Lyst til udfordring er omdrejningspunktet i en ide/koncept jeg arbejder med. For at realisere, alternativt kassere, ideen kigger jeg efter en potentiel partner. Partneren skal se en vision og arbejde ud fra vage retningslinjer, udvikle og ekspandere på et grund konceptet. Udover drive, selvsikkerhed og alt det andet entreprenører er udstyret med, skal du kunne kode facebook-interface, smartphone applications, web og IT-infrastruktur'en til at samle det hele. Det er en klar fordel hvis du bor på Sjælland. Hvorfor kigger jeg efter en partner og ikke bare sourcer opgaven til indien? Penge, tid og kærlighed. Har ikke pengene til at få lavet en ordentlig løsning hos konsulenter, har ikke tid til at forklare alt til en inder og holder for meget af ideen til at sende den til den anden side af jorden. Penge til opstart, hardware etc. er ikke noget problem men der kommer først penge på privat kontoen når/hvis forretningen køre. Din kapital kan være sweat equity. Kort om mig selv. Jeg er 37, har åbnet og lukkede et par firmaer uden at blive rig og har fået ideer til mindst ti som aldrig er blevet til noget. Det daglige brød bliver betalt af den farmaceutiske industri, hvor jeg har arbejdet som lønmodtager i 10 år, de sidste 5 som leder. Kort sagt, har du drive, evner og tid og mener at Zynga bare var heldige, så skriv. Søren sorentruelsen(at)gmail.com |
Kan du lide udfordring og har styr på din kode, så er du måske den samarbejdspartner jeg mangler.
- 1
Der er ALT FOR MANGE af denne slags forumtråde i omlæg - ikke kun på amino.dk, men over det hele. "Jeg har en ide som jeg ikke tør at fortælle noget om, men det er en pisse god ide. Jeg mangler bare en der skal skrive alt koden for mig og så deler vi overskudet efter du har kodet i 500 timer": |
Hvor mange timer regner du med at du skal bruge på projektet og hvor mange regner du med programmøren skal bruge? Hvad regner du med fordelingen skal være mellem dig og programmøren omkring overskud? Det er to helt væsentlige spørgsmål du bør besvare hvis du er seriøs omkring dit projekt. |
Søren, Ikke for at fornærme dig, men da jeg først læste dit indlæg troede jeg det var det var ironi. Du: Har en vag idé der muligvis skal kasseres. Er ikke blevet rig på tidligere idéer. Er lønmødtager. Søger: Selvkørende iværksætter. Skal have ekspert-erfaring på en række områder. Skal arbejde gratis. Denne kombination er simpelthen ikke realistisk. |
Folkeafstemning om Patentdomstolen
Jeg er enig med alle der siger at det ikke er realistisk Jeg får nok hver 14. dag en mail fra en der vil have mig til at programmere gratis - mod at få 50% af alt fremtidig overskud... Hvis jeg havde gået med på dem havde jeg været "medejer" af ihvertfald 20 firmaer nu. Og havde ikke haft penge til at betale mine faste udgifter. Jeg er fuldtids freelance php udvikler, og derfor har jeg ikke "overskuddet" til at gå og vente på at en eller anden løsning bliver rentabelt - derfor lader jeg andre om at få ideerne og financere dem. Det kan ikke passe at man skal arbejde gratis for en idé man ikke selv tror på kan blive til noget |
Kan godt se pointen i jeres svar. Så, alternativt, det jeg bør kigge efter er en med de kompetencer jeg søger som er villig tila tkomme med et tilbud på opgaven? Og på den baggrund put my money where my mouth is. Det er faktisk det jeg har prøvede tidligere men leverencerne kom bare ikke i en kvalitet eller et tempo der var godt nok. Derfor en anden tilgang til det i denne omgang. Ville gerne arbejde sammen med en der ville arbejde først, fremfor en der ville høste først. Desuden kender jeg mig selv godt nok, jeg er meget mere effektiv i samarbejde end alene. Men ok, hvis der er 1000 af den slags "tilbud" kan jeg godt se at det heller ikke duer. Tak for jeres feedback |
Re; Mads - Var ikke klar over den slags opslag var standart spam Re; Thomas Frost og Jesper - Grunden til at kigge efter en partner og er relativt vag i formuleringen mht. scope skyldes netop at jeg leder efter en ligeværdige partner og ikke bare en til at klare de tekniske detaljer. En lang og detaljeret beskrivelse låser fast og lukker for nye tanker og input fra den potentielle partner. At jeg kigger efter en anden er udtryk for at der faktisk er brug for noget andet end det jeg kan bidrage med. Opslaget er et oplæg til samarbejde. Hvis der var tale om en "opgave" eller et "projekt" ville jeg slå det op over i "freelance" sektionen. Re; Jesper - Godt at høre at jeg stadig er naiv. Men du skal vende den om. Det er ikke "du skal arbejde gratis", det er "vi skal arbejde gratis, og udgifter betaler du ikke". Der findes folk med mere tid en penge og som tænder på chancen (håber jeg). Re; Tom Frank Christensen - At prale med at have sagt nej til "ihvertfald 20" potentielle opstart under henvisning til at man skal have mad på bordet, flytter dig mile vidt væk fra min definition på en iværksætter. At freelance er vel netop et udtryk for at du ikke sætter noget i gang selv men kun gør det du bliver betalt for. Din sidste sætning "Det kan ikke passe at man skal arbejde gratis for en idé man ikke selv tror på kan blive til noget" er spot on. Man skal kun arbejde gratis for noget man tror på - og det er sådan en jeg leder efter. At jeg bliver sådan misforstået kunne tyde på at der er noget galt med min kommunikation i forhold til Amino-befolkningen eller at Amino bare ikke er stedet hvor jeg finder den person jeg leder efter. Det var da et forsøg værd. Søren |
Hvor meget erfaring har du egentlig med at starte sådanne projekter op? Det virker til du skyder i blinde og egentlig ikke ønsker at lytte til nogle gode råd. Jeg har f.eks. spurgt hvor mange timer du regner med at programmøren og du selv skal lægge i projektet og hvordan fordelingen af indtægterne bliver, men du svarer slet ikke. Det allerførste du overhovedet skal gøre når du skal finde en gratis udvikler er at gøre ham nysgerrig, dernæst skal du have tænkt over fordeling, da nogle ideermagere har en helt urealistisk ide om hvor meget de skal have og hvor meget programmøren skal have (så det er rart som udvikler med det samme at kunne se om fordelingen ikke er rimelig så man med det samme kan afvise det) og tilsidst skal du kunne præsentere en gennemarbejdet ide. Herefter kan udvikleren tage en endelig beslutning. F. eks. er denne passage HELT skudt ved siden af:
Det er uendelig svært at finde en der vil stille op til gratis arbejde hvis det er holdningen. At man beskriver en masse ideer og et projekt låser INTET fast, men det viser den måske kommende udvikler at du brænder for og har tænkt over tingene. Jeg ved ikke om det er manglende erfaring der gør det, men jeg synes faktisk du griber stort set hver eneste ting an på den forkerte måde. Vi er faktisk den gratis udvikler for en person med en god ide, jeg håber virkelig du vil læse tråden Skulderklap til en Amino. SÅDAN blev vi den gratis udvikler til "den gode ide. Den beskriver forløbet omkring hvordan vi blev kontaktet og hvorfor vi sagde ja til lige præcis den ide (vi er MANGE gange blevet kontaktet af folk der vil have gratis udvikling til en god ide, men har kun en gang sagt ja). Selvom han havde skrevet så mange sider ned med ideer og funktioner har vi efterfølgende snakket frem og tilbage om andre ideer og hvad vi ønsker i de kommende versioner. Det er sikkert forkert, men ser jeg en person med en god ide som ikke engang gider skrive det ned, tænker jeg med det samme at den person er ikke en jeg har lyst til at arbejde sammen med. |
Hej igen Søren Det skal ikke tolkes som "pral" at jeg har sagt nej til over 20 der har kommet med ideer som de selv troede på, men ikke havde pengene til at financierer. Det skal nok derimod vises som en målestok, om at du ikke er den eneste der selv mener at man har en god idé, men ikke har pengene til at få det lavet. Jeg vil HELLER ikke sige jeg er iværksætter, jeg er et værktøj til iværksættere, jeg udvikler - kommer med gode udviklingsideer til "cheferne" mens jeg gør det, forslag og forholder mig til den opgave jeg er blevet bedt om at løse - jeg starter derimod ikke andet firma op end det jeg ved jeg er god til - det har jeg gjort da jeg var yngre, nu har jeg så lært at man nok kommer længst hvis bare man gør det man kan og er super god til :) Derimod er jeg "iværksætter" på den måde, at jeg gerne kommer med konstruktiv kritik og forslag til hvad der bør være på den side eller software jeg udvikler, hvad der mangles, hvad der ellers bør gøres osv osv osv. Og alle mine egne lille hobby projekter som LottoStat.dk og VoresByg.dk er så bare noget jeg engang har lavet eller som viser lidt om hvad jeg spilder min fritid på ellers :) - og fritid har jeg da jeg nægter at tage flere kunder ind - end jeg kan håndtere på 37 timer ugentligt, for jeg er 39 år - kommet til en alder hvor jeg også gerne vil have lidt fritid - og være sammen med familien, en god ven og have bare en lille smule overskud til mine kunder |