Jeg har et smykkegalleri i det Indre København hvor jeg laver eventyrlige unikasmykker. Jeg får en del asiatiske turister ind, som gerne spørger, om jeg sælger Tax Free. Det gør jeg desværre ikke, selv om det nok vil være smart.
Men når jeg undersøger det, lyder det somom jeg skal købe en form for service hos et af en række forskellige firmaer. Jeg kan ikke på en eller anden måde få fat i og udfylde nogle Tax Free blanketter, så jeg slipper for at skulle tilmelde mig noget? Er der nogen der har noget erfaring med Tax Free i en fysisk butik?
I Danmark kommer du desværre ikke uden om Global Refund eller Denmark Tax-Free Refund med mindre du ønsker selv at bruge en masse kræfter på administration. Reglerne som du skal kikke efter er momslovens regler om udførsel af rejsegods - mener at det er omkring § 34....
Problemet for dig som butiksejer er, at du stadigvæk skal medtage momsen under din salgsmoms. Du kan først tilbageføre dette når din kunde sender en kopi af fakturaen tilbage til dig, men bevis på at varen er udført af EU.
Kan være vanskeligt at overbevise kunden om vigtigheden af dette, når de først sidder på den anden side af jorden.
1: bede om en kopi af kundens pas, hvorefter du undlader momsen på fakturaen. Sæt faktura sammen med pas-kopi i dit regnskab (bogfør uden moms)
2: Få kunden til at sende fakturaen retur med et stempel fra toldmyndighederne i evt. lufthavn, hvorefter du kan indsætte momsbeløbet på kundens bank konto (husk at fratrække det udenlandgebyr, som banken tager for overførelsen)
Det er en betingelse, at købet overstiger 300,- kr.
Det må være en særlig LEX Svendborg regel hos SKAT.....
Efter loven skal man medregne momsen til salgsmomsen for den periode, hvor salget har fundet sted. Momsen kan så efterfølgende fradrages i salgsmomsen i den periode, hvor man kan fremlægge faktura eller enhedsdokument, der angiver, at varerne er blevet toldbehandlet ved købers udrejse fra EU.
Hvis det er en speciel regel, gælder det i givet fald ikke kun Fyn (som i øvrigt ingen problemer har i den retning).
Det er også den besked, man får, hvis man ringer og spørger SKAT, hvilket jeg altid, gør flere gange, da svarene kan variere en del
Eftersom det åbenbart ikke er så vigtigt med et otte-siders blanketsæt og der ikke er tale om de helt store beløb, kan det jo tænkes, at SKAT synes det er okay med den nævnte dokumentation.
Ret mange turister handler kun steder, hvor de kan få momsen igen, så måske er det et (båndet) opkald til SKAT værd
Efter loven skal man medregne momsen til salgsmomsen for den periode, hvor salget har fundet sted. Momsen kan så efterfølgende fradrages i salgsmomsen i den periode, hvor man kan fremlægge faktura eller enhedsdokument, der angiver, at varerne er blevet toldbehandlet ved købers udrejse fra EU.
Det er også det mest almindelige, da de færreste render rundt med en kopi af deres pas. Men stadig ret nemt for begge parter. Kræver hverken Global Refund eller Denmark Tax-Free Refund og er ganske gratis :-)
Du kan også prøve at overbevise kunden om, at de betaler nu, og du derefter sender varen til deres adresse i udlandet.
På den måde kan du selv garantere, at varen er sendt ud af EU, og kan dermed slippe for momsen (VAT), men du slipper ikke for skatten (TAX)...
Det er dog en besværlig operation, og i de fleste tilfælde vil forsendelsesomkostningerne nok overskride momsen - selvfølgelig afhængig af prisen samt vægt og volumen på dine varer.