurs?. Dvs. skyder jeg 200.000 kr. ind og lortet går konkurs, så kan jeg trække alt fra i skat (kapitalindkomst?).
Hvordan udbetaler man den kapital man har skudt ind ved overkurs?