Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

To enkeltmandsvirksomheder om een webbutik?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er to, som har hvert sit enkeltmandsfirma. Vi kunne godt tænke os at starte en webbutik sammen (vi laver hver især også andre ting). For at gøre det enklest muligt har vi udfærdiget et dokument, hvori vi aftaler, hvordan materialer og større investeringer indkøbes af hvert vores firma, som så producerer, hvorefter den færdige vare overgår til vores fælles butik. Herfra bliver den solgt (vi har naturligvis også aftalt hvad der sker, hvis varerne ikke bliver solgt).

Regnskabsmæssigt ejer vi hver især vores produkter, selv om produkterne optræder i den fælles butik. Indtægt ved salg går ligeledes til hver vores virksomhed.

Vi synes selv, vi har været omhyggelige med at tænke alle mulige scenarier igennem (incl udtrædelse, død). Dog eet spørgsmål står tilbage: Må man gøre sådan noget, som vi har gjort her?

Der er ikke de store penge i det endnu, da vi er i en prøvefase. Men næste år bliver tingene mere seriøse (> 50.000)

/Marianne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52

mjanneh:
Må man gøre sådan noget, som vi har gjort her?

Ja da!. Det er endda et af de tilfælde, hvor der kan være en hvis fornuft i at lade det fælles firma være et smba. Således at I er fælles om de faste udgifter, men overskud fordeles efter salgets af jeres specifikke produkter.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Fra  FokusH Skrevet kl. 23:12

Tak for respons. 

Behøver vi - rent juridisk - lade vores butik være 'noget'? Kan den ikke bare ligge som samarbejdsaftale?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:30

mjanneh:
Behøver vi - rent juridisk - lade vores butik være 'noget'? Kan den ikke bare ligge som samarbejdsaftale?

Hvad vil I gøre med regnskab?, hvis omsætningen overstiger 50.000 kr  og I skal momsregistreres.....  For mig lyder det som I har lavet I/S, som begge jeres enkeltmandsfirmaer ejer en del af?

Måske jeg har misforstået noget?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:20

mjanneh:

Regnskabsmæssigt ejer vi hver især vores produkter, selv om produkterne optræder i den fælles butik. Indtægt ved salg går ligeledes til hver vores virksomhed.

Som jeg læser dette, så er I sådan set bare to virksomheder, som bruger samme salgskanal (i dette tilfælde en webshop), og har samme varesortiment.

Det er der umiddelbart ikke noget ulovligt i.

Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:38

Som jeg ser det, så er der kun en lille knold i skal over.

Kunden som handler skal have en faktura, hvem skal den kommer fra? I forhold til PBS skal i have en fast cvr. nummer knyttet til siden.

Aftalen kunne så være, at i bruger den enes cvr. nummer og den anden sender en faktura på det havle, men det kan hurtigt blive rodet.

Jeg vil foreslå at i lave en firma sammen til formålet.

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Fra  FokusH Skrevet kl. 13:28

Jeg kan godt se, at konstruktionen ikke holder på sigt. Men udmærket, at vi kan starte sådan ud (trods rodet). 

Vores omsætning vil ikke være for høj (>50.000) i år, men vi har lidt tid at løbe på, hvilket er udmærket lige p.t.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)