Jeg påtænker at udvikle og sælge mobile apps fra en enkeltmandsvirksomhed. Den slags bliver realistisk set sjældent kæmpestore virksomheder, men jeg vil gerne gøre det ordentligt, eventuelt så hele "parken" af udviklede apps, kontrakter med hosting providere, app store'n, free-lance udvikere, etc. kan overdrages til andre på en ordentlig måde. Spørgsmålet er hvor meget energi jeg skal lægge i bogholderiet fra starten - jeg ved man altid kan gøre det fancy senere, men er det nødvendigt at ofre energi på kontoplaner, rapporter etc lige fra starten? Realistisk set bør det første regnskabsår (2011) kunne lukkes med et regnskab baseret på 10-20 bilag, hvor mange vil være til/fra udlandet og i forskellige valutaer (USD, primært). Min ide var at bruge en cloud-baseret løsning, såsom e-moms.dk eller e-conomic.dk, hvor sidstnævnte har mulighed ofr at bogholderen/revisoren har adgang direkte. For en som mig, der kan gå helt kold i boghodleri, lyder det som en rigtigt smart løsning, men også noget der kunne være overkill for det første år. |
Umiddelbart vil det efter min overbevisning være overkill med "egen" e-conomic løsning, men du kunne overveje muligheden for at en bogholder/revisor kan oprette dig på en/sin interne licens - det vil i mine øjne være en fornuftig løsning med den voldsomt beskedne bilagsmængde. Ulempen herved er, at du ikke selv vil have adgang til bogføringen.
Som jeg ser det behøver det ikke være noget der koster en formue at påbegynde et samarbejde med en bogholder/revisor allerede fra start, og det er min holdning at det på sigt vil være penge der er givet godt ud.