Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Efterfølgende oprettelse af Holding-selskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ledt en del efter svar, men har endnu ikke kunnet finde et præcist svar. Håber nogle herinde kan gøre mig klogere, eller pege mig i den rigtige retning.

Jeg ejer idag 25% af et ApS personligt. Vi er 4 partnere (alle med 25%). 2 af os ejer vores anparter personligt, mens de 2 andre har deres andele i et holding-selskab. Den løsning fungerer såvidt fint nok, da vi endnu ikke har haft de store overskud at dele. (Vi har ingen gæld, så der er ikke den store risiko for at brænde fingrene på en konkurs, hvis det skulle ske.)

Vi er dog ved at have så meget at lave, at jeg tænker på om jeg kan skrue min løsning bedre sammen.

Specifikt tænker jeg på at oprette et holding-selskab, som så skal eje mine 25% af vores ApS.
Der er dog et par overvejelser i forhold til denne løsning.

Det nye holding-selskab skal jo revideres osv, så der vil være nogle ekstra udgifter i forhold til "bare" at få løn.

Men mit egentlige spørgsmål er, om jeg skal stille sikkerhed for 125.000 for at oprette mig et holding-selskab, eller om det kan gøres "gratis"?

Jeg regner med at mine anparter kan overdrages til Holding gratis. (jeg har eget 25%+ i 4 år nu)

Håber at nogle af jer kan hjælpe, eller generelt har nogle inputs til hvordan jeg optimalt skruer en løsning sammen.

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:17

Hej.

Kapitalen er 80k.

Du kan lave en skattefri anpartsombytning, er ikke gratis, idet der skal en reivsor indover.

Koster omkring 10-15k at lave.

MvH

Peter

Tilmeldt 19. Sep 11
Skrevet kl. 12:29

OK. 

Ja, skattefrit er nok et bedre ordvalg end gratis :)

Men jeg skal altså regne med at jeg skal have ca. 100.000 klar personligt før jeg kan lave Holding og ombytning.

Tak for det hurtige svar.

Tilmeldt 24. Nov 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:24
Der er ingen hurtige svar på dette spørgsmål!
jeg har netop været medvirkende til noget lignende og der er kommet SÅ meget, der skal ordnes på bagkant og som, jeg og klienten ikke var blevet oplyst fra revisor.
Når du overfører dine anparter til et holdingselskab, overtager dette nye holdingselskab ejerskabet af dine anparter og du træder demed ud. Det er et ejerskifte, der giver reaktion hos: SKAT, banken, forsikringer, pensioner o.m.a.
Hvilken værdi har disse anparter i dine tidligere regnskaber og passer denne værdi til at opfylde stiftelsesværdien eller er der en konflikt?
Jeg læser, at du er ansat i dit ApS. og hæver løn? Hvor skal du fremover være ansat?
Nogle mennesker tror, at de med et holding kan reducere deres ansvar, men du skal være en ganske ualmindelig god forhandler, hvis holdingselskabet skal opnå en kredit, uden at bankerne kræver, at der skal udarbejdes 4 selvskyldnerkautioner.
Jeg kan oplyse dig, at vi har været nødsaget til at ændre alle bankkonti, forsikringer, ansættelseskontrakter, leasingaftaler m.m.. Det har givet omkostninger på ret mange penge.
Desuden skal der ved flere instanser afregnes kontant, når der kommer en ny ejer - Ikke mindst hos SKAT!
Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 09:06

KVilladsen:

Men jeg skal altså regne med at jeg skal have ca. 100.000 klar personligt før jeg kan lave Holding og ombytning.

Hvis dine anparter har en værdi af mindst 80.000 kr, skal du ikke have 100.000 kr klar privat. Du indskyder dine anparter i holding selskabet i stedet for kontanter.

Mvh
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:11

Du skriver ikke specifikt, hvad du vil opnå med en omlægning. Det er væsenligt at gøre sig klart, hvad det skal gøre godt for.

Vil du gerne vil have et 100% eget ApS, der varetager alt, hvad du laver. Både eje dine nuværende anparter og så vil du iværksætte andre aktiviteter? Hvis det handler om på et tidspunkt at sælge dine anparter er der nogle skattemæssige forhold, der er bedre, hvis du ejer anparterne i et holdingselskab i stedet for privat. Hvis I ønsker at optage lån og långiver ønsker kaution for det, så vil du sandsynligvis skulle hæfte for gælden uanset om det er et holding eller dig, der ejer anparterne i hovedselskabet.

Du kan oprette dit selskab med 80tkr. Hvis I ikke har haft et væsentligt overskud at dele så er anparterne vel nogenlunde af samme værdi som ved jeres stiftelse. Hvis det er tilfældet så beregner du indre værdi (hvad er jeres egenkapital incl. overskud divideret med 4). Det er salgsprisen. Du sælger så 20% til dit nye selskab, som så bare ejer nogle anparter med er ikke hovedaktionær, hvorfor dit nye selskab ikke er et holdingselskab. Så er der ingen revisionspligt. Du beholder bare dine 5% som hidtil. Du skal ikke have en revisor indover og der vil ikke være nogen skatteforhold af nævneværdig grad.

Men igen - tænk lige over, hvad ideen med omlægningen skal give som resultat.

Tilmeldt 19. Sep 11
Skrevet kl. 12:23

Der er flere årsager til, at jeg overvejer konstellationen med et holding-selskab.

1. Der ville være rene linjer i forhold til løn/udbytte i det nuværende ApS. Idag er det en blanding af at  nogle får løn, en anden får 80% af faktureret til sit eget selskab osv. Det giver jo naturligt lidt  forskelle i hvad man "smider i kassen".

2. Når der skal udbetales udbytte, ville jeg være ked af at skulle have det udbytte udbetalt personligt,  da jeg jo så skal beskattes af det. Det er jo så selvfølgelig en balance, om det bedst kan svare sig at  betale skat af udbytte, eller flytte det til et holding og betale revisor osv..

3. Det nye holdingselskab ville være min egen base for engagement i andre virksomheder og egne  kunder. Og jeg ville være ansat i holdingselskabet.

Men jeg kan godt høre på svarene, at der er mange ting der skal vægtes og overvejes. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:53

JakobN:
Du sælger så 20% til dit nye selskab, som så bare ejer nogle anparter med er ikke hovedaktionær, hvorfor dit nye selskab ikke er et holdingselskab. Så er der ingen revisionspligt.

Det er noget vrøvl. Hvis det nye aps besidder 20% af ejerandelene eller stemmerne er det teknisk set stadigvæk et holdingselskab og dermed omfattet af revisionspligten.

/Henrik

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 13:23

Henrik Koudahl:

JakobN:
Du sælger så 20% til dit nye selskab, som så bare ejer nogle anparter med er ikke hovedaktionær, hvorfor dit nye selskab ikke er et holdingselskab. Så er der ingen revisionspligt.

Det er noget vrøvl. Hvis det nye aps besidder 20% af ejerandelene eller stemmerne er det teknisk set stadigvæk et holdingselskab og dermed omfattet af revisionspligten.

/Henrik

Der kan man bare se. Så må der være noget de har misforstået hos Erhvervs- og selskabsstyrelsen i forhold til hvordan man definerer er holdingselskab. Det må de så selv rode sig ud af *S*

http://www.eogs.dk/sw38811.asp

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)