Historien er da sjov nok, men den har bare ikke så meget med vores skattesystem at gøre.
For det første er progressionen i skattesystemet slet ikke i nærheden af at være så stor, som historien antyder. Faktisk er progressionen i både det danske, og de fleste andre landes skattesystemer, langt mindre end mange tror. Når man regner de stigende fradrag med, som dem der tjener mest har mulighed for at opnå, så er progressionskurven faktisk meget flad.
Jeg kan se det meget tydeligt for mig eget vedkommende, og mange andre af dem jeg kender der tjener godt. Jeg har ikke gjort noget som helst for at skatteoptimere, men har brugt mine penge på de ting som dem derr tjener godt nu engang gør - f.eks. fast ejendom, og alene på baggrund af dette er min skat stødt og roligt blevet lavere og lavere jo mere jeg tjener (i procent) De senere år har den ligget lige omkring 30% samlet set.
I den anden ende af skalaen passer historien heller ikke rigtigt. Dem der tjener meget lidt i Danmark betaler jo ikke 0% i skat. Faktisk ender mange af dem der tjener meget mindre end f.eks. mig med en samlet skatteprocent, der er højere end min. Og selv når dette ikke er tilfældet er der slet ikke den store forskel i procent, som historien giver indtryk af.
Og endeligt er der så grundlaget for, hvorfor deltagerne i middagen får den løn de gør. Jeg er meget enig med Amerikaneren og milliarderen Warren Buffet, der flere gange har givet udtryk for, at han mener, at den væsentligste årsag til, at han er blevet så rig er, at han er født i det samfund han er, med det grundlag, de faciliteter, infrastruktur og andre mennesker der findes - et sted hvor hans kvaliteter tilfældigvis var meget brugbare. Var han blevet født i f.eks. en jungle, havde den lille overvægtige mand været en af de fattigste. Hvis man gerne vil tjene de mange penge vores samfund giver mulighed for, så synes jeg også at man skal være taknemmelig og acceptere at en meget stor del af det man tjener går tilbage til det samfund der gjorde det muligt. I sidste ende står man jo stadig tilbage med en meget flot indtægt - også netto meget mere end de fleste andre der tjener mindre.
Hvis man hellere vil leve i en jungle, hvor man ikke har det stærke grundlag at arbejde på som vi har i vores del af verden, så synes jeg da bare man skal flytte derhen :)