Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En god idé at hyre en bogholder/revisor til enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg påtænker at udvikle og sælge mobile apps fra en enkeltmandsvirksomhed.

Den slags bliver realistisk set sjældent kæmpestore virksomheder, men jeg vil gerne gøre det ordentligt, eventuelt så hele "parken" af udviklede apps, kontrakter med hosting providere, app store'n, free-lance udvikere, etc. kan overdrages til andre på en ordentlig måde.

Spørgsmålet er hvor meget energi jeg skal lægge i bogholderiet fra starten - jeg ved man altid kan gøre det fancy senere, men er det nødvendigt at ofre energi på kontoplaner, rapporter etc lige fra starten? Realistisk set bør det første regnskabsår (2011) kunne lukkes med et regnskab baseret på 10-20 bilag, hvor mange vil være til/fra udlandet og i forskellige valutaer (USD, primært).

Min ide var at bruge en cloud-baseret løsning, såsom e-moms.dk eller e-conomic.dk, hvor sidstnævnte har mulighed ofr at bogholderen/revisoren har adgang direkte. For en som mig, der kan gå helt kold i boghodleri, lyder det som en rigtigt smart løsning, men også noget der kunne være overkill for det første år.

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 12:22

Umiddelbart vil det efter min overbevisning være overkill med "egen" e-conomic løsning, men du kunne overveje muligheden for at en bogholder/revisor kan oprette dig på en/sin interne licens - det vil i mine øjne være en fornuftig løsning med den voldsomt beskedne bilagsmængde. Ulempen herved er, at du ikke selv vil have adgang til bogføringen.

Som jeg ser det behøver det ikke være noget der koster en formue at påbegynde et samarbejde med en bogholder/revisor allerede fra start, og det er min holdning at det på sigt vil være penge der er givet godt ud.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej.

Hvis du har mod på det...kunne du jo bare køre de få bilag i et regneark.

MvH

Peter

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 12:56

Hej Monolo

Jeg kan varmt anbefale dig at deltage i et af Regnskabsskolens gratis informationsmøder om iværksætterøkonomi - der tror jeg du får svar på hvad du har behov for. :-)

(Jeg bør måske for en ordens skyld sige at jeg selv er ansat der, men jeg ville have anbefalet det alligevel - har selv haft rigtig stor glæde af Anettes kurser da jeg startede min lille virksomhed for nogle år siden.)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:41

Hej Monolo

Jeg stod selv for mit regnskab i de første par år. Jeg havde dog også haft om det på mit studie, så det faldt mig meget let. Først var det i regneark, derefter hos e-conomic.dk.

De sidste 2 år har jeg haft bogholder på og været rigtig glad for det. Jeg kan sagtens selv men syntes ikke det er fedt at bruge tid på. Der er mange andre ting der er langt federe at bruge sin tid på. Der kom også nogle nye lovpligtige momskoder sidste år osv..., der er meget man skal holde styr på.

Du kan sagtens finde en bogholder til en fast lav time pris. På den måde bliver det jo ikke knald dyrt lige til at starte med. Og som en nævnte i et  tidligere indlæg, så kan du køre på deres licens. Det er gratis for dig at køre på deres licens. Du kan så heller ikke få adgang til det, kun hvis du så selv køber licens hos e-conomic.

Jeg er super glad for at have valgt at køre med bogholder! Jeg tænker nogen gange at jeg skulle have gjort det langt før.

Mvh. Charlotte

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 13:50

Jeg har nu haft mit eget firma ved siden af mit job i 5 år. Har sådan ca. 40 - 60 bilag på et år.

Jeg kører i en excel regnark. Det fungere meget godt.

Hvis du har lyst er du velkommen til at sende mig en PM med din email adresse, så kan jeg sende dig regnearket.  

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 13:52

Monolo:
Spørgsmålet er hvor meget energi jeg skal lægge i bogholderiet fra starten

Jeg synes, det kan være en god ide med en bogholder - senere. Det er rigtigt sundt at have indsigt i bogføringen selv, så man kan følge med i, hvad der sker og derigennem få en forståelse af de økonomiske konsekvenser af ens valg. Så det første år bør man i mine øjne tage bogholdertjansen selv.

Et regneark er rigeligt i starten. 

/Marianne

Tilmeldt 2. Feb 11
Skrevet kl. 13:57

Deltag i nogle gratis/billige kurser i grundliggende bogføring - så burde de fleste have rigeligt til at taste 12 bilag ind i et regneark og få det til at ligne et regnskab. Der er jo ikke revisionspligt - og jeg er enig - det lyder som totalt overkill.

Tilmeldt 11. Sep 11
Skrevet kl. 14:28

Tak for de mange gode svar - det lader til at der er rimelig konsensus om at et regneark kan klare sagen. Så slipper jeg også for at bekymre mig om kontoplaner og lignende.

Ideen om et (gratis) kursus er heller ikke dårlig.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)