- Det kommer jo an på hvor man vælger at føre sag henne. Hvis jeg siger koranen er usand på et Iransk forum, bryder jeg landets "ytringsfrihed" - min pointe er at internettet i praksis er lovløst, og det fungerer udemærket.
Du har meget langt fra ret. Alt hvad du skriver på nettet står du til ansvar for. Hvis du skriver at et firma svindler og du ikke kan bevise det, så er chancen for at det koster dig mange tusinde kr. overhængende. Der er desværre alt for mange der tror at de kan skrive hvad som helst om virksomheder og personer og tro mig, det kan man ikke. Så tænk jer nu om!
Har retten bedt dig om at finde tråde, hvor der benyttes grov sprogbrug såsom skør, gal osv.?????
Det er forhåbentlig en joke fra rettens side, hva'?
Der skal da mere til for at blive dømt for grov tone end bare at kalde nogen for skør eller gal! Skør og gal er gængs sprogbrug i debatfora, skulle jeg mene.
Nå, pyt, jeg har deltaget i i hvert fald 3 tråde med adskilligt grovere sprogbrug, tak for kaffe! Martin slettede desværre ene - "Sundt for mænd at kigge på barme" (ca. 12. marts 2011). Men sikke blomstrende sprogbrug den udfoldede!
Med lidt søgen kan du godt finde gamle tråde med sprogbrug, der vil give særdeles overbevisende resultat...
...- min pointe er at internettet i praksis er lovløst, og det fungerer udemærket.
?
Jeg tror du har misforstået nået. Internettet er ikke lovløst.
Der er alle mulige regler som også gælder på Nettet som i "det virkelige liv". At mange opfører sig lovløst på Nettet og agerer som om det er Det Vilde Vesten, gør det ikke mere rigtigt/lovligt.
- Det kommer jo an på hvor man vælger at føre sag henne. Hvis jeg siger koranen er usand på et Iransk forum, bryder jeg landets "ytringsfrihed" - min pointe er at internettet i praksis er lovløst, og det fungerer udemærket.
Internettet lovløst - i praksis?
Der bliver dagligt sagsøgt for millioner og atter millioner kroner for ting der sker på internettet. Nu handler det her om æreskrænkelser i form af udtalelser, og jeg kan ikke se hvorfor internettet skulle være anderledes end den virkelige verden, blot fordi kommunikationen foregår via et tastatur?
Omkring Amino som børnehave så skal man lige huske at det her er ikke noget anonymt forum som så mange andre, derfor er æreskrænkelser naturligvis langt mere alvorlige da det potentielt kan skade en anden persons virksomhed.
Til trådstarter, så har du rigtigt nok ytringsfrihed, men den ytringsfrihed gør ikke at du kan fremsætte hvilke som helst bemærkninger/beskyldninger om andre. Injurielovgivningen skal naturligvis stadig overholdes.
Det vigtigste er at du ikke beskylder andre for ting du ikke kan dokumentere. F.eks. må du ikke kalde en person for bankrøver, med mindre det er sandt og personen er dømt for det. Det springende er i øvrigt ikke nødvendigvis om det er sandt, men om du kan dokumentere dine påstande.
Jeg mener faktisk ikke at det er en børnehave fordi man sagsøger for æreskrænkelser. Hvis jeg blev beskyldt for usande ting eller blev angrebet personligt omkring ting som var løgn ville jeg da bestemt ikke finde mig i det da det jo i sidste ende kan skade vores forretning.
Har du eventuelt talt med vedkommende om en uforbeholden offentlig undskyldning? Jeg tror de fleste af den slags sager kunne løses på den måde.
Jeg har selv haft en sag en gang. Jeg skrev på nettet at en person var svindler og selvom personen havde siddet i fængsel for bedrageri og havde flere verserende sager, var min advokats vurdering, at jeg ville blive dømt for injurier, for det var flere år siden personen havde siddet inde og de andre sager var ikke afsluttede. Så vi endte i et forlig, som jeg desværre ikke kan udtale mig om, da det var en del af forligte at ingen udtalte sig.
Sagen tog 2 år og kostede fra min side mere end 100.000 kr. i advokatsalær og så var sagen ikke engang kommet i retten, hvad der havde kostet yderligere 50.000 kr.
Kan det ikke "ordnes" med en offentlig undskyld på Amino (f.eks. hvor du køber en forsidebanner i en periode, hvori du undskylder og tilbagetrækker, dine (måske) ubegrundede og (måske) injurerende beskyldninger/udtalelser) samt smækker manden/kvinden et gavekort til Dansk kroferie eller en middag på kong hans.
Det er da i sidste billigere og hurtigere end at skulle trække dig selv igennem retten med advokat og alt muligt andet.
Engang imellem må man kryddere sine ord med sin stolthed og æde dem!
Tal lige om at gøre amino til centrum for alt i verden hvis man sagsøger en, der kommer med nedladende ord.
Lad os så forestille os, at hver gang man søgte på dit navn, så var første link på Google en debat hvor du blev anklaget for bedrageri, hvordan ville du have det med det?
Du kan bare bruge søgefunktionen.. Der er 100 vis af tråde hvor der bruges ord som sindssyg, psykopat, uintelligent, idiot etc etc. Kig f.eks bare på en der hedder <Navn fjernet af moderator>.. han er ikke bleg for at tale før han tænker.