Dette er et stort skulderklap til en Amino vis identitet kommer senere når projektet har fået vinger. Men det er i høj grad også historien om hvordan og hvorfor vi for første gang nogensinde sagde ja til at være gratis udviklere mod at få del i projektet. Forhistorie: Jeg kender denne seriøse Amino lidt fra tidligere hvor vi har hjulpet ham lidt med dit og dat i forbindelse med hans WordPress. Jeg kan rigtigt godt lide personen da han virker til at have en ret professionel indstilling til tingene og ikke mindst bare arbejder hårdt og engageret. De gange vi har hjulpet ham har været UB og blot som en vennetjeneste da det har været mindre ting. En hemmelig ide Jeg modtager en mail hvor personen skriver at han har fået en super ide og spørger om råd til hvordan han kommer videre. Vi snakker lidt frem og tilbage og bliver enige om at jeg underskrive en NDA så han kan sende noget mere materiale. Jeg modtager et super gennemarbejdet dokument Dokumentet er 10-12 sider og beskriver selve forretningsideen, hvorfor lige præcis den ide er god, markedsresearch, antal søgninger på Google, adwordspriser omkring emnet, facebook aktivitet omkring emnet, personens egne vurderinger af hvert emne og hans ideer til både funktioner, opstart og meget andet. Ideen er faktisk rigtig god og den bliver kun bedre af at læse dokumentet et par gange og tænke over tingene. Jeg ville dog aldrig vælge et samarbejde ud fra en god ide alene. Derfor sagde vi ja til at udvikle gratis Som sagt er en god ide ikke nok, jeg bliver nødt til at have en fornemmelse af at vores timer bliver smidt efter en som virkelig selv går op i tingene. Alene ud fra hans posts her på Amino kan jeg se han har noget af det rigtige, men det der virkelig gør det for mig var faktisk hans dokument. Her har vi en ide fra en person der IKKE er bange for at lave en masse arbejde selv. Ofte når man ser folk med "gode ideer" er det noget med at de skal komme med ideen og så skal udviklerne kommer med alle programmeringstimerne. Men jeg kan jo se på det tilsendte dokument at ikke alene er han ikke bange for at bruge MANGE timer på blot at præsentere ideen, han viser mig også han har en MASSE viden om området. Fordelingen er win-win Vi har aftalt en fordeling af fremtidige indtægter og en del af de indtægter der tilfalder os kan personen "veksle" til udviklingstimer hos os. Det betyder altså at hvis han sørger for at arbejde hårdt så det bliver en succes får han altså gratis programmering, seo m.m. fremover udover hans del af indtægterne. Vi er til gengæld blevet medejere af et projekt som forhåbentlig kommer til at kaste penge af sig i lang tid fremover uden vi skal lave det helt store ud over udviklingen. En ret god situation for os, men se lige på den anden side af bordet. Tænk sig at være iværksætter og kunne få gratis udvikling, seo, hosting m.m. til andre ideer i fremtiden. Jeg mener virkelig vi har lavet en deal som bare er max win-win for begge parter. Jeg håber dette kan inspirere Jeg håber mit indlæg kan inspirere andre med gode ideer ved at vide hvad jeg i dette tilfælde bed på, så det måske bliver nemmere for jer at lave en idebeskrivelse der er så gennemarbejdet at en udvikler bider på. Jeg glæder mig til senere at kunne præsentere et færdigt site og personen vi samarbejder med. Efter vi havde aftalt at indgå samarbejdet brugte personen i øvrigt en uge på at gennemgå andre lignende sites for funktioner ned til mindste detalje og jeg modtog en rapport på 6 sider hvor hvert enkelt site var gennemgået med plusser og minusser og hvordan han havde oplevet de forskellige funktioners vigtighed for siden. Herefter var det let at tage en snak og finde de bedste ting fra de forskellige sites da han havde gjort ALT forarbejdet endnu en gang |
Dybt engagerede entusiaster er altid en fornøjelse at samarbejde med.
Bliver spændende at følge projektet.
Dbh
Thomas