Jeg skal lave et tilbud på, hvad en plakat koster at få lavet. Plakaten er temmelig omfattende med mange detaljer, og den er i str. ca. 110x80 cm. Jeg vil få tekster og grafik, så jeg skal kun tænke på layout, men hvad kan jeg tillade mig at tage for det? Jeg tænker lidt, at jeg kunne forestille mig, det vil nok tage to dage at lave det, da den er omfattende og skal rettes en del frem og tilbage. |
Det er et ret svært spørgsmål.
Det svarer lidt til at spørge - hvad skal jeg sælge en bil til?
Der er jo en masse forskellige faktorer som kommer an på dette.
Men du bliver nødttil at tage udgangspunkt i din timepris og ud fra dette så skønne hvor mange arbejdstimer du regner med at det vil tage - og derved også hvad prisen så vil blive.
Det tricky er så om du vil skyde lidt lavt og derved være sikker på at få opgaven - med risiko for at du kommer til at smide en masse tid og derved penge efter opgaven, som du ikke får dækket ind, hvis opgaven viser sig at blive mere omfattende end du forventede. Alternativt skal du skyde højere og derved have en "sikkerhedsmargin" som derved gør at der er plads til en ekstra korrekturgang eller andet, uden at du skal til at stille dig på bagben over for kunden.
Alternativt må du melde ud til kunden at opgaven vil blive løst på timepris og du forventer at du vil kunne lave layoutet klar til første korrektur på x-antal timer. Så er der derfra op til kunden hvor mange ekstra timer der skal bruges på tilretninger m.m.
Der er måske mange herinde som vil sige at du skal tage noget i stil med 500-1.000 kr. for opgaven, men hvis du vitterligt skal arbejde på opgaven i to hele dage, så vil jeg mene at det er alt for lavt. Med mindre du udelukkende driver din virksomhed som en hobby, så skal du huske på at du jo gerne skulle have dækket dit tidsforbrug ind og derved også omkostningerne. Hvis du sælger dig selv alt for billigt, så er du selvfølgelig ret sikker på at få opgaven, men du risikerer også at kunden så senere hen forventer at få løst tilsvarende opgaver til samme pris - og det holder ikke hvis du har tænkt dig at virksomheden skal kunne vokse og du skal kunne leve af det.
/Jesper