Den lovmæssige del skal jeg ikke kunne udtale mig om, men der er et par vinkler som bør tages med i betragtningen; vi er enige om, at naboen bør have styr på sine hunde, har han ikke det, så må han hegne grunden ind. Jeg kan ikke forstå, det ikke allerede er sket, da der jo er risiko for, at hundene render ud på vejen og bliver kørt ned.
Mht. børnene kunne man tage en helt anden vinkel på situationen og lære dem at være glade for hunde. Nu skriver du det er jagthunde, så jeg tænker enten noget tysk korthår/ruhår, labrador, retriever og lign. - altså ikke de "farlige" hunde (og den sti skal vi nok ikke ned ad ...) Hvis nu børnene lærer hundene at kende, så bliver de ikke bange for dem - og de slipper for måske at være bange for hund resten af livet.
Mht. høns, så kan det lyde som om, de også er fritgående (siden hundene kan få fat i dem) - der kan I overveje en hønsegård, som kunne stoppe det problem (I risikerer også besøg af en ræv, som ikke er mere venlig end hundene).
Kattene er der nok ikke så meget at gøre ved - når man har kat ved man også, at de ikke holder sig inde på matriklen, ligesom de kan rende ud på en vej og blive kørt over, kan de på deres tur møde en hund.
Misforstå mig ikke - jeg er enig i, at der skal være styr på hundene, det er ens pligt som hundeejer. Nu har vi blot fået konstateret, at der ikke er så meget styr på dem, som der bør være, og så må vi forholde os til det. Jeg vil som mange andre mene, at sidste udvej er en anmeldelse - det kan i værste fald give værre gener end et par løse hunde ... :o(
Der er bare nogle løsninger som - hvis begge parter er indstillet på det - kan fungere bedre end en anmeldelse.
MVH
Thomas
(som selv har hund, og har haft kat)