Jeg bor på Østerbro, og vi skal altså til at koge vandet i det næste stykke tid. Sådan er det. Men naiv som jeg er, tænkte jeg at jeg lige kunne tage et par flasker vand med, da jeg på vej hjem fra arbejde gik en tur i Super Best, som jeg ofte gør fredag eftermiddag. Og det var naivt.. Allerede da jeg træder ind i butikken kan jeg se at der er kø ved alle kasser, hvilket er meget usædvanligt på det tidspunkt, med mindre vi taler slutningen af december. Bare det at alle kasser var åbne, var en indikation på, at dette bestemt ikke var en helt normal fredag eftermiddag i SuperBest på Østerfælled torv. Ved samtlige kasser, uden undtagelse, stod folk og pakkede store mængder vand på flaske ned i vognene. Og panikken i de fleste menneskers øjne viste, at der sandsynligvis næppe er vand nok til at klare denne katastrofe. Jeg havde lidt svært ved at komme ind i selve butikken, da vand desværre er placeret i første gang på venstre hånd, når man kommer gennem "slusen". Og her var der tumultagtige scener, hvor vogne blokerede for at andre kunne komme ind, og mennesker der masede hinanden for at komme hen til hylderne, der stort set var gabende tomme. Men det lykkedes mig, og jeg konstaterede at det ikke var værd at kaste sig ind i kampen, da jeg alligevel nok ikke slipper for at koge vandet i det næste stykke tid. Men min nysgerrighed var alligevel vakt, så jeg gik i en bue udenom alle reolerne, og sneg mig til et kig fra den anden side. Og det var konge underholdning :o) Hylderne med vand var selvfølgelig tomme, og der var lige kommet to SuperBest medarbejdere med en palle, med mere vand. Desværre for dem er vand en så eftertragtet vare, at de blev passet op af menneskemængden, inden de kunne nå helt hen til hylderne. Og der blev flået vand ned af pallen.. Der var vist et par æsker med almindeligt kildevand, men inden man kunne nå at blinke med øjnene, var der mennesker der løb afsted med det på en måde, der mindede om dem der stjal fjernsyn fra butikkerne i London, i sidste uge. Hurtigt blev det klart for mængden, at næste række var vand med forskellige former for frugtsmag, så det blev smidt på gulvet, da der var helt klar vand længere nede. Desværre viste det sig at det var med brus, så det blev også smidt på gulvet, af den nu paniske menneskemængde. Da alt var revet ned fra pallen, og de stakkels skræmte SuperBest medarbejdere kiggede på alt det vand de skulle samle op, skete der noget spændende. Menneskemængden besluttede at vand er vand, uanset om det er med brus, pæresmag, æblesmag eller hvilken som helst anden smag, så nu blev der kamp om vandet på gulvet, og der var hurtigt ryddet op igen, og folk kunne triumferende gå med deres vand med brus og smag.. Ovenstående er selvfølgelig festversionen, men det er skræmmende tæt på sandheden. Stemningen var måske ikke helt så kaotisk, men det er ikke helt ved siden af. Og alt vand med brus og smag, blev sgu solgt :o) For hyggens skyld (og for at se om jeg var heldig), gik jeg også en tur i netto. her var stemningen meget mere afslappet, og der var næsten ingen mennesker. Da jeg kom ind i butikken, fandt jeg dog hurtigt ud af hvorfor. Ingen vand.. Det fik mig til at tænke på, at der nok er penge at hente på det her, når folk åbenbart både vil have vand med smag, brus og hvad ved jeg, og oven i købet er villige til at betale 25 kr. plus pant, for 2 x 750 ml. vand. Superbest har haft en god dag, for der var selvfølgelig ikke nogen der kun skulle købe (dyrt) vand, men lige så godt kunne klare weekendens indkøb med det samme. Og mon ikke det samme sker i morgen, når den paniske menneskemængde igen går på jagt efter vand? Jeg tror det, så jeg gætter på et par kronede dage for dagligvarebutikkerne i København. Så hvis du er en frisk ung gut eller gutinde, finder du en masse 2 liters flasker frem, koger vand hele natten, og sælger det i morgen for 40 kr. pr. flaske. Jeg garanterer dig for at det er væk på ingen tid, og du har tjent kassen :o) Jeg er klar over at der nok er nogle regler du skal overholde, så det er ikke sikkert at det kan lade sig gøre. Men det vil være en sikker gevinst.. Hvor er det sindssygt at vi reagerer på den måde, bare ved tanken om at vi skal koge vand inden vi må indtage det. Det er jo ikke fordi vi er løbet tør. Det fik mig til at tænke på at vi skal være taknemmelige over hvor godt vi har det. Og hvis vi kan, bør vi også hjælpe dem der ikke er lige så priviligerede. Derfor valgte jeg at bruge anledningen til at give endnu en donation til Folkekirkens Nødhjælp, i håb om at det kan gøre bare en lille forskel for bare et enkelt menneske i Afrika. De har brug for det, så hvis du ikke fik brugt alle dine penge på vand, håber jeg at du har overskud til det samme. Du kan læse lidt om situationen her. God weekend til alle :o) PS: Jeg er klar over at ikke alle er enige i at man bør støtte sine medmennesker i Afrika. Det er helt fair, men jeg vil sætte pris på at det bliver holdt ude af denne tråd :o) Update: Jeg har selvfølgelig talt med dem jeg kender der har Kiosker, og de har også en god fredag aften. Desværre er det svært at skaffe mere vand nu, men der er håb igen i morgen :o) Og jeg kan se, at det ikke kun er Østerbro der har paniske Københavnere i butikkerne.. |
Jeg kan oplyse om at panikken også har bredt sig til forstæderne. Således må Netto ved Lyngby Station også melde udsolgt!