Hej alle, Er ved at kigge på nyt hus, det er en stor funkisvilla fra 1973, 276m2 med 116m2 kælder der er fuld beboelig. Grunden er på 2000m2. Det er et super godt køb, hvis bare ikke det havde været for opvarmning, den tidigere ejer gav 36000 omåret (og 15000 i el ved siden af det). Der er fjernvarme fra et lokalt fjernvarmeanlæg, hvor den årlige faste afgift er på 13000. Ud fra energirapporten, ser det ikke ud til man kan gøre meget andet end at efterisolere med 150mm på taget (fladt tag, så det skal gørse højere) samt grave fri omkring huset og isolere, terrændæk. Energirapporten (mærket med E) siger at det ikke er rentabelt at overveje alternative energikilder - det synes jeg er vildt. Jeg tænker selv jordvarme/varmepumpe og måske solpaneler, nogle der har erfaring med dette. HVad er den umiddelbare indskydelse omkring varmeforbrug? Prisen for huset er ~2.000.000. |
Det lyder godt nok af meget, men det er sikkert også kælderen der super en hel del af den varme, efterisolering skal der til, og evt. supllering af varme ved en pilleovn eller lign.
Jordvarme ville jeg droppe helt, da der med garanti ikke er gulvvarme i huset, er det slet ikke rentabelt at benytte jordvarmen til formålet.
Evt. solfanger anlæg kan også nedbringe udgifter til opvarmning af det varme vand, men som sagt er det kun efterisolering der batter i dette tilfælde.