Jeg har en række mindre udljeningsboliger og betragter mig selv som erhvervsdrivende ved udlejning af boliger. Jeg skal til at have renoveret et hus beliggende dybt ude i udkantsdanmark, og er lidt forvirret omkring moms og fradragsregler for håndværkere og materialer.
Sagen er at huset har stået tomt det sidste års tid primært pga. den dårlige stand og nu vil jeg skyde ca. 150-200.000 i for at få huset bragt op i en bedre stand. Huset vil ssv. Være ca. 4-500.000 værd efter istandsættelsen.
Har jeg fuldt fradrag for mine udgifter eller er det betinget af min lejeindtægt?
Håber der er nogen der kan hjælpe så jeg er lidt klædt på inden jeg skal mødes med min revisor om det.
Det afgørende er, om der er tale om vedligeholdelse eller forbedring. Vedligeholdelsesomkostninger vil du kunne fradrage i opgørelsen af den skattepligtig indkomst, mens du modsætningsvis ikke vil have fradrag for forbedringer.
Om der er tale om vedligeholdelse eller forbedringer er ikke altid helt nemt at afgøre, hvilket bl.a. understreges af alle de domme og afgørelser du vil kunne finde hvis du kaster dig over det
Forbedringsudgifterne vil istedet indgå i opgørelsen af den regulerede anskaffelsessum, ved en senere opgørelse af ejendomsavance ved salg af ejendommen.
Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud. Talium ApS - Regnskab og rådgivning
Ved du så om at skifte det gamle køkken ud med et nyt er at betragte som en forbedring eller vedligehold? Eller f.eks udskiftning af gulvbrædder med nye?
Jeg kan godt fornemme at man automatisk havner i en gråzone da meget vedligehold også medfører en forbedring. Jeg har læst nogle enkelte afgørelser og jeg mit indtryk er hidtil at det hurtigt betragtes som forbedringer i stedet for vedligehold.
Jeg vil umiddelbart mene at der vil være tale om forbedringer ved udskiftning af køkkenet, og det samme vil nok også gøre sig gældende ved udskiftning af gulv, da jeg vil mene det er arbejder der forøger brugsværdien af det lejede og derved også vil kunne medvirke at du vil kunne leje det ud til en højere pris end før udskiftningen.
Som jeg læser det, har det også meget at gøre med standen ved erhvervelsen. Denne ejendom er erhvervet for 35 år siden, hvorfor både køkken og gulv er en del af vedligehold i mine øjne. Ligesåvel er vinduer, da disse estimres til en levetid på ca. 30 år. Er det helt skævt at betragte renovering i et længere perspektiv?
Erhvervelsestidspunktet har absolut også meget med sondringen at gøre. Og 35 år er alligevel pænt lang tid, så jeg vil mene det taler for at en udskiftning af køkken m.v. vil kunne anses for at være vedligeholdelse frem for forbedringer. Men igen - det beror på en konkret vurdering.
En mulighed kunne være at fremlægge sagen for SKAT og anmode om bindende svar - det koster sølle 300 kr. Det er penge godt givet ud, hvis du kan fradrage 150-200.000 i den skattepligtige indkomst.
Hvis du har ejet det i 35 år og anvendt det til erhvervsmæssig udlejning i denne periode, så er der ikke så megen tvivl om at udgift til køkken, gulv og vinduer er fradragsberettiget vedligeholdelse.
PS et bindende svar koster jo reelt mere end kr. 300 medmindre du kan skrive henvendelsen selv til SKAT. Ellers skal din revisor jo gøre det, og det skal han vel have lidt for. Endvidere er der min. 3 måneders svartid - kan du vente på det?
Hvis du vil gennemføre projektet uanset uanset SKATs opfattelse, så har du jo ikke noget bruge et bindende svar til. Du selvangiver efterfølgende efter din opfattelse af forholdet, og så må skat jo efterfølgende tage stilling til om de har en anden opfattelse - blot min mening.
Efter min opfattelse er der desværre end tendens til, at bindende svar måske anvendes, hvor det nok er lidt overflødigt - med endnu længere ventetid til følge for andre.
32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv. Partner i www.redmark.dk