Nå, så lærte jeg da også noget nyt idag. Men ellers så stik dem en besked, og spørg pænt om du må embedde deres video på din hjemmeside. Det giver dem views, men hvis de views ikke har nogen form for relevans, er det ikke sikkert, de ønsker det.
Problemet var, at de slet ikke ville have indholdet på Youtube (det var heller ikke uploadet af DR). Hvorfor de ikke benytter Youtubes funktion til at få fjernet indholdet, i stedet for at sende mails til diverse websites der har embed klippene ved jeg ikke. Det var i øvrigt klip fra serien matador.
Nå men, det er i hvert fald en problematik du kan komme til at stå med :-).
Om det er lovligt kommer helt an på, hvilken slags videoer det er, du lægger op (embedder) på din blog. Som udgangspunkt, så hvis du vil embedde en video på din blog, så skal du have tilladelse til at lægge videoen op på din blog (uanfægtet at du rent faktisk kun embedder videoen og at det stadigvæk er YouTube der har den fysisk liggende på serveren)
Det må da stå et eller andet sted i betingelserne for youtube, at alle må indlejre filmklippet på deres side?
Det gælder selvfølgelig ikke hvis en bruger uploader materiale de ikke har rettigheder til (ref. DR) , men hvis det er brugerens egen video må det da være en del af youtube aftalen at filmen er delt med alle?
Det må da stå et eller andet sted i betingelserne for youtube, at alle må indlejre filmklippet på deres side?
Det gælder selvfølgelig ikke hvis en bruger uploader materiale de ikke har rettigheder til (ref. DR) , men hvis det er brugerens egen video må det da være en del af youtube aftalen at filmen er delt med alle?
Problemet er, at der er mange der ikke har rettighederne til de materiale, de uploader - og det er tit svært at vide, hvem rettighedshaveren egentlig er.
Hvis brugeren selv uploader en video som denne har rettighederne til, så gælder det i hvert fald for musikkens vedkomne, at man skal betale for brugen af videoen, hvis man indlejrer den på sin egen side. No mercy..
Jeg syntes faktisk ofte at man ser nogle af de store medier i Danmark, mener fx. jeg har set tv2 gøre det, downloade en video fra youtube og selv uploade den til egen server... det kan da heller ikke være lovligt?
Jeg syntes faktisk ofte at man ser nogle af de store medier i Danmark, mener fx. jeg har set tv2 gøre det, downloade en video fra youtube og selv uploade den til egen server... det kan da heller ikke være lovligt?
Jo, hvis de betaler til rettighedshaverne for at gøre det. Og det må man jo så formode, at de gør.
Problemet var, at de slet ikke ville have indholdet på Youtube (det var heller ikke uploadet af DR). Hvorfor de ikke benytter Youtubes funktion til at få fjernet indholdet, i stedet for at sende mails til diverse websites der har embed klippene ved jeg ikke. Det var i øvrigt klip fra serien matador.
Nåh, ja okay. Det er vel bare DR i en nøddeskal.
Men at embedde en video fra YouTube vil aldrig kunne blive taget som en forbrydelse. Det er bare at dele videoen på nettet :-)