Jeg har altid godt kunne lide at skrive, og har i mange år gået med tanken om at skrive en bog. Jeg har en ide til en bog indenfor eventyrgenren, så vil prøve at gå i gang. Det som holder mig lidt tilbage, er hele arbejdet med at skrive en roman. Er bange for, at jeg køre fast, og ikke kan komme videre. Ligeledes at der ikke er nogen forlag, som er interesseret i bogen, efter alt det arbejde man har lagt i det. Når bogen er skrevet, har jeg tænkt mig i første omgang, at tage kontakt til de store forlag som Gyldendal for at høre, om de skulle have interesse i bogen. Hvis de har det, er det gode selvfølgelig, at de betaler alle omkostninger, når bogen skal trykkes. Dog ved jeg så ikke, hvad man kan forvente at få for hver solgt bog. Jeg er selvfølgelig interesseret i at få så meget som muligt, og ikke bare 10% af bogens pris. Jeg ved dog ikke, om der er andre ting, man kan gøre, når den skal udgives. Jeg kunne forestille mig, at et stort forlag som Gyldendal tager en stor procentdel af den samlede pris på bogen. Men de betaler selvfølgelig også alle omkostninger. Er der alternativer, hvor man får bedre udbytte af hver solgt bog? Alligevel skal man vel være glad for, hvis Gyldendal tager imod ens bog. Så får samtidig gratis reklame, som man jo selv skulle have betalt for, hvis ingen forlag var interesseret i bogen. Noget andet jeg har tænkt på er, at hvis ingen forlag vil tage bogen. Hvad gør man så? Jeg har ikke mulighed for selv at trykke bogen, da jeg er under uddannelse og på SU. Men vil selvfølgelig gerne have bogen ud på en eller anden måde? Hvad kan jeg så ellers gøre uden alt for store omkostninger. Hvis der er nogen herinde, som arbejder indenfor bogbranchen, uanset om I har et forlag, udgiver bøger, læser korrektur, oversætter tekst osv, må I meget gerne gøre opmærksom på jer selv På forhånd tak for hjælpen |
Hej Thomas,
Jeg har selv udgivet to bøger (faglitteratur). Den ene fik jeg ingenting for, den henvendte sig nu også til et smalt kunstinteresseret publikum. Men den var sjov at skrive.
Den anden blev solgt rigtig godt, fik masse medieomtale, sin eget tv-udsendelse, og jeg holdt foredrag i flere år om emnet. Men jeg fik "kun" kr. 50.000 i honorar ved udgivelsen. Jeg var dog både lykkelig og stolt :-)
Jeg har desuden arbejdet med redaktionsarbejde i flere tidligere job og har været med til at afvise manuskripter ved forlag, fordi vi ikke vurderede, at de ville tjene sig selv ind.
Min erfaring er, at du skal skrive en bog, fordi du brænder for det - og ikke fordi du vil tjene penge. At det så måske viser sig, at du er god og sælger godt, ja, det vil være en bi-gevinst.
Jeg har arbejdet for en, der havde samme udgangspunkt som dig; han ville skrive nogle bøger og tjene millioner, men han havde ikke evnerne. Det var simpelthen for tænkt et projekt.
Jeg vil ikke tage gejsten fra dig, men vær glad, hvis et forlag overhovedet vil udgive den. Er du god, kommer fortjenesten sikkert senere med bog nr. 2.
En idé kunne være at tage på BogForum i november og gå rundt og snakke med forlæggerne. Alternativt skal du trykke den i et lille oplag, som du selv betaler, fx på underskoven.dk.
Katrine