Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starthjælp til Summasummarum og bogføring

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte en ny virksomhed op i Summasummarum, og jeg er lidt i tvivl om hvordan det bedst gøres...

Kan nogen hjælpe mig med hvordan jeg posterer følgende:

1) Banklån på 100.000 hvoraf 80.000 er gået til betaling for virksomheden (som er nedslidt, så de 80.000 er alene goodwill) og de 20.000 er sat ind på en kassekredit.

2) Omkostninger til istandsættelse af lejede lokaler (maling, byggematerialer osv.)

3) Inventar købt til virksomheden. (Før virksomheden blev startet op og dermed altså for private midler).

4) Driftsmidler (under 12.300).

5) Varer til videresalg og varer til forbrug i virksomheden (posteres de ens?)

6) Afskrivning på de 80.000 i goodwill.

Håber på lidt tips. Tusind tak!

Fra Fredericia
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der slet ikke nogen som har mod på at give et bud på det her? Det vil være en stor hjælp!

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

1.

Kassekredit D 20.000

Banklån K 100.000

Goodwill D 80.000

Lav en konto til istandsættelse

Inventar købt til virksomheden - lav en konto til det, - og modposter på en mellemregningskonto.

Du kan straksafskrive under 12.300 på en småanskaffelseskonto i driften.

Varer til videresalg konteres som en variabel omkostning, - varer til eget forbrug konteres efter udgiftstype.

Afskrivning på de 80.000 - debet afskrivning i drift, kredit afskrivning i balancen. Skattemæssigt afskriver du 1/7 af gangen.

Fra Fredericia
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak! :o)

Fra Fredericia
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du mod på et par uddybende spørgsmål:

1) Inventar og istandsættelse er materielle anlægsaktiver, ikke?

2) Jeg forstår ikke hvad en mellemregningskonto er, vil du have ulejlighed med at forklare det?

Tak for hjælpen!

Fra Fredericia
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Yup yup - jeg har fundet ud af mellemregningskontoen... Smart!

Men er stadig meget i tvivl om bogføring af istandsættelsesomkostningerne. Håber på lidt hjælp:

Hvordan bogfører jeg maling, skruer, gulvbrædder osv. indkøbt til istandsættelse? Skal de krediteres mellemregning (fordi jeg selv har betalt dem før virksomhedens start) og debiteres en konto under afskrivninger fordi de kan straksafskrives? Eller skal de også bogføres under materielle anlægsaktiver, og i så fald hvordan?

Hjælp, please!

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

materialle anlægsaktiver.

ellers gør det nok ikke de store de bliver driftsført i første omgang. typisk gennemgår revisor den slags ved årsafslutning og aktiverer det der skal aktiveres i dit regnskab.

Hvis vi er så "heldige" at få ny regering, mener jeg at de som et led i deres 2020-plan giver mulighed for at straksafskrive alt skattemæssigt - så bliver det lidt nemmere for rookies at lave regnskaber.

Men som udgangspunkt, lav konto til indretning nede i balancen og bilagene derind (debet), og krediter din mellemregning hvis det ikke er trukket på banken. Hvis du har penge nok på banken, - så krediter banken - og tilbagebetale din udlæg fra firma til privatkonto - det er en god vane at lære at gøre periodisk.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)