Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat ind og ud - Hvordan lige

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 280
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg startede firmaet op i april satte jeg en mindre sum ind til kassen (fiktivt i Sigma Regnskab). De penge har jeg kaldt "Lån fra privat til opstart". Sigma er jo rart på den måde, at man let kan rette tingene bagud og man har dabasen man kan til nød gå ind og rette i. Hvad er den bedste måde at fylde kassen op fra privaten?

Jeg har nu sat en pæn 5 cifret sum ind på erhvervskontoen til investeringer fra noget Flex Invest. Hvordan får man mest ud af det regnskabsmæssigt, fx hvad skal man fx kalde den post?

Jeg skal så også trække penge ud til privat forbrug/løn. Hvad med det, det er jo helt almindeligt, er der noget skattemææigt fordelsagtigt ved fx at kalde det løn?

Tak på forhånd for gode ideer...

Shop.7d.dk - Vital helse og gadgets 

Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 22:39

Er der nogen der er friske også det gælder regnskabsspørgsmål?

Det skulle vist være en enkel nok sag.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:16

Hej Jørgen,

Jeg går i mit svar ud fra, at du har startet en almindelig enkeltmandsvirksomhed.

Beløb i kassen
Der er ingen grund til at lægge fiktive penge i kassen, da du ikke opnår nogen fordele med dette. I værste fald kan det faktisk betragtet som ulovligt, da den reelle sum i kassen jo ikke stemmer. Så mit råd er, at kun bogføre penge til kassen, hvis du virkelig opretter en kasse, og lægger penge i den.

Private indskud
Du skal i stedet bogføre de penge, som du indskyder fra din privatkonto, på en konto kaldet private indskud. Men det skal selvfølgelig kun gøres med reelle indskud. På den måde har du hele tiden et overnlik over, hvor mange penge du har indskudt i virksomheden.

Indskud til erhvervskontoen
Når du sætter private penge ind på din erhvervskonto i banken, skal bogføre dem som private indskud, på samme måde, som hvis du havde indskudt pengene i kassen.

Løn til dig selv
Som selvstændig i enkeltmandsvirksomhed, kan du ikke udbetale dig selv løn. I stedet hæver du bare de penge du skal bruge, og bogfører det på en konto kaldet private hævninger. Du skal ikke tænke over skat, AM-bidrag, feriepenge, mv. som du skal, hvis du har almindelige ansatte.

Skatten
Skatten beregnes ud fra virksomhedens resultat, og det påvirkes ikke af, hvor mange penge du indskyder eller hæver privat.

Virksomhedens resultat indtastes på din selvangivelse, og ud fra dette beregnes din skat, AM-bidrag, beskæftigelsesfradrag, mv.

Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 13:19

Tak for et meget dækkende svar Martin. Jeg må tage det punkt for punkt.

Beløb i kassen:
Jeg har købt en kasse med nøgle og et kasseapparat. De penge jeg hen ad vejen har betalt regninger med fra egen lomme, har jeg sat til 5000 kr. som post nr. 1 i regnskabet, i mit Sigma på en konto der hedder "Hævet/indskudt privat". For nyligt gik jeg over til at bruge min firmakontos kreditkort konsekvent til indkøb til virksomheden.

Private indskud:
Jeg vil bare bruge "Hævet/indskudt privat" til alle de nævnte private ind og ud.

Det er jo til at overkomme. Bekræft gerne lige om jeg så er på rette spor.

Jeg har nok ikke budget til andet end lave det daglige regnskab selv, men kunne få brug for prsregnskab. Hvad koster sådan et ca.?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:41

Sålænge du har en kasse med penge i, så er det fint nok. Det betyder ikke noget, om det er et dyrt kasseapparat med nøgle, eller om det er en cigarkasse med elastik om.

Ja, det er helt i orden at bruge den samme konto til private indskud og hævninger.

Prisen på et årsregnskab og selvangivelse afhænger selvfølgelig af, hvor mange bilag, og hvor mange fejl der er i regnskabet. Hvis der ikke er nogen fejl, og regnskabet er til at overskue, så kan det gøres for 1.000 - 1.500 kr.

Du er velkommen til at bruge mig til spørgsmål undervejs i løbet af året, hvis der er noget du er i tvivl om.

Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 16:09

Takker igen. Så er det bare på plads... Jeg er typen der sætter ordens først på dagsordenenAngel

Jeg har lige købt et kasseaparat godkent at Skat (Olivetti eCR 7700). Måske lidt overkill, da jeg har klinik, som åbnes hen ad vejen for klienter. Jeg købte apparatet med henblik på efterårets messer. Jeg hørte nemlig fra arrangørerne på efterårets messer, at der skal jeg give bilag til hver en kunde der køber mine varer, og de koster bare omkring en hundredekroneseddel. Apparatet er lissom det mindste og billigste jeg kunne finde med pengekasse indbygget, men meget større end jeg troede og nok klodset at medbringe i toget, men er frisk på det.

Hvad er dit råd mon her?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:28

Hej Jørgen,

Det er kun et krav, at du anvender kasseapparat, hvis du sælger fra en fast adresse.

Når du er på messer, eller på anden måde står i en situation, hvor kasseapparatet er svært at tage med, så er det i orden, at du skriver en salgsnota på handlen.

Det er dog et krav, at varerne maksimalt må koste 1.000 kr., men det lyder ikke til at være et problem.

Så smut ned til boghandleren og køb en lille blok med fortløbende nummerering, så er du klar til at tage på messe. Sådan en blok er trods alt nemmere at have i inderlommen, end et kasseapparat Wink

Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 17:41

Martin E. Jensen:
Det er kun et krav, at du anvender kasseapparat, hvis du sælger fra en fast adresse.

Dvs. behandlere faktisk SKAL have et kasseapparat i klinikken. Jeg troede egentlig at man kunne printe en faktura ud i klinikken for hver klient? Men det er nok hvis man direkte sælger nogle varer?

Martin E. Jensen:
Sådan en blok er trods alt nemmere at have i inderlommen

Klart en lettelse, men måske man kunne bruge den lille bordregner, der har bon-udskrivning, som boghandleren har på tilbud til under 300 kr. ? (Er ikke godkent at Skat, ihvertfald)
Sådan een skal vel kunne lave et bon eksemplar til sælger og køber, eller gemme en salgsliste, der kan skrives ud med dagens kasseopgørelse?

Hvis den ikke har flere end een varegruppe, kunne man mon så sælge sine produkter til den samme pris?

Nu er jeg forhåbentlig færdig med mit "spørge Jørgen" snart...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:03

En regnemaskine med strimmel er ikke god nok, netop (som du selv nævner), så skal der laves en kopi til både køber og sælger. Derudover skal alle bonner have fortløbende nummerering. Du skal også have dine virksomhedsinformationer på.

Jørgen Arvid Jacobsen:

Hvis den ikke har flere end een varegruppe, kunne man mon så sælge sine produkter til den samme pris?

Ved ikke rigtig hvad du spørger om her...

Men du er frit stillet til at sælge dine varer til den pris du har lyst til. Der er fri markedskonkurrence i Danmark. Så længe du ikke sælger dem til dig selv, familie og venner til under indkøbspris i hvert fald.

Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 19:07

Super nok...

Martin E. Jensen:

Her mener jeg at jeg har fx to produkter som vel er to varegrupper. Hvis jeg vælger at sælge dem til samme pris, kan jeg vel bare have et overordnet produktnavn for dem under een pris. I så fald sælger jeg bare fx en frugt, og ikke både æbler og pærer. Er det mon OK?

Og så ellers tak og fortsat go' weekend...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)