Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ved at kigge på nyt hus, men 36000 om året i varme - hvad kan man gøre?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Er ved at kigge på nyt hus, det er en stor funkisvilla fra 1973, 276m2 med 116m2 kælder der er fuld beboelig. Grunden er på 2000m2. Det er et super godt køb, hvis bare ikke det havde været for opvarmning, den tidigere ejer gav 36000 omåret (og 15000 i el ved siden af det). Der er fjernvarme fra et lokalt fjernvarmeanlæg, hvor den årlige faste afgift er på 13000. Ud fra energirapporten, ser det ikke ud til man kan gøre meget andet end at efterisolere med 150mm på taget (fladt tag, så det skal gørse højere) samt grave fri omkring huset og isolere, terrændæk. Energirapporten (mærket med E) siger at det ikke er rentabelt at overveje alternative energikilder - det synes jeg er vildt.

Jeg tænker selv jordvarme/varmepumpe og måske solpaneler, nogle der har erfaring med dette. HVad er den umiddelbare indskydelse omkring varmeforbrug? Prisen for huset er ~2.000.000.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 22:05

Det lyder godt nok af meget, men det er sikkert også kælderen der super en hel del af den varme, efterisolering skal der til, og evt. supllering af varme ved en pilleovn eller lign.

Jordvarme ville jeg droppe helt, da der med garanti ikke er gulvvarme i huset, er det slet ikke rentabelt at benytte jordvarmen til formålet.

Evt. solfanger anlæg kan også nedbringe udgifter til opvarmning af det varme vand, men som sagt er det kun efterisolering der batter i dette tilfælde.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1745
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 22:15

Når du har efterisoleret, kan du overveje en brændeovn med vandtank.

Den kan kobles op med  dit eksisterende centralvarme og dermed supplere.

Går du lidt videre, kan du sammenkoble med solfanger.

Havde der ikke været den årlige faste udgift på de 13.000, kunne ovenstående løsning hurtigt tjene sig ind.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 22:32

Det er helt klart kælderen der suger alt varmen, ud af huset. Det var vurderet i det dokument der fulgte med energimærket at man kunne efterisolere udvendigt mod terræn i kælder (grave hele skidtet op og så isolere) det ville koste ~100K og give en årlig besparelse på ~4K.

Tror nok jeg heller må droppe huset, er sgu ikke klar til at give 3K i varme om måneden (giver 1K nu)...det er de forban**de lokale fjernvarmeværker der koster kassen at være tilkoblet.

Tak for hjælpen begge...

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 22:34

hvad med en ispind det er det samme som jordvarme bare billigere da der ikke skal slanger ned i jorden b.la.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 23:13

Rapsolie er fritaget for afgifter når det bruges til at fyre med. Det betyder priser på ca 5,5kr literen men jeg ved ikke om det kan svare sig i forhold til fjernvarmen. Nu er fjernvarme jo heller ikke den billigste løsning i verden?

Dertil er solpaneler begyndt at blive rigtig billige. Jordvarme var så vidt jeg husker det helt store hit lige før finanskrisen men koster også en bondegård eller to at anlægge.

Ellers må du have fat i det firma på Langeland der laver de der brintgeneratorer og høre om du ikke kan få lov til at teste sådan en. Så er der 0 elregning og 0 varmeregning fremover ;)

Ej pjat. Mit bedste bud må være et stokerfyr der kan sluge ALT. Sådan som høsten er gået i år kan du sikkert få masser af korn at fyre med hvis du er lidt om dig. Køber du det rigtige fyr kan du faktisk fyre med hvad som helst, træflis, æblehuskerner, nøddeskaller, knuste solsikkekerner, kirsebærsten, korn, savsmuld, piller, you name it. De gode af dem kan sluge det hele, og kan du skabe et ordentlig netværk kan du altså få noget RIGTIG billig varme.

Dertil skal du få undersøgt din isolering. Jeg ved ikke hvad det koster men jeg ved at man kan få nogen ud og tage thermografiske billeder af sit hus så man kan se hvor "varmen slipper ud" meget præcist. Det kan være taget, manglende hulrumsisolering, vinduer, døre osv. Det kan være penge givet godt ud da du så ved præcist hvor du skal ofre penge på forbedringer der straks kan spare dig for din meget høje varmeregning.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 23:16

Hov, vil lige tilføje noget :) Med hensyn til varmetab er der to måder at gribe det an på. 

Teori 1 - at isolere huset og mindske tabet af varme (varmegenanvendelsesanlæg osv) for at spare på varmeregningen.

Teori 2 - at gøre det så billigt at fyre op i huset at varmetabet egentligt er ligemeget fordi du minimere udgifter til varme i en sådan grad at det kan mærkes selvom huset er utæt!

Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 23:42

Hej.

Jeg kan kun give de andre ret! det kan sagtens lade sig gøre at få et rigtig godt hus us af det, men der skal bruges så mange penge på det at det bedre kan betale sig at bygge et nyt hus! hvis man går ud fra de huse som jeg bygger hvor den årlige varme regning er 0kr, de koster ca. 12.500kr pr m2, så kan det ikke rigtig svare sig at købe de gamle huse, da du jo kan afdrage en hel på hus lånet for de 36.000kr som du skulle have brugt til at købe varme for.

for de nysgerie så tjek www.jmbyg-montage.dk

bare lige min mening :)

jesper

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)