Jeg faldt ved en tilfældighed over Webglobes webcloud-produkt, som ser rigtigt interessant ud. Er der nogen, der har erfaringer med de? (gode som dårlige): http://www.webglobe.dk/webcloud.php
Jeg har ikke erfaring med webglobe, så der kan jeg ikke hjælpe.
Men umiddelbart syntes jeg ikke deres tilbud har så meget med cloud at gøre - måske jeg bare ikke kan finde det. Max. 5 GB diskplads skalerer det til, hvilket er det samme man får hos almindelige webhoteller. Der er ingen info om at man kan skalere CPU eller RAM, hvilket typisk er ligeså vigtigt som diskplads.
Det kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge det til.
Jeg har ikke erfaring med webglobe, så der kan jeg ikke hjælpe.
Men umiddelbart syntes jeg ikke deres tilbud har så meget med cloud at gøre - måske jeg bare ikke kan finde det. Max. 5 GB diskplads skalerer det til, hvilket er det samme man får hos almindelige webhoteller. Der er ingen info om at man kan skalere CPU eller RAM, hvilket typisk er ligeså vigtigt som diskplads.
Det kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge det til.
Gode pointer, Mads! Jeg har spurgt deres kundeservice om cpu-allokeringen i de forskellige pakker. Det ser ud til, at de kører med CloudLinux, så der er nok tale om fysiske eller virtuelle servere, der er delt op i bidder = klassisk shared hosting, dog med semi-allokerede ressourcepuljer.
Hvis man har behov for cloud i så små mængder som det de tilbder, ville jeg selv vælge et VPS i stedet. F.eks. http://surftown.dk/vps/priser (uden at anbefale dem frem for andre, der findes en del).
Hvis behovet så senere opstår for at kunne skalere til kraftigere servere, ville jeg vælge en af de større udbydere som rackspace eller amazon (der kommer så noget vedligeholdelse oveni prisen), eller bruge en dedicated server, f.eks. hetzner.de.
Jeg har lidt svært ved at se hvad en cloud løsning i så små mænger som webglobe tilbyder har af værdi. I hvert fald hvis det er almindelige websites der skal hostes på den.
Jeg har selv brugt slicehost.com tidligere, den er dog amerikansk baseret.
Hvis man har behov for cloud i så små mængder som det de tilbder, ville jeg selv vælge et VPS i stedet. F.eks. http://surftown.dk/vps/priser (uden at anbefale dem frem for andre, der findes en del).
Hvis behovet så senere opstår for at kunne skalere til kraftigere servere, ville jeg vælge en af de større udbydere som rackspace eller amazon (der kommer så noget vedligeholdelse oveni prisen), eller bruge en dedicated server, f.eks. hetzner.de.
Jeg har lidt svært ved at se hvad en cloud løsning i så små mænger som webglobe tilbyder har af værdi. I hvert fald hvis det er almindelige websites der skal hostes på den.
Det, der er forskellen er, at webclouden er 100% managed. Der er intet at bekymre sig om som bruger af opsætning, firewallregler, osv. VPS'er fra de leverandører, du skitserer ovenfor, er som udgangspunkt 100% unmanaged og sikkerhedsmæssigt åbne som sier, når man får dem.
Derudover kommer webclouden med Plesk-licens, som koster min 15 dollars per måned som add-on til en standard-VPS. Management ligger på omkring 50-150 dollars per måned hos de store/gode udbydere.
Det ville være mere rimeligt at sammenligne med stanard-webhoteller, synes jeg.