Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billigere at låne end at bruge egenkapital?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen.

Hvis man skal spare op til i et ApS til evt. investeringer i fremtiden, bliver man hvert år bonet for 25% i selskabsskat.

Dvs. at opsparingen til investeringer er meget dyr i forhold til hvis man brugte alle pengene inden årsskiftet, hvor man jo ikke skal betale skat.

Mit spørgsmål er derfor om det ikke ville være billigere at låne til investeringer, i stedet for at bruge de penge man har sparet op (egenkapital)? Man kan vel sige at hvis man bruger af egenkapitalen til investeringer vil renteomkostningerne være 25%, hvorimod hvis man låner pengene vil renterne være væsentligt lavere.

Eller er jeg helt galt på den?

Mvh

Dan

Dan Hove, KEAPS

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:12

Hej Dan,

Det er heldigvis sådan, at man kun beskattes én gang af pengene.

Når dit ApS opgør sit overskud, vil du skulle betale skat af dette overskud. Overskuddet bliver ikke påvirket af, hvor mange (eller få) penge du har stående på din bankkonto.

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 21:14

Hej Martin.

Den forstod jeg ikke.

Jeg tror dog at der er et eller andet som jeg går helt fejl af.

Men tak for svaret

Dan Hove, KEAPS

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 21:18

Hej du.

Du betaler kun skat af pengene en gang.. dvs. når du skal betale resten af skatten, så bliver de 25 du allerede har betalt modregnet...

Mvh Tobias.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:31

Hej.

Din egenkapital er beskattet, så det er nærmest 0 rente i forhold til renten ved lån.

MvH

Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:35

Dan Hove:

Hvis man skal spare op til i et ApS til evt. investeringer i fremtiden, bliver man hvert år bonet for 25% i selskabsskat.

Nej. Du betaler ikke skat af opsparet kapital.

Eksempel:

År 1: Opsparet kapital = 0 kr. og virksomhedens resultat = 100.000 kr. Årets skat = 25.000 kr.

År 2: Opsparet kapital = 75.000 kr. og virksomhedens resultat = 100.000 kr. Årets skat = 25.000 kr.

År 3: Opsparet kapital = 150.000 kr. og virksomhedens resultat = 100.000 kr. Årets skat = 25.000 kr.

År 4: Opsparet kapital = 225.000 kr. og virksomhedens resultat = 100.000 kr. Årets skat = 25.000 kr.

Dan Hove:

Mit spørgsmål er derfor om det ikke ville være billigere at låne til investeringer, i stedet for at bruge de penge man har sparet op (egenkapital)? Man kan vel sige at hvis man bruger af egenkapitalen til investeringer vil renteomkostningerne være 25%, hvorimod hvis man låner pengene vil renterne være væsentligt lavere.

Nej, det vil ikke være billigere at låne sig til kapital, end at bruge sin opsparede kapital.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 21:54

Der kan dog stadig være fordele ved at optage et lån til finansiering, eftersom du vil udnytte skatteskjoldet der opstår ved gældsfinansiering. Men afhænger af den pågældende situation.

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 15:54

Nej. Du betaler ikke skat af opsparet kapital.

Eksempel:

År 1: Opsparet kapital = 0 kr. og virksomhedens resultat = 100.000 kr. Årets skat = 25.000 kr.

År 2: Opsparet kapital = 75.000 kr. og virksomhedens resultat = 100.000 kr. Årets skat = 25.000 kr.

År 3: Opsparet kapital = 150.000 kr. og virksomhedens resultat = 100.000 kr. Årets skat = 25.000 kr.

År 4: Opsparet kapital = 225.000 kr. og virksomhedens resultat = 100.000 kr. Årets skat = 25.000 kr.

Hej

Jeg ved godt at man ikke bliver beskattet hvert år af de penge man allerede har betalt skat af og sparet op. Men man bliver altså beskattet hver gang man sparer eksempelvis 100.000 kr. op. Hvilket dit eksempel også viser.

Dvs. at det er dyrt at spare op. Altså hvis man kunne finde på noget fornuftigt at investere i (og som samtidig kan trækkes 100% fra i samme regnskabsår) før regnskabsåret er omme, ville det klart være at foretrække. Ellers får man jo skatteregningen og derefter er det i mine øjne dyre penge at bruge i virksomheden.

Som jeg anskuer det, er det derfor billigere at låne, end at bruge den opsparede kapital.

Derfor får man lyst til at trække penge ud som løn til sig selv, i stedet for at lade dem arbejde i virksomheden. Det kommer virksomheden dog ikke videre af.

Og jeg ved godt, at man skal betale den fulde skat, når man trækker pengene ud til sig selv... men så går pengene jo også til sig selv.

Dan

Dan Hove, KEAPS

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 15:58

Tobias:

Hej du.

Du betaler kun skat af pengene en gang.. dvs. når du skal betale resten af skatten, så bliver de 25 du allerede har betalt modregnet...

Mvh Tobias.

Hej Tobias.

Det er tilfældet, hvis jeg ville trække pengene ud til mig selv. Men det er jo ikke det jeg vil.

Mvh

Dan

Dan Hove, KEAPS

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 09
Skrevet kl. 16:02

Peter - Revisor:

Hej.

Din egenkapital er beskattet, så det er nærmest 0 rente i forhold til renten ved lån.

MvH

Peter

Hej Peter.

Tak fordi at du altid interesserer dig.

Det er jo netop det at min egenkapital er beskattet... det er et lån jo ikke. Kan jeg ikke anskue det sådan.

Mvh

Dan

Dan Hove, KEAPS

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)