Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Byttebørs, hvad siger loven?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Krisen kradser og jeg fik en ide, at lave en b2b byttebørs.
Det kunne være en der har en kontorstol for meget og mangler et par lamper.
Det kunne være webdesigneren der tilbyder et gratis website, mod at få lavet årsregnskab etc.
Men hvordan kan man gøre det lovligt. Skal folk fakturere hinanden eller hur?
Er det noget du vil benytte?
Er det i det hele taget en god ide?
 

De bedste hilsner

Martin

 

Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1291
Fra  Conseo Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ideen er som sådan alle tiders. Men som du selv er inde på, så vil det sikkert give nogle problemer, da der typisk ikke er nogle faktura mellem parterne.

Men jeg er ikke revisor, så jeg lader nogle der er klogere end mig om at svare endegyldigt på det.

Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skulle undre mig meget, hvis ikke man blev nødt til at beregne en værdi af det man bytter, afholde moms og betale skat af en evt. merværdi man får ud af det. + ikke at forglemme fakturaer.

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Ja, der skal laves faktura på det hele, da der jo vil være hele momsaspektet, hvor nogle vil være momsregistreret, mens andre ikke er det.

At man bytter varer er ikke forskelligt fra, at man bytter varer/ydelser mod kapital/penge.

Penge er i det hele taget den nemmste måde at administrere det på, da man jo nok sjældent synes at de varer/ydelser man bytter nøjagtigt er lige meget værd.

Netop derfor er økonomi jo en fantastisk størrelse, som også er enormt fleksibel i en "byttehandel". Til daglig byttes der bare med penge i stedte for andre varer/ydelser.

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Bestemt en god ide! Jeg mangler virkelig en anlægsgartner at bytte med :)

Fra Ballerup
Tilmeldt 2. Dec 10
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis begge aktiver er afskrevet, så er der intet problem med at give det væk. Så står begge aktiver til en værdi på 0 kr. og kan foræres væk til en god sag eller smides ud.

Ergo kan man både afgive aktiver til en værdi på 0 kr.

Det største problem opstår nok hvis det aktiv man anskaffer sig har en værdi. I så fald skal du enten beskattes som var det en gave (ved en gratis udveksling) eller føre regnskab som var det en varer der sælges (100 kr. for 100 kr. fx).

MEN når alt det så er sagt, så tvivler jeg på der er nogle der kommer efter dig hvis du bytter 2 aktiver som er afskrevet i begge regnskaber, især ikke hvis det er en relativ lille værdi. Og hvem skulle finde ud af det?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Dolleris:

Bestemt en god ide! Jeg mangler virkelig en anlægsgartner at bytte med :)

Ja, her kommer næste problemstilling ind... Det er ikke alle varer/ydelser, som alle har fradragsret for. Der kan både være fuld, delvis eller ingen fradragsret hos den ene part, mens det modsatte er tilfældet hos den anden part.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det er jo en form for barter-handel a la www.absi.dk

Og ja, der skal laves faktura, afregnes moms mv.

 

MvH

Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Nick Niebling:

Hvis begge aktiver er afskrevet, så er der intet problem med at give det væk. Så står begge aktiver til en værdi på 0 kr. og kan foræres væk til en god sag eller smides ud.

Ergo kan man både afgive aktiver til en værdi på 0 kr.

Dette er ikke korrekt. Selvom dit aktiv er nedskrevet skattemæssigt til 0 kr., men hvis det stadig har en værdi i en uvildig handel, så er værdien af dit aktiv ikke 0 kr.

Dermed kommer gaveaspektet ind, selvom dit aktiv er nedskrevet skattemæssigt til 0 kr.

 

Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1291
Fra  Conseo Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan vel i princippet løses enkelt ved at man laver en byttehandel, og bliver enige om hvilken værdi "varen" repræsentere, og derefter fakturere hinanden det samme beløb?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)