Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er Moms Også For Klovne?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er hospitalsklovn og skal i det private og vil derfor høre, hvad regler er for denne brancekode
Jeg vil gerne have hjælp til om denne branche også betaler moms?
Brancekode: 90.01.20,
Selvstændigt udøvende scenekunstnere,
Aktiviteter, der udøves af selvstændigt udøvende scenekunstnere som fx skuespillere, musikere og foredragsholdere.

Hvis ja skal jeg oprette en ny virksomhed. Da jeg har en "gammel virksomhed" som stadig laver workshops?
brancekode: 85.59.00

Glædelig dag og tak for hjælpen
:) Marianne

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:23

Der er momsfritagelse for udøvende og skabende kunstnere, og umiddelbart vil jeg vurdere, at en klovn kommer ind under denne kategori.

Det er dog et krav, at du ikke selv arrangerer de optrædender du har, da du derved bliver momspligtig.

Reglerne er beskrevet her: http://cms.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1783805&chk=202178#pos

Du kan sagtens drive både momspligtige og momsfrie aktiviteter fra samme firma, men det er et krav, at du adskiller regnskaberne på en sådan måde, at du kun fradrager momsen på de indkøb, som vedrører den momspligtige del af virksomheden.

Hvis du eksempelvis køber kontorartikler til virksomheden, så skal du lave en fordelingsnøgle på forbruget imellem de momspligtige og momsfrie aktiviteter, og kun fradrage momsen for den momspligtige andel.

Fra København
Tilmeldt 4. Apr 10
Skrevet kl. 13:09

Tak for det Martin.

Vil du så vurdere at jeg kan beholde min gamle branche kode, eller skal jeg have to virksomheder?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:32

Branchekoden er ikke så afgørende, men du kan vælge at registrere en hovedbeskæftigelse (det du forventer at sælge mest) samt en bibeskæftigelse (det du forventer at sælge næstmest).

Fra København
Tilmeldt 4. Apr 10
Skrevet kl. 13:38

Tak Martin. Du er rar.

Glædelig weekend
:) Marianne

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:47