Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regneark vanvid (oocalc/excel) - nu må det være nok.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender I det at man importerer en fil et eller andet sted fra, - og man er nødt til at lave sygeligt komplekse formler for at få excel/oocalc til at forstå at der er tale om tal, - og ikke tekst?

• Når man så omformatterer tallet sættes et enkelt-citationstegn foran.
  • Hvis der er tusindtalsseparator er man nødt til at søge og erstatte på den.
  • Hvis der er decimalseparator er man nødt til at søge og erstatte på den.

Jeg har haft dette problem i 10 år, - og synes det er lige besværligt hver gang. Lad os nu sige jeg downloader en CSV fil fra Paypal - hvorfor er det lige at Excel/oocalc ikke bare genkender tallene?

Er det ikke oplagt at en celle med værdien -1.795,85 KUNNE være et tal, - og ikke et stykke tekst? Er det ikke oplagt at man med et enkelt klik skulle kunne definere en celles INDDATA-format, - og ikke kun UDDATA ?

Jeg har fået nok af unødvendig brug af right(),left(),mid(),value(),substitute() m.v. - det er spild af tid. Hvis problemet kan løses arbejder jeg gerne 12min mere om dagen.

• Er der nogen der vil tilslutte sig som lidelsesfæller?
  • Kræver ovenstående mere præcisering?
  • Er der nogen der måske har en løsning ?
Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 16:59

Uha - 10 år det er længe at rende rundt med et problem  Wink

I windows under kontrolpanelet finder du "Regional Settings" (jeg kan ikke huske hvad den hedder på dansk - regionale indstillinger måske)

Her kan du ændre på om "Decimal Separator" og "Thousands Separator" skal være hhv. punktum,komma eller omvendt.

(I Win 7 hedder de "Decimal Symbol" og "Digit Grouping Symbol").

Håber du kan finde det. Ellers vend tilbage med din Windows version og sprog :o)

Vær opmærsom på at hvis du ændrer den mens Excel kører, skal Excel lige lukkes ned og genstartes for at indlæse den nye indstilling.

mvh

Jan

P.S.

Det er også her man kan ændre "List Separator" - dvs. det tegn der adskiller værdier i CSV filer. På dansk er den som regel semicolon, på US bruges komma.

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 17:24

Hej Jørgen,

Det er egentligt meget enkelt. Du skal ikke åbne csv filen direkte i excel, du skal importere den ind i et excel ark.

Nu ved jeg ikke hvilken version du kører med, men i 2010 finder du den under fanebladet Data -> From Text.

Når du importerer den vej kan du selv sætte type feltet, og selv bytte om på "." og ",".

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)