Skal man ikke kun momsregistreres hvis ens momspligtige aktiviteter overstiger 50.000? Og da AdSense ikke er momspligtigt, skal man ikke momsregistreres?
Jeg tager tilsyneladende fejl i ovenstående, så vil det så sige, at jeg kan lade min hjemmeside momsregistrere (frivillig momsregistrering) og så trække al moms fra udgifter til hjemmesiden (oversættelse til svensk, webhosting, domæne m.v.)?
Og så det store spørgsmål: kan jeg afregne momsfradrag med tilbagevirkende kraft, dvs. kan jeg række moms fra indkøb jeg ellers skulle have bogført i 1. og 2. kvartal?
Et enkelt spørgsmål mere. På SKATs hjemmeside står der:
Du kan som hovedregel trække momsen fra de indkøb, som er foretaget til din virksomhed. Du kan kun trække en del af momsen fra, hvis du køber varer eller ydelser, som du også bruger til private formål eller til aktiviteter, der er fritaget for moms.
Siger det ikke klart og tydeligt, at hvis det drejer sig om aktiviteter der er fritaget for moms, så kan man kun delvist eller slet ikke få momsfradrag for ydelser købt hertil? Dvs. at da AdSense er fritaget for moms, og da AdSense i dette tilfælde er hjemmesidens eneste indtægt, så kan man ikke trække momsen fra udgifterne til hjemmesiden?
Et enkelt spørgsmål mere. På SKATs hjemmeside står der:
Du kan som hovedregel trække momsen fra de indkøb, som er foretaget til din virksomhed. Du kan kun trække en del af momsen fra, hvis du køber varer eller ydelser, som du også bruger til private formål eller til aktiviteter, der er fritaget for moms.
Siger det ikke klart og tydeligt, at hvis det drejer sig om aktiviteter der er fritaget for moms, så kan man kun delvist eller slet ikke få momsfradrag for ydelser købt hertil? Dvs. at da AdSense er fritaget for moms, og da AdSense i dette tilfælde er hjemmesidens eneste indtægt, så kan man ikke trække momsen fra udgifterne til hjemmesiden?
Hej
Det er ikke korrekt opfattet, med mindre du anser AdSense for at være et privat formål
AdSense kan sidestilles med anden omsætning, hvor det imidlertid leveres i udlandet. Der er således fuld fradrag for momsen på de erhvervsmæssige omkostninger, som medgår til at kunne erhverve indtægterne i form af AdSense eller Affiliate-indkomst m.v.
Revisorerne har svaret dig perfekt, vil bare for måske at lægge lidt til, fortælle at det som der står i det citat er, at hvis du køber varer på firmakontoen som faktisk er til privatforbrug, så kan du ikke trække moms fra, og hvis du f.eks køber noget som du bruger både i virksomheden OG privat, så skal du dele momsen op. F.eks. en printer du bruger privat OG i virksomheden - du opgør at du bruger den 50/50, ja så trækker du momsen 50/50 privat/firma = 50% af momsen fra
Du kan trække moms fra alt der har med den rene udgiftsside til AdSense at gøre fra
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Og så det store spørgsmål: kan jeg afregne momsfradrag med tilbagevirkende kraft, dvs. kan jeg række moms fra indkøb jeg ellers skulle have bogført i 1. og 2. kvartal?
Hvis du skulle have haft fradraget i 1. og 2. kvartal, men blot har glemt at angive beløbene, så tøv ikke med at tage fradraget nu. Du har ret til fradraget. Alternativt kan du lave efterangivelser til de respektive kvartaler, hvis du selv føler det ville være mere korrekt. Jeg ville dog ikke tøve med at "samle op" i 3. kvartal.
Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud. Talium ApS - Regnskab og rådgivning
Hvis du skulle have haft fradraget i 1. og 2. kvartal, men blot har glemt at angive beløbene, så tøv ikke med at tage fradraget nu. Du har ret til fradraget. Alternativt kan du lave efterangivelser til de respektive kvartaler, hvis du selv føler det ville være mere korrekt. Jeg ville dog ikke tøve med at "samle op" i 3. kvartal.
Enig - det er jo dig der har givet skat/moms likviditet, så den vej tror jeg ikke der sker noget, og i alle fald kan du efterangive, MEN - var du momsregistreret i de kvartaler, for ellers kan du naturligvis først fra den dag du er momsregistreret
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for alle svarene - jeg skal vist i gang med at trække moms fra med det samme.
Jeg har været momsregistreret i både 1. og 2. kvartal - jeg kører nogle projekter ved siden af hjemmesiden (i samme firma), hvor det har været det mest optimale for mig at være momsregistreret. Jeg burde nok køre det gennem to forskellige firmaer, men det giver jo ekstra papirarbejde :-)