Hej Aminobrugere Sidder pt og arbejder på et par projekter med nogle venner/forhåbentlig kommende kollegaer. Det ene projekt drejer sig om salg af instruktionsmateriale over nettet, i form af dvder og medlemssider/online kurser. Dette projekt er vi to folk om. Det andet projekt er et mindre træningscenter kørt meget minimalistisk. Dette projekt er vi tre folk om. Projekterne har for så vidt ikke noget med hinanden at gøre ud over min involvering i begge dele, men jeg tænkte det ville være lettere at spørge om begge dele her istedet for at starte to tråde om næsten samme emne... Vi er ved at sætte os ind i de juridiske formalia omkring virksomhedsopstart, og har modtaget rigtigt god hjælp fra blandt andet Ballerup/Gladsaxe kommunes erhvervsrådgivning. Men, vi er i tvivl omkring hvad vi skal gøre mht. selskabsformen. Vi har ikke en stærk kapital fra start i nogle af projekterne, og planen er at vi så vidt muligt arbejder virksomhederne i gang uden at skulle låne penge til opstart. Vi har derfor kigget på vores muligheder fra start, og det ser ud som om et I/S selskab er det mest oplagte. En af fordelene her skulle jo være at man kan trække et evt. underskud i virksomheden fra skat af sin anden indkomst (og vi kommer helt sikkert til at arbejde ved siden af opstart). Men, så faldt jeg i sidste mulighed over nogle alternative selskabsformer (SMBA og SPE) jeg ikke tidligere har hørt om. Så mine spørgsmål er disse: Er SPE selskabsformen blevet godkendt? Jeg har ikke kunne finde andet information om dette end nogle forældede artikler der nævner at den med god sandsynlighed bliver godkendt i sommeren 2011. Udover begrænset personligt ansvar og lave økonomiske opstartskrav, hvad er så fordele og ulemper ved at vælge SMBA eller SPE (hvis dette da er muligt?) som selskabsform? Håber der er nogle der kan give vejledning omkring emnet, da jeg som sagt ikke har kunne finde noget særligt brugbart online. På forhånd tak for svar! |
Hej.
Nej...SPE selskaber er ikke blevet godkendt.
SMBA....er et godt alternativ til f.eks. et I/S.
Udover de fordele, som du selv er inde på, kan yderligere nævnes:
Regnskab behøves ikke afleveret til EogS(undtagelseserklæring)
Mellemregning med SMBA i SMBA`ets favør er tilladt,
Ulemper:
2 aktive stiftere som minimum.
Kan ikke omdannes til f.eks. ApS
Nogle mener, at SMBA`er oftest er nogle "lyssky foretagender" Her jeg dog absolut uenig.
Det er jo ikke selskabsformen, der er afgørende, men personerne bagved.
MvH
Peter