Jeg går og tænker på at åbne en butik hvor det kun er mig.
Men da jeg her 90% grøn på dette område, så håber jeg at jeg kan få lidt hjælp her.
Jeg har brug for et excel ark, hvor jeg kan lave en udregning på hvad jeg skal tjene pr månede og hvor mange penge jeg skal lægge tilside iht moms, afgifter og skat m.m
De udgifter som jeg pt har ville være
Pr månede Husleje: 6500 Strøm: 300 Løn: 25000
Jeg har 2 ting jeg skal sælge Indkøb Salgindtjening A. 400 800 400 B. 200 500 300
Det er så nu jeg står lidt af... Hvad skal jeg lave af omsætte / indtjening pr månede + hvor meget moms skal jeg lægge tilside og hvordan virker det iht til skat.
Hvis der er nogen som har sådan et ark til at ligge eller ved hvor jeg kan finde det så vil jeg meget gerne høre fra jer.
Håber i kan hjælpe en irving iværksætter som rigtig gerne vil igang :)
Vedr. skat Din personlige skat er meget individuel afhængig af dine indtægtsforhold, ejendomsforhold, gældforhold, fradragsmuligheder, mv. så det kræver en beregning og indtastning på din forkudsopgørelse, for at finde frem til din forventede skat.
Vedr. moms Du skal lægge 25% i moms ovenpå alt hvad du sælger, og du kan fradrage momsen (helt eller delvist) på de ting du køber.
Salgsmomsen er derfor den nemmeste at beregne, mens købsmomsen kræver lidt indsigt i regnskab for at kunne beregne korrekt.
Budget Når du lægger budget, så indtast alle tal ekskl. moms, da det giver det mest korrekte billede.
Jeg har sat dine data ind i et lille budget excel ark jeg har og det viser at du skal omsætte for 700.000 ex. moms. om året for at gå i nul med de omkostninger du har listet op. Forudsat at du sælger lige meget af hvert produkt!
Og mon ikke der løber lidt flere omkostninger på også - kontorartikler, telefon, forsikringer mv.
Mht. til moms og skat, så er der vist svaret på det i de andre indlæg.
Hvis du vil have tilsendt mit regneark, så smid lige en PB, så vil jeg sende det. Der er mulighed for at ændre lidt på fordelingen af de 2 varer mv. Og det regner også opgør også din forventede likviditet og skyldig moms, mv.