Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan opsiger man bedst muligt en medarbejder?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er kommet en i rigtig øv situation hvor vi måske selv i første omgang har været for hurtige på aftrækkeren med at lave en fastansættelse.

Vi har lavet nogle omlægninger i vores virksomhed hvor vi de første par måneder ville få brug for ekstra arbejdskraft, herefter forventede vi, at vi ville få en større økonomisk gevinst / flere kunder. Så derfor fandt vi en ekstra medarbejder med det samme som ville kunne klare de opgaver både iht. omlægningen men også frem ad rettet med de nye opgaver vi forventede ville komme.

Desværre har vi ikke oplevet den store effekt specielt efter krisen i syd Europa og på aktiemarkedet har vi svært ved at holde skindet på næsen…

så her er vores dilemma.

Vi ønsker ikke banken skal komme og sætte dagsordnen så derfor har vi set lyset og vil i den kommende måned blive nød til at afskedige vores ny ansatte. Han har været hos os i over et halvt år så han har 3 mdrs opsigelse.

Egentlig håber vi til det sidste at det kommende valg vil sætte mere gang i væksten, men vi har bare ikke råd til at vente et halvt år før der er gang i hjulene igen.

Derfor er det min tanke at opsige på baggrund af den økonomiske situation men stadig gøre opmærksom på at døren er på klem hvis vi om 3 mdr. har en ny situation med bedre økonomisk grundlag.

Men hvordan gøres det bedst? Giver vi blot det grå papir med det triste budskab (selvfølgelig efter en samtale)

I så fald skal jeg med det samme have lavet en anbefaling som jeg ligger med opsigelsen?

Eller skal vi skrive ind i opsigelsen at hvis situationen ændre sig vil vi gerne fortsætte sammenarbejdet men vi ikke vil sætte forhåbningerne for højt?

En anden ting er jo også efter opsigelsen er givet normalt ville jeg jo have fritstillet medarbejderen med det samme for at undgå fnidder. Men i denne situation håber vi jo selv på at det vender i sidste øjeblik. 

Håber I vil dele nogle tanker med mig vedr. vores dilemma.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej
Jeg er ked af at kunne fortælle, at jeg har været i samme situation.
Og det handler om at reagere hurtigt - ellers bliver det dyrt. En medarbejder, som ikke tjener sin egen løn, er en unødvendig omkostning, selvom han er et godt menneske. Men det har I jo allerede indset.

Da jeg skulle afskedige min medarbejder, vidste hun jo godt, at det ikke gik godt.
Hun kunne jo godt mærke, at hun havde for lang tid til at løse sine opgaver, og hun vidste jo udmærket godt, at vi ikke var kommet i gang med de nye projekter, som hun skulle sættes på. Det kunne hun jo se på sine arbejdsopgaver.
Så det kom ikke bag på hende, da jeg kaldte hende til en alvorlig samtale.

Min medarbejder var så glad for at være hos mig, at hun gik med til at gå ned på halv tid mod at få en frigørelsesattest med meget kortere varsel end de tre måneder. Jeg gjorde hende klart, at alternativet var en "grå seddel". Hun vendte det med sin fagforening, og de bakkede løsningen op. Håbet var selvfølgelig at få mere skub i tingene, så hun kunne komme på fuld tid igen, men det er jo også indlysende, at hun i samme øjeblik, som jeg fortalte hende om situationen, blev jobsøgende.
Og da hun var rigtig dygtig, havde hun nyt job allerede efter to måneder.

Med den løsning sparede den halve månedsløn i to måneder og den hele i den sidste i hendes opsigelsesperiode.

Jeg gav hende ikke fri i opsigelseperioden, og hun var ekstremt loyal, selvom hun selvfølgelig fik lov til at bruge min telefon til sin jobsøgning. Hun ydede selvfølgelig ikke fuldt i den sidste tid - det ville være unaturligt, men jeg havde god gavn af hende alligevel.

Det var min oplevelse.
Men mennesker er forskellige, og I kan nok selv fornemme, om jeres medarbejder kan indgå i en tilsvarende løsning.

Venlig hilsen

Hans

Fra København
Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 09:46

Del alle disse tanker med medarbejderen, pænere kan udgangspunktet for en mulig opsigelse ikke være. Prøv om i kan blive enige om hvordan i kommer videre. Jeres medarbejder kan måske også have et godt forslag til fremtiden, hvis vedkommende er meget glad for sit job hos jer. Når i har talt tingene igennem, så giv hinanden en tænke pause på måske en uge og aftal så at mødes igen og få talt tingene i gennem, når chocket hos medarbejderen har lagt sig. Så kommer der forhåbentlig en masse konstruktive tanker fra begge parter.

Bliver i enige om en god løsning for begge parter er i velkommen til at vende tilbage, så rådgiver jeg gerne i det videre forløb. I har ikke travlt i har resten af måneden til at skrue en god løsning sammen. Medarbejderen skal først have sin opsigelse - hvis det bliver det endelige resultat - den sidste dag i denne måned.

Fra Middelfart
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 74
Fra  Lindholm Boligrådgivning Skrevet kl. 10:00

Du  skal holde tingene adskilt for at undgå problemer med uretmæssig fyring og brudte løfter etc.

Så du skriver en opsigelse (grå seddel) hvor du beklager at måtte opsige medarbejdere med baggrund i den finansielle krise og manglende ordretilgang.

Så indkalder du til samtale. Afleverer opsigelsen. Fortæller at I er meget kede af det og at I håber tingene kan nå at vende, men LOV INTET. Det kunne jo være at der pludselig kom vind i sejlene og at I så en anden løsning mere fordelagtigt. Ingen kender fremtiden.

Når opsigelses perioden er ved at være udløbet, kalder du igen til samtale. Takker for samarbejdet og giver anbefalingen, hvis samarbejdet skal afsluttes helt.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:06

Linda lindholm:

Du  skal holde tingene adskilt for at undgå problemer med uretmæssig fyring og brudte løfter etc.

Ja - det er vigtigt ikke at love noget, men jeg ser ingen grund til at droppe alle tanker om dialog.
Det kommer selvfølgelig an på, hvad man ønsker at opnå.
Hvis man bare gerne vil have medarbejderen ud så hurtigt som muligt, har du helt ret, men hvis man ønsker at klemme en smule arbejdskraft ud af medabrejden i opsigelsesperioden, er det altså en god idé at have vist en smule åbenhed og medmenneskelig forståelse.

Venlig hilsen
Hans

Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 14:57

Mange tak for de gode input, og jeg er sikker på at selvom det er en rigtig træls situation er det den rigtige beslutning der er taget. Dog har jeg ikke helt besluttet hvornår den skal ud af skabet, da jeg ikke mener den skal serveres fredag d 30.9.11 da det er lige op til en weekend.

Fra København
Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 15:42

Ja, det er meget vigtigt ikke at fyre en medarbejder en fredag.

Skal et arbejdsforhold stoppes skal det gøres på en ordentlig og værdig måde for alle parter. I skal jo også have et velfungerende  samarbejde i opsigelsesperioden og den periode kan blive meget grim og lang, hvis begge parter ikke byder ind med noget godt.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 15:50

Kan det virkelig passe at der er 3 mdr.s opsigelse, efter blot 6 mdrs ansættelse? Jeg mener kun det er 1 md. men det er naturligvis overenskomst-afhængigt.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)