SSF har fpreslået en hjælpende hånd til erhvervslivet via f.eks. strakfafskrivninger af maskiner. Er det bare mig, der tror det vil medføre højere arbejdsløshed? Når vi, metalfabrik med 12 ansatte, investerer i maskiner gør vi det primært med det sigte, at gøre produktionen af løntunge emner billigere. Det vil sige, at de maskiner vi som oftest køber er mere automatiserede og kan erstatte medarbejdere. Når jeg læser artikler fra "røde" fagforbund som f.eks. Dansk Metal - http://www.danskmetal.dk/Nyheder%20og%20presse/MetalMener/2011/Danmark%20har%20brug%20for%20en%20aktiv%20erhvervspolitik.aspx , der bakker op om SSF's plan kan jeg ikke lade være med at tænke på, at det må være lang tid siden, at de har bevæget sig på værkstederne og fabrikkerne i DK. Isoleret set vil jeg gerne have strakfafskrivninger på maskiner, men jeg kan ikke forstå, at netop dette forslag kommer fra den fløj. Jeg er til orientering Liberal.
|
Jeg forstår din tanke, men mange virksomheder som beskæftiger personale benytter jo maskiner til at udvide produktionen - skaffe sig konkurrence fordele som kan gøre dem større, så det er ikke så enkelt, at nye maskiner koster arbejdspladser.
Mere enkelt er det, at gamle nedslidte maskiner og manglende investeringer koster arbejdpladser
vh