Kære venner I den sidste uge kom vi ind i et Bear-marked på alle de store aktie-indeks i USA. Dette efter en august, hvor markederne har været ekstremt volatiele, og med store udsving. Først med 2 ugers fald og så har vi haft 3 dage med plusser. Flere spørger så sig selv: Er det nu, vi skal ind på markedet? Er bunden nu nået?. Jeg mener, vi kun har set de først skvulp, og bunden har vi slet ikke set endnu (læs gerne indlæg "Vi har endnu kun set toppen af isbjeget" fra den 12. august). I går fik vi produktionstallene fra staten New York, som viser -7,7, og for 3 måned i træk viser recession. Onsdag og torsdag kommer der nye tal, som jeg tror vil vise tilsvarende nedslående væksttal. Væksten er helt forsvundet i både USA og Euroland, og den er stærkt dalende i hele Asien med Kina i spidsen, som kæmper for at holde deres inflation nede. Verden er ramt af det "Oliechok", som verdens centralbanker har skabt med deres forvaltning af trillioner og atter trillioner af dollers i stimuli og gældspakker. I stedet for at skabe rigtige arbejdspladser og strukturer for ægte innovation og vækst, har Centralbankerne simpelthen overladt alle disse mange penge til de personer og institutioner, som i første omgang skabte 1. halvdel af finanskrisen. Hvor klogt er det? Nu skal Merkel og Sarkozy mødes i dag, og det bliver mere end spændende at se, hvad de kan komme med af budskaber og lederskab. Enighed er jo ikke det der præger EU og disse to lande, og jeg tror det bliver et meget langt møde - jeg får tankerne hen på "Midnight in Paris" Som jeg ser markederne, er der et låg på S&P 500 indekset på 1.225 og 1.253. Måske kan Bull-drengene få skabt et nyt rally op til disse punkter, og så er det også slut. Herfra vil den nye bund på 1.101 hurtigt blive testet, og når vi kommer under 1.040, er der meget laaaaaaaaaaangt ned. I sådan et marked vil Du og din virksomhed blive testet, så stil dig selv spørgsmålene: Hvad bidrager jeg og min virksomhed med? Hvor meget ønsker jeg at lykkes med den? Hvilke muligheder giver sådan et marked? Hvad er jeg parat til? Etc. etc. etc. Vær opmærksom Forvent det bedste - forbered dig på det værste Kh. Jens L. More
|
Super godt indlæg, som sædvanligt fristes jeg til at sige. :-)
Jeg er desværre også bange for at bunden langt fra er nået - og det er ret irriterende når det allerede i forvejen giver mavepine at kigge på C20 indekset.