Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Priser for Webudvikling

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er helt og aldeles fuldstændig enig med Hans.

Fin fin idé med at bruge en branche som niche. Fortæl hvilken branche du har i tankerne, så er det lidt nemmere. Det betyder jo meget på prissætningen. Som Hans siger, er der nemmere at "sælge sig selv" for 500,- kr i timen end for 200,- kr i timen - og så behøver du kun sælge halvt så meget
Branchen er dog altafgørende for prisen. Coca Cola ville aldrig bruge dig, hvis du kostede 200,- kr i timen, selvom du i princippet var verdens bedste programmør.

Mht. modulerne så er jeg igen enig med Hans. En ny kunde kan jo ikke se, at du har lavet modulet før. For kunden er det et nyt produkt. Men måske skal du sætte prisen lidt lavere på de moduler du ser potentiale i, så der er flere om at betale gildet, og i sidste ende, vil du lave så meget salg på modulet, at det har betalt timerne mange gange.

Ang. det med rabbaten til de første kunder. Det er en god idé - men pas på. Hvis du bare konsekvent giver alle 20 % på fakturaen uden at annoncere det, så virker det lidt uprofessionelt. I hvert fald på mig. Derfor lav et tilbud, som man kan forholde sig til. Læg det på din hjemmeside, og få det i medierne, der koncentrerer sig om den branche du vil fokusere på.
Derudover skal du naturligvis huske, at give specialrabat til forskellige grupper, som f.eks. amino

søger ligesindede i Sønderjylland

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:50
Dato: 11/30/2005 9:15:06 AM Forfatter: Jesper Norbøll
Hvis du f.eks. har regnet ud at modulet skal koste 400 kr. og alle andre tager mindst 2.000 kr. for det, så bør du nok overveje prisen endnu en gang. Det samme gælder den anden vej - hvis gadeprisen er 400 kr. for et modul og dit tal siger du skal sælge det for 2.000 kr., så går det heller ikke.

Hvis gadeprisen er 400 og du skal bruge 2000 for at udvikle det, så skal du købe det på gaden.

Jeg vil gerne præcisere, at jeg ikke taler om genbrug af hele websider, men applikationer. Når jeg får udviklet en feature til et websystem, køber jeg i reglen rettighederne til det udviklede, og så må programmøren ikke genbruge koden. Hvis jeg ikke køber rettighederne, får jeg det billigere, men programmøren må bruge koden til en konkurrent, eller ham må selv oprette et konkurrerende produkt baseret på den samme kode.

Jeg er helt enig i, at som webdesigner ikke skal lave sider baseret på skabeloner. Det kan amatørerne selv sidde og hygge sig med i deres fritid - hvilket nogen af dem får meget funktionelle resultater ud af.

mvh Hans
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 11:13
Først og fremmest, tak for alle jeres input. Det giver en masse gode modeller for hvordan jeg kan prissætte mine ydelser.

Mht. min niche:
Det jeg vil koncentrere mig om her i starten er at udvikle websites til musikere/bands. Jeg har selv været i den branche, og har en god fornemmelse af hvilke funktioner de har brug for, samt hvilke oplysninger brugerne af disse sider forventer at kunne finde på et bands hjemmeside.

Nu er der mange af jer der tænker "geezz...musikere har jo ingen penge", men jeg deler kontorplads med et lydstudie og et spillested. Der er altså en lind gennemstrømning af et væld af lokale og mindre lokale musikere. Det netværk kan jeg udnytte fuldt ud ved at udvikle et administrations system, der opfylder lige præcis det som en musiker/band har brug for, hvilket kan konverteres til "nuiiiii - det er godt nok smart" effekten. Og når musikere synes noget er smart, så kan de godt finde penge :-)

Dette leder mig så hen til argumenterne omkring genbrug. I mit tilfælde er det altså udelukkende "CMS" systemet der genbruges, men ovnepå det placeres selvfølgelig en unik brugerflade der matcher det enkelte band''s image og ønsker.
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 16:27

De kunder jeg har haft har ALTID ønsket en fast pris. Den har jeg sat ud fra en worst-best case vurdering. Det er som regel sådan at hvis jeg ikke bruger ligeså mange timer som forventet får jeg 800-900 ellers kan jeg være "uheldig" at få 500 i timen. Skal folk bruge mig på timebasis har jeg ingen fast pris. Den kan ligge på 800 for nogle og 500 for andre. Det kommer an på kunden og hvor mange penge de allerede har lagt. 

Hvad angår "genbrug" så er der da ikke noget federe for en programmør, at sælge det samme 3 gange og kun lave arbejdet én gang. Det er da fuldt legalt. Det kunne f.eks være ved forum, nyhedsbreve, cms osv.....

Men synes ikke man kan snakke om en ideel pris. Hvis du er rede til at arbejde for 300,- i timen, ja så lav en fast pris der matcher dette 300 x Antal forventede timer. Men giver dog Hans ret i, at man nok ikke skal skilte med den timepris (så får man hurtigt bumser

Min pointe er nok, at du ikke skal sælge dig selv til en pris du ikke kan stå inde for.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)