Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Funktionær opsiger sin stilling - mundtligt

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har en funktionær ansat, som har opsagt sin stilling - mundtligt. Der var andre ansatte som overhørte det. Gælder sådan en opsigelse eller skal den være på skrift?

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 18:01

det lyder til at du vil have "bordet til at fange" - men da det i givet fald vil være et spørgsmål om at bevise opsigelsen, hvis det kommer til en retssag, ja så står du jo uden bevis for at det forholder sig som beskrevet - ergo skal en opsigelse være skriftlig, eller være konfirmeret af begge parter så der er enighed om "aftalen".

Men ellers er en mundtlig aftale lige så bindende som en skriftlig, det er dog bare umuligt at fremføre noget bevis, med mindre samtalen er optaget....

Så sørg for at få sådanne opsigelser skriftligt.

Tilføjelse: Det plejer også at fremgå af en ansættelseskontrakt, hvordan man opsiger den, både fra arbejdsgiver, men også fra arbejdstagers side. Så tag et kig i kontrakten.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16

Der er ikke gyldighedskrav om skriftllig opsigelse, kun bevisbyrdekrav. d.v.s. at den ansatte OG du skal kunne bevise at der virkeligt er sagt op. Den ansatte vil nok mene at mange andre hørte det, og kunne føre bevis den vej, men for dig må det rigtige være, at du skriftligt bekræfter opsigelsen - skriv gerne i overværelse af x xx og xx

Ellers kan der opstå bevisbyrdekrav mod dig - men det gælder jo begge veje, så mundtlig KAN være nok, bare man kan bevise det, skriftligt ER nok.

I bekræftelsen kan du medtage hvornår sidste arbejdsdag så er (normalt løbende måned + en måned for funktionærer) og hvordan vedkommende skal forholde sig under opsigelsen. Stil også krav om aflevering af materiale - prislister, tlf computer osv, og hvis der er konkurrenceklausul når den ansatte siger op, skal den med, og du skal betale for dette iht reglerne.

Nægter den ansatte at have sagt op, så står du med håret i postkassen uden beviser, og kravet er ikke bare, at den ansatte skal ha sagt op, men at det skal være "utvetydigt"

Vær opmærksom på mulighed for krav om afholdelse af ferie i opsigelsestiden - så du begrænser den betaling der kan være for ferie tilgode for i år, men: Der er nye regler i år (mener marts 2011 for varsler og hovedferiens afholdelse under opsigelse), dog er der stadigt muligheder. Her kan jeg ikke reglerne godt nok med sikkerhed, så du må søge videre hvis det er aktuelt.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 18:24

Hvis det var mig, så ville jeg lave en skriftelig bekræftelse på opsigelsen, med angivelse af sidste arbejdsdag.

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Mar 08
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 18:29

Hej

Når vi en gang imellem har ansatte der siger op mundligt.

Beder vi dem underskrive en erklæring, der kort beskriver opsigelsen.

Men, læser jeg mellem linierne at vedkomne måske har fortrudt?

Så får du jo sikkert ikke en underskrift på det.

Uanset hvad, så håber jeg du får løst din udfordring.

Kmosen

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser. Peter Plys, bjørn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:06

En skriftlig opsigelse er at foretrække, altid! Det hedder dokumentation!

Hvis den ansatte siger op mundtligt, så bed vedkommende underskrive papir på det. En email er også nok. Hvis vedkommende nægter, ved du hverken, hvor du står eller hvad vedkommende senere kan finde på, uha! Og så er der især grund til at få det på skrift.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 19:46

jjam:

Hvis det var mig, så ville jeg lave en skriftelig bekræftelse på opsigelsen, med angivelse af sidste arbejdsdag.

Korrekt som man også får en underskrift på eller sender anbefalet.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 08:04

Tak for alle svarene :-)

"Hun" har i forbindelse med opsigelsen (som blev overhørt af andre) kritiseret virksomheden, ledelsen, kollegaer.... og ønsker ikke at blive. I mellemtiden har hun fundet ud af, at hun får karantæne - så nu vil hun fyres i stedet for. Det er vi ikke interesseret i, da vi så "hænger" på hende i 3 mdr. Og 3 mdr. er længe med en meget negativ medarbejder, der kun skaber uro.

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 08:20

adelfi:

Tak for alle svarene :-)

"Hun" har i forbindelse med opsigelsen (som blev overhørt af andre) kritiseret virksomheden, ledelsen, kollegaer.... og ønsker ikke at blive. I mellemtiden har hun fundet ud af, at hun får karantæne - så nu vil hun fyres i stedet for. Det er vi ikke interesseret i, da vi så "hænger" på hende i 3 mdr. Og 3 mdr. er længe med en meget negativ medarbejder, der kun skaber uro.

Er det ikke muligt at bortvise hende på dette grundlag???

Der hvor jeg er ansat, havde jeg en kolega som blev fyret, han besluttede sig for at kalde den administrarende direktør for en tøsedreng, da han fik en anden til at opsige ham. 

Dette resulterede i at han blev bortvist.

Han kaldte så direktøren for en tøsedreng i en mail som blev sendt til alle medarbejdere i firmaet så der var bevis for det.

Men er det ikke et spg om at stikke en telefon i lommen som optager alt der siges, og så spørge hende om hun stadig mener om firmaet, ledelser, og kolegaer hvad hun sagde den gang? så er der jo bevist.

Alle hendes kolegaer må da også være godt trætte af hende efter den udtalelse, så hun skal da bare ud af vagten hurtigest muligt.

Om det er lovligt at bortvise folk på den begrundelse fik vi aldrig svaret på i firmaet, og om det er lovligt at optage sådan en samtale i hemmelighed, skal jeg ej heller kunne svare på. 

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 08:20

Det lyder da som en rigtig irriterende situation for begge parter..øvøv

Kunne man ikke finde en fælles løsning at hun fyres så hun ikke får karantæne, men samtidig på en måde så i ikke hænger på hende, kan der ikke finde en eller anden "grund" så i kan slippe af med hende OG hun ikke får karantæne ?

Jeg ved ikke om det kan gøre på den måde, men er da værd at undersøge.

Held og lykke med det.

Best regards

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)