Hej Alle sammen.. Jeg er i fuld gang med at skrive min forretningsplan, og synes selv jeg er kommet rigtig langt med den.. Men jeg kunne godt tænke mig at få lidt hjælp med at få den læst igennem, forslag til ændringer m.m. Er der nogle som vil være interesseret, og hvad koster det evt.?? Det drejer sig om en webshop, som skal sælge økologisk hudpleje produkter, samt evt. børne legetøj og tøj Bedste hilsner Maja Nielsen |
Hej Maja
Det er den helt rigtige approach du har til opgaven. Selv om du er den bedste til at vurdere din egen idé, så bidrager det altid til processen at spørge lidt omkring. Alene det, at alle dem du spørger, ser verden igennem et andet "filter" end dig, betyder, at du får nye indput og værdifuld kritik.
Du kan sagtens betale en virksomhedskonsulent for at se på opgaven, men jeg tror også du kan få det gjort gratis.
Som det første, vil jeg henvende mig til mit lokale vækstcenter. Se evt. på startguiden. Der ligger faktisk nogle gratis rådgivningstimer og venter på dig :-).
Vil du ikke bruge dem, så henvend dig direkte til dem du gerne vil have indput fra.
1. Start med at skrive ned hvad der er for nogle kompetencer du mangler. Altså, hvad er det for en viden du søger til dit projekt.
2. Find derefter de mennesker, som har den viden. Henvend dig direkte eller slå lidt mere konkrete ønsker op her på Amino eller evt. på LinkedIN, hvor du søge på kompetencer direkte.
3. Og spørg dig selv inden, hvad du vil bruge dem til :-)
4. Lav en liste over de spørgsmål du har til din idé og stil dem til dig selv først. Men brug også listen, når du mødes med dine rådgivere. Skriv eks. "Hvad er den største svaghed ved min idé?". Så skriver du svaret. Bagefter spørger "Hvorfor oplever jeg det?" og svarer du igen, på skrift, og spørger du igen "Hvad betyder det for min forretning?" osv.
På den måde arbejder du dig grundigt igennem dine spørgsmål inden du stiller dem til andre og er derfor bedre forberedt til hvad du skal bruge dine svar til og hvordan du skal forholde dig til dem.
Ved godt det lyder lidt for børnehavepædagogisk, men det virker.
Afslutningsvis, så skal du være opmærksom på, at den branche du har valgt er præget af hård konkurrence. Der er mange, især kvinder på barsel, som kaster sig ud i nøjagtig samme projekt. Det betyder at mulighederne for en køber er mange og udbyderne overbyder hinanden på klikpriser og underbyder hinanden på prisen.
Det betyder IKKE, at du ikke skal gå igang. Det betyder blot, at du skal gøre op med dig selv inden, hvad du går ind til og ikke mindst:
HVAD VIL DU GØRE ANDERLEDES END DE ANDRE?
De blå øjne nytter ingenting. Du skal komme med noget, som de fleste konkurrenter ikke gør. Det kan være en anden approach, en mere personlig branding, en mere markant social markedsføring, specielle produkter eller simpelthen det faktum, at du vil ligge flere timer i det, end vi kan forventer størstedelen af konkurrenterne gør.
Bare fordi man ikke har et unikt produkt eller en unik approach betyder det ikke, at man ikke har en berettigelse i markedet. Det betyder blot, at du måske skal ligge flere timer i det :-)
Men for at slutte af med begyndelsen, så skriv de spørgsmål ned du har, find dem du vil spørge (fordi de har kompetencerne du mangler) og spørg løs. Evt. her på Amino. Det er jo gratis. :-)
Held og lykke med projektet. Jeg tror på i hvert fald at det er en produktgruppe med stigende efterspørgsel og er selv en tilhænger.