Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd til valg af selskabsform søges...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminobrugere

Sidder pt og arbejder på et par projekter med nogle venner/forhåbentlig kommende kollegaer.

Det ene projekt drejer sig om salg af instruktionsmateriale over nettet, i form af dvder og medlemssider/online kurser. Dette projekt er vi to folk om.

Det andet projekt er et mindre træningscenter kørt meget minimalistisk. Dette projekt er vi tre folk om.

Projekterne har for så vidt ikke noget med hinanden at gøre ud over min involvering i begge dele, men jeg tænkte det ville være lettere at spørge om begge dele her istedet for at starte to tråde om næsten samme emne...

Vi er ved at sætte os ind i de juridiske formalia omkring virksomhedsopstart, og har modtaget rigtigt god hjælp fra blandt andet Ballerup/Gladsaxe kommunes erhvervsrådgivning.

Men, vi er i tvivl omkring hvad vi skal gøre mht. selskabsformen.

Vi har ikke en stærk kapital fra start i nogle af projekterne, og planen er at vi så vidt muligt arbejder virksomhederne i gang uden at skulle låne penge til opstart.

Vi har derfor kigget på vores muligheder fra start, og det ser ud som om et I/S selskab er det mest oplagte. En af fordelene her skulle jo være at man kan trække et evt. underskud i virksomheden fra skat af sin anden indkomst (og vi kommer helt sikkert til at arbejde ved siden af opstart).
Vores første plan var derfor at vi ville starte som I/S, og derefter arbejde os op til et APS når der var omsætning nok (her taler jeg om begge projekter).

Men, så faldt jeg i sidste mulighed over nogle alternative selskabsformer (SMBA og SPE) jeg ikke tidligere har hørt om.

Så mine spørgsmål er disse:

Er SPE selskabsformen blevet godkendt? Jeg har ikke kunne finde andet information om dette end nogle forældede artikler der nævner at den med god sandsynlighed bliver godkendt i sommeren 2011.

Udover begrænset personligt ansvar og lave økonomiske opstartskrav, hvad er så fordele og ulemper ved at vælge SMBA eller SPE (hvis dette da er muligt?) som selskabsform?
Jeg er klar over at vi vil blive afkrævet personligt hæfte hvis vi skal ud og låne penge til opstart, men som sagt er dette ikke planen.

Håber der er nogle der kan give vejledning omkring emnet, da jeg som sagt ikke har kunne finde noget særligt brugbart online.

På forhånd tak for svar!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:20

Hej.

Nej...SPE selskaber er ikke blevet godkendt.

SMBA....er et godt alternativ til f.eks. et I/S.

Udover de fordele, som du selv er inde på, kan yderligere nævnes:

Regnskab behøves ikke afleveret til EogS(undtagelseserklæring)

Mellemregning med SMBA i SMBA`ets favør er tilladt,

Ulemper:

2 aktive stiftere som minimum.

Kan ikke omdannes til f.eks. ApS

Nogle mener, at SMBA`er oftest er nogle "lyssky foretagender" Her jeg dog absolut uenig.

Det er jo ikke selskabsformen, der er afgørende, men personerne bagved.

MvH

Peter

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 01:51

Hej Peter,

Først tak, for gode letforståelige svar som altid...

Peter - Revisor:
Nej...SPE selskaber er ikke blevet godkendt.

Er der noget nyt med hvornår der sker noget i denne sag med SPE selskaber, eller hvad siger din fornemmelse dig? kommer det til at gå længe endnu?...

Voldsom god weekend...

//

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:08

ExportInnovation:
Er der noget nyt med hvornår der sker noget i denne sag med SPE selskaber, eller hvad siger din fornemmelse dig? kommer det til at gå længe endnu?...

Tyskland blokerer det videre forløb. Der kan i princippet gå flere år før der sker nyt omkring SPE-selskaber.

Tyskerne har ikke den store motivation til at ændre synspunkt, da SPE-selskaberne vil være en konkurrent til deres egne UG selskaber.

/Henrik

Tilmeldt 17. Mar 11
Skrevet kl. 12:39

Hej Peter

Tak for dit hurtige svar!

Jeg er dog ikke helt med på hvad der menes med undtagelseserklæring, og mellemregning i SMBAets favør..?

Så hvordan griber man det an hvis man gerne vil starte et SMBA op?
På startvækst.dk kan jeg ikke finde noget overhovedet, SMBA selskabsformen er faktisk slet ikke nævnt i nogle af deres guides...

Erhvervs og selskabs styrelsen skriver lidt på deres hjemmeside, men syntes umiddelbart det er lidt svært at gennemskue hvad proceduren er.
Så vidt jeg kan se tager de et gebyr på 2500 for stiftelse og registrering af et SMBA, plus behandlingstid på ca. 6 uger?

Er der nogle faldgruber jeg skal passe på?

Tak for hjælpen!

mvh Thomas

Tilmeldt 17. Mar 11
Skrevet kl. 13:03

Hov, jeg var lidt for hurtig der.
Har læst denne guide igennem: http://www.eogs.dk/graphics/_ny%20eogs/Love%20og%20Regler/Selskaber/Visse%20erhvervsdrivende%20virksomheder/Vejledninger%20efter%20selskabsloven/Vejledning%20om%20virksomheder%20med%20begr%E6nset%20ansvar%20-%20oktober%202010.pdf

Er nu med på hvad der menes med undtagelseserklæring.

Et nyt spørgsmål har dog meldt sig...

I vejledningen står der dette:
2.2.1. Hvornår skal der være erhvervsdrift
For så vidt angår erhvervsdrift er det Erhvervs- og Selskabsstyrelsens opfattelse, at det
afgørende tidspunkt for vurderingen af, hvorvidt der foreligger erhvervsdrift i virksomheden, er
på anmeldelsestidspunktet På dette tidspunkt vurderes også de øvrige krav og forudsætninger
for, om virksomheden lovligt kan registreres. Virksomheden skal således senest på dette
tidspunkt (og i øvrigt herefter) leve op til kravene i lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder. Det er styrelsens vurdering, at det ikke er tilstrækkeligt, at virksomheden på sigt
vil opfylde lovens krav om erhvervsdrift.

Betyder det at vi reelt skal være igang med at hive penge ind gennem virksomheden før den juridisk eksisterer? Jeg er temmeligt forvirret over formuleringerne...

Beklager rodede indlæg

mvh Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:14
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15
Tilmeldt 17. Mar 11
Skrevet kl. 15:14

Tak for svar Henrik!

Så vidt jeg forstår skal vi altså påbegynde erhvervsdriften før vi overhovedet søger om at oprette SMBA?
Vil det betyder at man skal ud og leje lokaler som privatperson da virksomheden ikke eksisterer endnu?

mvh Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:27

Selvtak. Mindre kan det. Det er mere et spørgsmål om at vise at der sker noget - lettest måske gennem hjemmeside. Selv EOGS må have en forventning om at man ikke laver større aktiviteter uden at have registreret en virksomhed.

Henrik

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)