Fin fin idé med at bruge en branche som niche. Fortæl hvilken branche du har i tankerne, så er det lidt nemmere. Det betyder jo meget på prissætningen. Som Hans siger, er der nemmere at "sælge sig selv" for 500,- kr i timen end for 200,- kr i timen - og så behøver du kun sælge halvt så meget Branchen er dog altafgørende for prisen. Coca Cola ville aldrig bruge dig, hvis du kostede 200,- kr i timen, selvom du i princippet var verdens bedste programmør. Mht. modulerne så er jeg igen enig med Hans. En ny kunde kan jo ikke se, at du har lavet modulet før. For kunden er det et nyt produkt. Men måske skal du sætte prisen lidt lavere på de moduler du ser potentiale i, så der er flere om at betale gildet, og i sidste ende, vil du lave så meget salg på modulet, at det har betalt timerne mange gange. Ang. det med rabbaten til de første kunder. Det er en god idé - men pas på. Hvis du bare konsekvent giver alle 20 % på fakturaen uden at annoncere det, så virker det lidt uprofessionelt. I hvert fald på mig. Derfor lav et tilbud, som man kan forholde sig til. Læg det på din hjemmeside, og få det i medierne, der koncentrerer sig om den branche du vil fokusere på. Derudover skal du naturligvis huske, at give specialrabat til forskellige grupper, som f.eks. amino |
Dato: 11/30/2005 9:15:06 AM Forfatter: Jesper NorbøllHvis du f.eks. har regnet ud at modulet skal koste 400 kr. og alle andre tager mindst 2.000 kr. for det, så bør du nok overveje prisen endnu en gang. Det samme gælder den anden vej - hvis gadeprisen er 400 kr. for et modul og dit tal siger du skal sælge det for 2.000 kr., så går det heller ikke.Hvis gadeprisen er 400 og du skal bruge 2000 for at udvikle det, så skal du købe det på gaden.Jeg vil gerne præcisere, at jeg ikke taler om genbrug af hele websider, men applikationer. Når jeg får udviklet en feature til et websystem, køber jeg i reglen rettighederne til det udviklede, og så må programmøren ikke genbruge koden. Hvis jeg ikke køber rettighederne, får jeg det billigere, men programmøren må bruge koden til en konkurrent, eller ham må selv oprette et konkurrerende produkt baseret på den samme kode.Jeg er helt enig i, at som webdesigner ikke skal lave sider baseret på skabeloner. Det kan amatørerne selv sidde og hygge sig med i deres fritid - hvilket nogen af dem får meget funktionelle resultater ud af.mvh Hans