Jeg har søgt her i forummet og fundet tråde som næsten ligner denne.
Dog synes jeg at jeg mangler svar på et par konkrete ting vedr. opstart af min egen virksomhed (enmandsvirksomhed).
Er det korrekt forstået at jeg ikke behøver at lade mig cvr-/momsregistrere så længe jeg endnu ikke har tjent 50.000 kr?
I så fald, hvordan betaler/indberetter jeg SKAT/moms af min indtjening når jeg ikke er cvr-registreret?
En anden ting jeg er, når jeg fakturer en kunde. Hvor meget skal jeg så betale i moms og SKAT af det beløb som jeg fakturerer kunden? Og hvad hvis jeg vil trække penge ud til løn?
Du er pligtig at lade dig momsregistrere når du har en forventning om, at du vil nå en omsætning på kr. 50.000 om året. Det er derfor ikke blot når du har nået grænsen.
Når du er blevet momsregistreret, skal du pålægge moms på din ydelse, som udgør 25 %.
Mange tak for udregningen og de øvrige svar! Så det er korrekt forstået at man indberetter "årsregnskab" for virksomheden (såfremt det er enkeltmandsvirksomhed) når man udfylder sin selvangivelse?
Hvis jeg tager udgangspunkt i dit regneeksempel, hvor 20% af i alt er de 250 kr. Hvordan foregår det så rent praktisk? Jeg ved at man skal indberette momsen på skat.dk, men hvordan og hvornår betaler jeg de 250 kr. som jo udgør momsen?
De første år, hvor du er momsregistreret, skal du indberette kvartalvist. Dette gør du inde i din skattemappe hvor du har salgs- og købsmoms. I regneeksemplet, skal du anføre 250 i salgsmoms